BMW X4 M40d xDrive: Crossover pro opravdové řidiče

Je BMW X4 s nejsilnějším dieselem jen nadupaný módní doplněk, nebo dokáže nabídnout i řidičské potěšení? Rozhodli jsme se to zjistit.

  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 7

  • X-Factor 7

  • Celkové hodnocení 8.4

Módní vlna SUV a crossoverů se zkosenou zádí se šíří celým automobilovým průmyslem a už pěknou řadu let je i součástí nabídky BMW. Nejprve to byla velká X6 a později se k ní připojil menší sourozenec v podobě X4, který se minulý rok představil v druhé generaci. Přestože nejsem fanouškem nového trendu SUV-kupé, zrovna v BMW X4 se sportovně laděnou vznětovou motorizací M40d se podle mého ukrývá něco, co dokáže zaujmout i řidiče hledající zábavu za volantem.

Vzhled současné generace je evolucí minulého auta, a abych řekl pravdu, jako celek se mi příliš nelíbí. Zároveň však musím říct, že se mi líbí opticky nízká silueta střechy, která je po obou stranách zakončená useknutou přídí a zádí. Přední část vozu se nese v ještě nedávném designovém směru BMW, v němž chyběly nové extrémně velké ledvinky, ale záď se mi i po detailnějším prozkoumání zdá, jako by se vydávala výrazně modernější cestou.

Jako celek se mi BMW X4 zdá rozporuplné a jeho zvláštně navržené proporce, jejichž křivky vyniknou hlavně při pohledu z větší dálky, se nebudou líbit každému. Zvláštní, avšak originální tvary doplňuje několik samostatně hezkých prvků, mezi nimiž nechybí agresivní spodní část přídě, skvěle vypadající zadní svítilny s technologií LED, kontrastující zadní nárazník nebo na střechu navazující profilované křidélko.

Design exteriéru tedy jednoznačně rozdělí příznivce a odpůrce crossoverů, ale co zaujme všechny do jednoho, je nepochybně interiér. BMW stále dokazuje, že umí vyrobit jedny z nejlepších a nejhezčích interiérů vůbec. Odvážná červeno-černá kůže testovaného exempláře ještě více vyzdvihuje sportovní náturu M40d, ale nedokážu se zbavit dojmu, že se u zákazníků stane méně častou volbou.

Použití levně vypadajících materiálů se nekoná, zpracování je precizní, nastavení pozice za volantem příkladné. BMW si samozřejmě vyhrálo i s celkovou ergonomií. Ovládací prvky jsou přesně tam, kde by je člověk intuitivně čekal. Tlačítko pro vyhřívání volantu se nachází jednoduše na volantu. Není tedy potřeba jej hledat někde na podlaze, jako tomu bývá u některých jiných značek.

Kromě bohaté výbavy asistenčních a bezpečnostních prvků zaujme X4 i takovými prvky, mezi nimiž nechybí zjednodušené ovládání infotainmentu iDrive gesty nebo široce přizpůsobitelné individuální nastavení vozidla. Jen samotný sportovní režim nabízí hned tři různé varianty, mezi nimiž si může řidič vybrat. Největší předností interiéru je však pochopitelně vysoký komfort s měkčeným věncem volantu a loketními opěrkami, které doplňuje i neviditelná, avšak dobře fungující zvuková izolace.

Největší lákadlo verze M40d se však ukrývá pod dlouhou kapotou. Je jím třílitrový vznětový řadový šestiválec s dvojitým přeplňováním, které mu dopomáhá k nejvyššímu výkonu 326 koní při 4 400 otáčkách za minutu. Při prvním pohledu do tabulkových parametrů se maximální hnací síla může zdát dostatečně vysoká, ale mnohem více vzrušující je její projev v reálných podmínkách.

Přestože je motor podobné konstrukce jako výkonnější M50d, dostupný například v X5, je v průběhu jeho točivého momentu znát poloviční počet turbodmychadel. Čtveřice výkonnějšího agregátu je schopná dodávat plnící tlak už od volnoběhu, ale v X4 se dvěma turbodmychadly je cítit rozdíl charakteristický drobnou „turbodírou“ v nižších otáčkách. To však neznamená, že by X4 byla záměrně pomalejší než silnější X5.

Akcelerace z místa nebo pružné zrychlení, ovlivněné točivým momentem 680 newtonmetrů při 1 750 ot./min., jsou něčím, z čeho se tají dech nejednomu automobilovému nadšenci. X4 M40d se totiž svými dovednostmi blíží i výkonnějším sportovním vozům a dokonce přesahuje i zmíněnou X5 M50d. Sprint z nuly na stovku trvá pouhých 4,9 sekundy, což je o 0,3 sekundy rychleji než v případě nejvýkonnější dieselové X5. Při pružném zrychlení z rychlosti 100 kilometrů v hodině stačí sešlápnout plyn až na podlahu jen na několik sekund, aby rychlost skokově rostla po desítkách a dostala se do nezákonných hodnot. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h a zaručuje, že X4 je rozeným dálničním dravcem.

Silný motor se dokonale doplňuje s osmistupňovým měničovým automatem od ZF, který je právem považovaný za nejlepší automatickou převodovku současnosti. Zpřevodování jednotlivých stupňů je výborně navržené a zajišťuje bezproblémovou dynamiku za všech okolností. Motor navíc disponuje dostatkem síly i v otáčkách lehce nad volnoběhem, takže eliminuje nepříjemné vibrace při podtáčení. Řazení probíhá natolik plynule a hladce, že méně zkušený řidič pozná změnu rychlostního stupně pouze podle změny zvuku motoru.

Celkový jízdní komfort ale značně ovlivňuje adaptivní podvozek M, který je i v nejměkčím komfortním nastavení tvrdší, než by podle mého musel nutně být. Na nerovném asfaltu zničených městských ulic může někomu připadat až otravný. Výhody takového nastavení se ale projeví už při průjezdu první zatáčkou. Sportovně laděná X4 M40 totiž projíždí oblouky jako po kolejích, aniž by ztrácela jízdní stabilitu. Auto umí být v zatáčkách až překvapivě rychlé a řidič musí mít stále na paměti skutečnost, že se i přes sportovnější náturu vozu nejedná o skutečný sporťák, ale o crossover vážící téměř dvě tuny.

X4 M40d řídí dobře, ale i přesto tedy nedokáže zamaskovat svou hmotnost. Snadnému projíždění technických i rychlých zatáček pomáhá krátké řízení s rychlým převodem, u něhož stačí pouhé dvě a půl otáčky od jednoho dorazu k druhému. Řízení by však mohlo poskytovat více zpětné vazby. To je ale pro většinu řidičů, kteří si nejvýkonnější dieselovou X4 vyberou, zanedbatelná vlastnost. I já na ni zapomínám pokaždé, kdy se pod nevadnoucím přívalem točivého momentu přemisťuji z jedné zatáčky do druhé. Dynamika nadupané dieselové X4 je jedním slovem fascinující.

BMW X4 M40d je sice běžné auto vhodné pro každodenní použití, ale zároveň dokáže nabídnout řidičské nadšení. Stačí stisknout jediné tlačítko u voliče převodovky, aby se auto okamžitě přenastavilo do sportovního režimu. V něm ztuhne řízení i podvozek, reakce na plynový pedál se přiostří a vzduch v interiéru prořezává ostřejší hlasitější zvuk přehrávaný z reproduktorů. V kombinaci s manuálním režimem řazení pádly pod volantem dokáže silná dieselová X4 nabídnout nefalšované řidičské potěšení. Ve sportovním režimu nechybí ani rychlejší řazení převodovky, jež je doplněné o uměle vyvolané kopání. BMW se jím snaží splnit požadavek zákazníků toužících po větším pocitu adrenalinové jízdy. Jak ale padlo výše, převodovka umí při běžné klidné jízdě přeřadit téměř nepoznatelně.

Brzdy mají sice razantnější nástup, ale svou ohromnou silou dokáží zkrotit mohutnou masu materiálu, z něhož je X4 vyrobena. Zpočátku jejich dávkování vyžaduje trochu zvyku, ale při běžné jízdě jsem se nedostal do situace, kdy bych musel sešlápnout brzdový pedál hlouběji než do poloviny jeho dráhy chodu. Při svižném radostném projíždění se po okreskách je potřeba ocenit razantnější nástup jejich síly, protože dokáží snadno zachránit nejednu rizikovou situaci.

BMW X4 se mi zvenku jako celek nelíbí, ale i přesto musím uznat, že mě s motorizací M40d neskutečně bavilo. Ať už se jedná o nepolevující tah energického šestiválce, zábavné hrátky na okreskách, nebo klidné popojíždění městem, je X4 dobré auto. Kromě toho všeho mě však oslovilo i svými provozními náklady. Velká hnací síla v kombinaci s poměrně vysokou pohotovostní hmotností 1 970 kilogramů si totiž umí říct o překvapivě málo paliva. Během testování jsem se totiž pohyboval v rozsahu od 7,7 do 13 litrů na sto kilometrů. A o tom si myslím, že je to dalším důležitým pozitivem tohoto kontroverzně vypadajícího crossoveru.

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)4,9
Spotřeba v testu (l/100km)7,7
Motor
Konstrukceřadový šestiválec
Palivonafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování dvěma turbodmychadly
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)2 993 cm3
Kompresní poměr16,5:1
Vrtání x zdvih (mm)84,0 x 90,0 mm
Převodovkaosmistupňová automatická
Poháněná kolavšechna
Podvozek
Vpředuneuvedeno
Vzaduneuvedeno
Brzdy vpředukotoučové
Brzdy vzadukotoučové
Pneumatiky vpředu245/50 R19
Pneumatiky vzadu245/50 R19
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)240 kW (326 k) při 4400 ot./min.
Točivý moment (Nm)680 Nm při 1 750 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)neuvedeno
Nejvyšší rychlost (km/h)250 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)7,7 l/100 km
Objem nádrže (l)68 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4 752 mm
Šířka (mm)1 938 mm
Výška (mm)1 621 mm
Rozvor náprav (mm)2 864 mm
Provozní hmotnost (kg)1 970 kg
Celková hmotnost (kg)2 525 kg
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)neuvedeno
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)neuvedeno
Zavazadlový prostor (l)525 - 1 430 l
Ceny
Základní cena modelu1 335 100 Kč
Základní cena test. verze1 872 000 Kč
Cena testovaného vozu2 283 896 Kč
11.3.2019 2:00| autor: Lukáš Volšický

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist