Citroën C5 (2008–2017): Elegán hýřící komfortem

Druhá generace Citroënu C5 odešla minulý rok do automobilového důchodu a nadále bude k mání už jen na trhu s ojetými vozy. Spolu s ní zmizelo z výrobního programu automobilky také hydropneumatické pérování, propůjčující citroënům jedinečné komfortní vlastnosti.
cc5_per.jpgCelá galerie 9 Zdroj: MilanJ

    Radosti

  • Možnost hydropneumatického odpružení (lze nastavit tuhost podvozku)
  • Velice elegantní vzhled
  • Komfortní sedadla s výborným bočním vedením těla
  • Často opravdu bohatá výbava
  • Dostatek ojetin na trhu
  • Příznivé ceny ojetin
  • Kvalitně zpracovaný interiér

    Starosti

  • Omezený prostor por posádku (tloušťka dveří zmenšuje šířku interiéru)
  • Menší nabídka ojetin s benzinovým motorem
  • Malý zavazadelník sedanu
  • Hydropneumatický podvozek nebyl standardní výbavou

Druhá generace Citroënu C5 se stala posledním modelem, u něhož francouzská automobilka používala vyhlášené hydropneumatické odpružení. Nově jej nahrazuje speciálními tlumiči s proměnnou charakteristikou tlumení, které jsou výrobně nesrovnatelně levnější. „Cé-pětku“ s hydropneumatickým odpružením už lze sehnat jen na trhu s ojetými vozy a zde se díky vydařenému designu těší slušnému zájmu.

Stejně jako karoserie je velice pohledný také interiér. Tvarově povedená palubní deska těží z kvalitních plastů s velice dobrou povrchovou úpravou, sedadla nabízejí skvělé pohodlí i výborné boční vedení těla v zatáčkách. Každému nemusí vyhovovat volant s pevným středem, ale to je spíš otázka zvyku. Jinak sedadla a palubní deska působí výborně.

Jenže ve vozidle je citelně méně místa, než by člověk očekával. Jednak za to mohou robustní dveře, které svou velkou šířkou z prostoru pro posádku dost ukrajují a navíc jsou zde výš umístěná sedadla, což citelně omezuje cestující vyšších postav, a je jedno zda budou chtít sedět vpředu nebo vzadu. Řadu zájemců o „cé-pětku“ tak odradí testovací jízda, při níž zjistí, že se do vozu zkrátka pohodlně nenaskládají.

Výhrou není ani menší zavazadelník sedanu, který svým objemem 436 litrů nijak neuchvátí. Kombi nabízející prostor 505 litrů v základním uspořádání je na tom už lépe, zejména vezmeme-li v úvahu fakt, že zde lze zavazadelník v případě potřeby zvětšit pouhým odtažením krycí roletky a naložení vozidla až po střechu. Samozřejmě jde i sklopit zadní dělená sedadla – pokud na nich tedy nepotřebujete nikoho přepravit.

Automobil vyjel jak se standardním odpružením, tak s hydropneumatickým Hydroactive III+ a toto provedení doslova nadchne jízdním komfortem. Podvozek lze ponechat v automatickém režimu, nebo jej stiskem tlačítka upravit na sportovněji tvrdší, případně naopak měkčí pro ještě větší komfort. Nicméně ani při sportovním režimu nevymizí značné náklony karoserie v zatáčkách.

Vůz je nejčastěji k vidění s turbodieselem pod kapotou, avšak na trhu se v menším množství objevují i benzinové pohonné jednotky. Mezi těmi převažují motory 1.8 16V/92 kW a 2.0 16V/103 kW. Nejvíce je výkonově vyhovujících omnáctistovek, naopak nejméně třílitrových šestiválců s výkonem 155 kW. Početné zastoupení má ale i motorizace 1.6 THP s výkonem 115 kW a zapomenout nesmíme ani na slabší 1.6 VTi/88 kW.

Také mezi turbodiesely najdeme nejmenší agregáty o objemu 1,6 litru a stejně jako v případě benzinových pohonných jednotek i zde platí za nejméně spolehlivé. Motor 1.6 HDi se nabízí ve verzích o výkonu 80, 82 nebo 84 kW, znatelně více sil má však výrazně spolehlivější dvoulitr. Jednotka 2.0 HDi se přitom do Citroënu C5 montovala o výkonech 100, 103 a 120 kW.

Výrazně méně je na trhu větších naftových motorizací. K těm patří jak čtyřválec 2.2 HDi/125 nebo 150 kW, tak šestiválce 2.7 HDi/150 kW a 3.0 HDi/177 kW. Turbodiesely o větším objemu se u nových aut více neprodávaly hlavně kvůli vyšší pořizovací ceně. Spotřebu mají příznivou a sil na rozdávání. Z hlediska spolehlivosti si ale tak dobře jako naftové dvoulitry rozhodně nestojí.

„U všech naftových motorizací pozor na stav filtru pevných částic FAP a to, zda je vůbec ve voze přítomen,“ varuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. „Vůz s demontovaným filtrem pevných částic není technicky způsobilý pro provoz na pozemních komunikacích a kromě toho, že představuje zátěž pro životní prostředí, ani neplní podmínky pro úspěšné absolvování měření emisí a STK,“ doplňuje Topol.

Dalším rizikovým místem všech naftových motorů jsou vstřikovače. Ohlídejte si hlavně pravidelný běh motoru za studena, kdy se dají počáteční problémy odhalit. Turbodiesely 1.6 HDi trápí vadné vstřikovače o poznání častěji, výjimkou nejsou ani úniky oleje, prodřené hadice od turba mající za následek úbytek výkonu nebo potíže s podtlakovým okruhem. Ten ovládá práci turba, EGR ventilu a škrticí klapky, takže zásadní způsobem ovlivňuje běh pohonné jednotky.

Důležitá je včasná výměna motorového oleje. Prodloužený servisní interval na 30 000 kilometrů je pro tento agregát jasný hrob. Zpravidla to končí špatným mazáním turba a jeho odchodem do věčných lovišť. „Pokud odejde turbodmychadlo, pouhá výměna nestačí. Je třeba také vyčistit sítko v přívodu mazání, jinak turbo spolehlivě během pár měsíců opět odejte,“ upozorňuje zástupce AAA AUTO.

Další rizikové místo představuje dvouhmotový setrvačník. Ten najdeme u všech naftových motorizací, ale také u benzinové 1.6 THP. Pokud má vůle, je nutné jej vyměnit, jinak by mohl způsobit vůle na uložení kliky motoru a jeho následné poškození. O výměnu se hlásí typickým klapavým zvukem zespodu pohonné jednotky při volnoběžných otáčkách. Tento klapot utichne nebo změní zvuk při sešlápnutí pedálu spojky.

Zážehové přeplňované šestnáctistovky 1.6 THP častěji trápí i jiné potíže. „Známé jsou zejména problémy s rozvody. Vozidlům se zvýšenou kouřivostí a nepravidelným během motoru se rozhodně vyhněte,“ nabádá Jindřich Topol z AAA AUTO. Nezřídka tento agregát trápí i vadné teplotní čidlo, což znamená velké komplikace či dokonce nemožnost nastartovat při nízkých teplotách.

Jak 1.6 THP, tak 1.6 VTi občas zlobí zapalovací svíčky, což se opět podepíše na startech vozu, na rozdíl od teplotního čidla se v tomto případě objevují problémy i v létě. Bez potíží není ani elektrická výbava automobilu a pozornost si zaslouží také klimatizace. Vše je třeba při výběru ojetého vozu dobře vyzkoušet. Citroën C5 je elegantní moderní automobil za dobrou cenu, ale zejména při výběru rizikovější motorizace někdy dokáže majitele pěkně potrápit.

Ve zpětném zrcátku

2008 – na začátku roku zahájen prodej druhé generace modelu C5 ve verzích sedan a kombi pod označením Tourer se zážehovými motory 1.8 16V/92 kW, 2.0 16V/103 kW, 3.0 V6/155 kW a turbodiesely 1.6 HDi/80 kW, 2.0 HDi/100 kW, 2.2 HDi/125 kW a 2.7 HDi/150 kW.
2009 – nový přeplňovaný zážehový motor 1.6 THP/115 kW, výkon turbodieselu 2.0 HDi nově 103 kW, nové turbodiesely 2.0 HDi/120 kW a 3.0 V6 HDi/177 kW.
2010 – nový základní motor 1.6 VTi/88 kW, turbodiesel 1.6 HDi nyní posílen na 82 kW a 2.2 HDi nově o výkonu 150 kW.
2012 – turbodiesel 1.6 HDi nově o výkonu 84 kW.
2014 – uveden model C5 CrossTourer se zvýšeným podvozkem o 15 mm a pohonem předních kol, vycházející z verze Tourer.
2017 – koncem roku ukončení výroby, i v následujícím roce však probíhá doprodej kombi pod názvem C5 Tourer.

Bezpečnost dle Euro NCAP

Nárazový test nezávislé společnosti Euro NCAP absolvoval Citroën C5 druhé generace v roce 2008. Za ochranu posádky při nárazu získal 5 hvězd z 5 možných. Za ochranu dětí v autosedačkách získal 4 hvězdy z 5 možných a za ohleduplnost při střetu s chodcem získal 2 hvězdy ze 4 možných.

Později byl výsledek testu přepočítán na nové hodnocení, které pro „cé-pětku“ znamená celkový výsledek 5 hvězdiček z 5 možných. Bezpečnost posádky byla ohodnocena 81 %. Bezpečnost dětí v autosedačkách 77 %. Ohleduplnost při střetu s chodcem 32 %. Přítomnost asistenčních systému vozu vynesla 83 %.

24.4.2018 8:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist