BMW X4 M Competition: SUV s motorem z BMW M3, které jezdí lépe než X3 M

BMW X4 M Competition přijíždí jako premiéra nového šestiválce S58, přičemž nabízí pozoruhodně dobré jízdní vlastnosti, které jsou výrazně lepší než u sourozence BMW X3 M Competition.
img_4375-1100x618.jpgCelá galerie 34 Zdroj: Autoweb.cz

  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8.6

Sportovní SUV jsou něčím, o čem před benzinovými šílenci nesmíte mluvit. Okamžitě vás zastaví a budou vám oponovat tvrzeními, že nic takového jako sportovní SUV přece neexistuje. Vždyť to nejde dohromady, alespoň podle takových názorů, ale co když ano? Co když skutečně vznikne auto, které lze označit za právoplatné sportovní SUV, jemuž se podařilo zkombinovat vlastnosti obou kategorií? Doba se mění, protože taková auta začínají existovat.

BMW na začátku roku 2019 představilo ostrá SUV X3 M a X4 M, která středně velkým modelům řady X přidávají pořádnou špetku opravdu pálivého chilli. Obě jsou navíc dostupná v ještě ostřejších verzích Competition. BMW X3 M Competition jsem vyzkoušel pouze krátce, ale dostatečně na to, abych jej dokázal porovnat s vizuálně trochu jiným sourozencem, jímž je BMW X4 M Competition.

Exteriérový design BMW X4 M Competition příliš hodnotit nebudu, protože modelová řada X4 je na trhu už delší dobu a většina z nás už má svůj subjektivní názor. Za sebe pouze řeknu, že X3 M se sebevědomějšími tvary a klasickou karoserií se mi líbí trochu více. X4 M se od standardní verze odlišuje agresivnějším designem s přepracovaným předním nárazníkem, výrazně většími nasávacími otvory a v nepřehlédnutelném oranžovém odstínu vypadá přinejmenším zajímavě. V zadní části pak zaujme čtveřice výfukových koncovek, které dávají jasně najevo, že je tato X4 jiná.

BMW X3 a X4 v provedení od divize BMW M jsou především o technice, takže se vzhledově liší pouze minimálně od dosavadních nejsilnějších modelů M Performance. To platí i v interiéru, který se na oko změnil pouze sportovními sedadly, sportovním volantem a trochu jiným čalouněním. Celkový vzhled interiéru, bohatá výbava a kvalitní zpracování odpovídá vysokému standardu současných bavoráků.

BMW X3 M a X4 M slouží jako premiéra zbrusu nového dvakrát přeplňovaného třílitrového řadového šestiválce S58, který si okamžitě zamilujete. Se standardním naladěním dosahuje nejvyššího výkonu 480 koní, zatímco ve verzi Competition dosahuje až na 510 koní. Maximální točivý moment 600 newtonmetrů je u obou nabízených variant stejný, ale u verze Competition je dostupný v širším pásmu od 2 600 do 5 960 otáček za minutu. Už na papíře jsou tyto hodnoty velké, ale jejich reálný projev je ještě větší.

Při akceleraci stačí přečkat drobnou prodlevu dvojice mono-scroll turbodmychadel a pak se začnou dít věci. Šestiválec má mocný zátah a zápal, s jakým X4 M Competition pod plným plynem vystřelí vpřed, je omračující. Síla motoru s rostoucími otáčkami lehce graduje a vrcholí sympatickou špičkou v 6 250 otáčkách za minutu, přičemž se šestiválec v manuálním režimu nechává vytáčet až k 7 200 otáčkám. BMW X4 M Competition dosáhne stovky za 4,1 sekundy a s posunutým omezovačem umí jezdit až 285 kilometrů v hodině, ale nejzábavnější je jeho pružné zrychlení z libovolné rychlosti.

Šestiválec táhne v celém otáčkovém spektru jako zdivočelý a s výbušným projevem se umí slušně rozdovádět. Stačí razantně sešlápnout plyn v nízkých rychlostech a X4 M Competition se okamžitě splaší a vyrazí vpřed, jako by neexistovalo žádné zítra. Opravdu se těším, až se tento motor objeví pod kapotou budoucích skutečně sportovních modelů BMW, protože vznikl kvůli připravovaným novým generacím BMW M3 a M4. Silný motor se ale bohužel projevuje na kombinované spotřebě benzinu, která se sice umí propadnout pod 10 litrů na 100 kilometrů, ale mnohem častěji se pohybuje mezi 10 až 15 litry. 

To je zapříčiněno i častým posloucháním opravdu úžasného sametového zvuku, který řadím k těm nejlepším, které jsem v poslední době ve vozech BMW slyšel. V nízkých otáčkách je zlověstně hluboký, ale s rostoucím zátahem se krásně zabarvuje a ve vysokých otáčkách řve a zarývá se pod kůži. Nádherný soundtrack je velkým lákadlem verze Competition, která je vybavena příplatkovým výfukem M s aktivní klapkou, po jejímž otevření je opravdu hlasitý.

Motor spolupracuje s dokonale hladkou osmistupňovou automatickou převodovkou ZF Steptronic, která je dále spojena s pohonem všech kol M xDrive vypůjčeným z BMW M5. Standardem je elektronicky řízený zadní M diferenciál, simulující samosvor, ale ačkoli M5 umožňuje přepnout pohon do režimu čistokrevné zadokolky, X3 M a X4 M to neumožňují. Řidič má na výběr pouze režimy 4WD a zábavnější 4WD Sport, který využívá zadní nápravu ještě více. Na volantu pak nechybí dvojice červených tlačítek pro uložení a rychlou změnu dvou uživatelských nastavení pohonu.

Možnosti nastavení jsou v X3 M a X4 M opravdu rozmanité. Samozřejmě nechybí možnosti samostatného nastavení režimů motoru, adaptivního elektromagnetického podvozku a variabilního řízení, ale pohon převzatý z M5 nabízí i volitelné nastavení převodovky s trojicí otáčkových map, které ovlivňují její chování hlavně v automatickém režimu.

Základní nastavení nechává motor vytáčet pouze do 6 000 otáček za minutu, ale s nejostřejším nastavením se vytáčí až těsně před začátek červeného pole otáčkoměru v 7 000. S tím se rovněž posouvají otáčky řazení při nižší zátěži a doba, po kterou převodovka nechává viset motor v otáčkách po povolení plynu. Software převodovky je ale mnohem složitější, protože například takto funguje s komfortním nastavením podvozku, kdy ale může být omezovač v šesti tisících vyrušen kickdownem, takže se motor po jeho sešlápnutí vytáčí až k sedmi tisícům. 

Nepochybuji o tom, že řídicí jednotka převodovky pracuje se spoustou proměnlivých dat, na jejichž základě upravuje mapu řazení, ale s detailním rozborem bychom mohli strávit dlouhé hodiny. Chování převodovky závisí na kombinaci jízdních režimů a zacházení s plynovým pedálem, takže řeknu jen, že ve sportovních režimech převodovka při jízdě pod plným plynem přeřazuje na nejvyšší hranici v 7 000 otáčkách bez závislosti na zvoleném režimu převodovky.

Vraťme se k tomu, jak BMW X4 M Competition jezdí. Týden před jeho testováním jsem vyzkoušel X3 M Competition, které mi bohužel nedávalo smysl. Především bylo extrémně tvrdé a vytřásalo duši, ale X4 M takové překvapivě není. Použité komponenty jsou stejné, ale rozdílná stavba karoserie, hmotnost a její rozložení si vyžádaly přeladění podvozku. Ten je pořád tuhý, občas až trochu tvrdý, ale oproti X3 M je o měkčí a lépe tlumí nejmenší nerovnosti, takže je o poznání příjemnější.

Jízda ve městě je konečně snesitelná, ale mnohem zajímavější je to, jak X4 M jezdí na zakroucených okreskách, protože na oněch tvrzeních o sportovním SUV asi něco bude. X4 M se s rychlým komunikativním řízením ochotně vrhá do zatáček, z jejichž výjezdů ji pomáhá pohon všech kol preferující zadní nápravu. V zatáčkách umí BMW X4 M fungovat velmi přesvědčivě, protože ačkoli váží přes dvě tuny, jeho čumák se ochotně stáčí dovnitř do zatáčky, kde vykrouží čistý oblouk okolo apexu a následně sprintuje ven s drtivým zrychlením.

Přetáčivost je na výjezdu naprosto přirozená a při přidávání plynu v zatáčce na mokrém povrchu je potřeba přesnější citlivosti, protože X4 M umí být zákeřná a ráda ustřeluje do přetáčivého smyku. Powerslide nastává opravdu rychle, ale tendence házet zadkem se projevuje i při razantní akceleraci v přímém směru při horších adhezních podmínkách. Nedotáčivost pak nastává pouze ve chvílích, kdy přeženete nájezdovou rychlost.

Největším pozitivem a překvapením je perfektní naladění podvozku pro sportovní jízdu a řidičská přesnost, kterou byste u crossoveru nečekali. Tužší řízení je přesné, karoserie se téměř nenaklání a skvěle pracující podvozek drží kola přilepená k asfaltu a neodskakuje na nerovnostech. Zavěšení kol navíc bylo oproti běžným verzím vyztuženo a vybaveno adekvátně silnými brzdami s lineárním účinkem. BMW X4 M je dobře čitelným autem, které se rádo proplétá libovolnými zatáčkami a nechá se v nich řídit na milimetry přesně.

BMW opět ukazuje, že stále umí vyrábět řidičská auta, přestože jsou zabalena v nezvyklé karoserii. BMW X3 M Competition jsem kvůli zbytečně tvrdé jízdě nepřišel na chuť, ale X4 M Competition s rozdílně naladěným podvozkem si mě opravdu získalo. Na okreskách je rychlé a zábavné a ve městě je bezproblémově soužitelné. Dokonce si začínám myslet, že je jedním z mála aut, které naučí většinu petrolheadů milovat sportovní SUV. Možná stále nedává úplný smysl, ale funguje výborně.

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)4,1 s
Motor
Konstrukceřadový šestiválec
Palivobenzín
Plnění2x turbodmychadlo
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)2 993 cm3
Kompresní poměr9,3:1
Vrtání x zdvih (mm)84,0 x 90,0 mm
Převodovkaosmistupňová automatická ZF Steptronic
Poháněná kolapohon všech kol M xDrive
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)375 kW/510 koní v 6 250 ot./min.
Točivý moment (Nm)600 Nm v 2 600 - 5 950 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)250/285 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)13,5 / 9,0 / 10,5 l/100 km
Objem nádrže (l)65 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4 758 mm
Šířka (mm)1 936 mm
Výška (mm)1 618 mm
Rozvor náprav (mm)2 864 mm
Provozní hmotnost (kg)2 045 kg
Zavazadlový prostor (l)525 / 1 430 l
7.1.2020 12:00| autor: Lukáš Volšický | zdroj: Autoweb.cz

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist