Citroën C5 2.0 HDi

Tohle francouzské auto je prý německé. A prý je to dobře. Cože?

Na úvod

Kdysi dávno platily Citroëny za špičku světového automobilového designu. V sedmdesátých a osmdesátých letech nastala doba temna, která v některých modelových řadách přetrvala téměř až dodnes. Minulá generace Citroënu C5 byla zavalitá, od pohledu dýchavičná, k uzoufání nudná a k lehké eleganci poválečných skvostů měla světelné roky daleko.

Naděje, kterou nám do žil vlil zajímavý model C4 i jeho pohlední větší sourozenci C4 Picasso, se naštěstí vyplnily. Nová C5 odhodila neforemný kabát a do ringu sedanů se vrhá se svěžím, zajímavým a nestydím se říct skutečně krásným designem. Jistě, krása je v oku pozorovatele, ale většina lidí, se kterými jsem o tom v průběhu testování diskutoval, označila C5 za velmi pohledné auto.

To je samozřejmě velmi důležité, vždyť v poslední době se do tohoto segmentu hrne jedno pěkné auto za druhým. Neméně důležitá je ovšem i kvalita a – nebudeme si nic zastírat – ta byla v poslední době pro Citroën prubířským kamenem. Francouzi si ovšem hodně věří. V reklamní kampani dokonce otevřeně naznačují, že C5 je víc „německá“, než francouzská. To je hodně troufalé tvrzení, zejména když C5 stojí přímo proti vynikajícímu Fordu Mondeo, novému evropskému autu roku, Opelu Insignia a podobně silným soupeřům.Technika

Jedním z poznávacích znaků Citroënu je hydropneumatické odpružení Hydractiv, v případě nové C5 už jeho třetí generace. Tentokrát si ale můžete vybrat, jestli ho ve svém autě chcete. Máte možnost zvolit „sportovnější“ ocelové pružiny a právě těmi byl vybaven testovaný model. Pro mnohé bude možná překvapením, že většina podvozkových skupin byla převzata z většího a podstatně dražšího modelu C6. Vpředu tedy najdete nápravu s dvojitými lichoběžníky, vzadu pak dražší, ale vytříbenější multilink.

V přídi pracoval nejmenší y nabízených dieselů, dvoulitrový čtyřválec o objemu rovných dvou litrů. Výkon 138 koní a točivý moment 320 nm nezní nijak zázračně, ale na auto stačí. Jakýkoli slabší motor už bych ale zřejmě označil za nedostačující. Jeho výhody jsou ovšem nesporné, jede tiše a jeho spotřeba je více než příznivá.

Citroën zdůrazňuje, že kvalita nové C5 dosahuje „německých“ standardů, ovšem s přidanou hodnotou francouzského šarmu. Je pravda, že vůz vypadá na první pohled bytelněji, spáry mezi panely karoserie jsou úzké a pravidelné a za jízdy se neozývá žádné kovové klepání, či skřípění. Důkazem o kvalitě stavby může být tedy i výsledek nárazových testů EuroNCAP, kde nová C5 utržila plný počet pěti hvězdiček.Na silnici

Citroën sice ve svých materiálech tvrdí, že ocelové odpružení je určeno pro sportovněji založené řidiče, ale ve skutečnosti to tak nemyslí. Viděl bych to jako ústupek době, módní slovo „sportovní“ se prostě muselo objevit alespoň někde. Je mi ale sympatické, že se Citroën o žádné sportovní jízdní vlastnosti ani nesnaží. Jak dokázaly některé pokusy jiných automobilek, často to totiž dopadá velmi kontraproduktivně: auto přestane být pohodlné a sportovní jízdní vlastnosti stejně nezíská.

Ano, s hydraulikou bude C5 ještě houpavější, ale i na ocelových pružinách jde o mimořádně pohodlné auto. Po rozbitých silnicích se plavně přenáší, neruší vás kodrcáním a především vás obklopí tichem. Na odhlučení Francouzi tentokrát opravdu zapracovali, dá se bez váhání srovnávat s auty o třídu většími.

Pokud se pokusíte jet rychleji, zjistíte, že podvozek sice drží (rozhodně vám v rychleji najeté zatáčce nepodrazí nohy a nepošle vás nekompromisně do lesa), ale zároveň to není vůbec žádná zábava. Auto se výrazně nakloní a dá vám najevo, že nejedete s žádným lehkým pírkem. Jenže jakkoli mám svižnou a sportovní jízdu rád, u tohohle auta to vůbec nevadí. Během několika prvních kilometrů vás Citroën jemně a nenásilně nasměruje přesně tam, kde vás chce mít: najednou si uvědomíte, jaká pohoda je cestovat klidně, plynule a naprosto nesportovně.Prostor a výbava

Pokud si pamatujete interiér minulé C5 (a neviděli jste C4), uvnitř té nové vás čeká zjevení. Vlastně se vůbec zdráhám tyhle dva interiéry porovnávat, jak je to diametrální rozdíl. Přesto ale nemohu novou C5 prohlásit za bezchybnou. Většina materiálů působí velmi dobře, design se mi líbí a zpracování vypadá také dobře – ale například lišta kolem tlačítek na středové konzole při dotyku nepříjemně vrzala. Testovaný vůz měl přitom najeto jen několik tisíc kilometrů, jak to bude vypadat po třiceti tisících? A jak po padesáti?

Nerad bych maloval čerty na zeď, ale s dílenskou kvalitou francouzských aut má spousta zákazníků ne zrovna nejpříjemnější zkušenosti a přestože nová generace Citroënů vypadá na první pohled výrazně kvalitněji, obezřetnost je jistě na místě.

Palubní desce dominuje volant s pevným středem. Je přímo poset tlačítky, ovládajícími nejrůznější funkce audiosoustavy, tempomatu a palubního počítače a jakmile se naučíte, kde které tlačítko leží, nemusíte spouštět zrak ze silnice. Pevný střed má také nezpochybnitelnou výhodu v tom, že se v jeho útrobách může skrývat airbag ideálního tvaru – nikoli kompromisní kruhový, který musí být v klasických otočných středech volantů. Na druhou stranu si mnozí řidiči stěžují, že jim pevný střed vadí například při manévrování ve městě. Nabízí se rada, aby se naučili držet volant „správně“, nikoli zevnitř – ale každý máme svůj styl a pro někoho to může být skutečně problém.

Výbava testovaného auta byla bohatá, zahrnovala dvouzónovou klimatizaci, parkovacího asistenta, schopného změřit délku parkovacího místa mezi dvěma auty, navigační systém s barevnou obrazovkou, spojený s audiosoustavou a vybavený pevným diskem o velikosti 10 GB, připlatit se ovšem dá i za systém upozornění na nechtěné opuštění jízdního pruhu.

Najdou se ovšem i věci ke kritice: zatímco vpředu si řidič ani spolujezdec na nedostatek prostoru stěžovat nemohou, vzadu budou mít delší cestující problém s místem pro kolena, ale i nad hlavou, kde design oblé střechy zvítězil nad praktičností. Alespoň že zavazadlový prostor je velký, vejde se do něj 533 litrů a pod podlahou se skrývá plnohodnotná rezerva.Verdikt

Nejmenší dieselový motor v základnáí výbavě začíná na ceně 719 900 Kč za výbavu Confort i dynamique, plná výbava Exclusive vás vyjde o sto tisíc dráž. Podle automobilky jde o zaváděcí ceny, což by naznačovalo, že se později zvýší. U Citroënu jsme ovšem zvyklí spíš na opačnou tendenci, modely většinou velmi záhy zlevňují. Vzhledem k vysoké konkurenceschopnosti nové C5 bych si tím ovšem nebyl tak jistý, i když ani zdražování bych se příliš nebál. Je dost možné, že ceny zůstanou zatím tam, kde jsou.

Tvrzení, že jde o téměř německé auto, je možná až příliš nadsazené, ale co jste nakonec čekali – je to reklamní heslo. Jistý zlomek německé robustnosti se ale autu nedá upřít a kromě toho není úplně nereálné čekat, že se po prvních pár měsících výroby ještě trochu vylepší. Důležité ale je, že si Citroën C5 zachoval svou francouzskou duši, nesnaží se s Němci soupeřit na poli takzvaní „sportovnosti“ a drží se dál své vlastní cesty a hesla „pohodlí především“.

Pokud vám slovní spojení „zábava za volantem“ nic moc neříká, tohle pohledné auto určitě stojí za bližší prozkoumání. Ale to vám asi nemusím říkat, už mnohokrát se ukázalo, že zákazníci kupují především očima a pak až mozkem. A v tomhle případě nešlápnou vedle.

Honza Koubek

25.11.2008 6:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist