BMW X4 xDrive35i (2014)

Další člen do rodiny mnichovských aut, která evidentně nutně k životu nepotřebujete. Ale s pohonem všech kol a přeplňovaným šestiválcem ho tak nějak, ehm, chcete.

  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 7

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Radosti

Motor, resp. dynamické schopnosti celkově, jízdní vlastnosti

Starosti

Tužší podvozek, víko kufru se zvedá až moc vysoko, spotřeba

Jak je možná patrné z krátkého hodnocení v úvodu textu, vzhledem k vyloženým drobnostem v kolonce Starosti se dá usuzovat, že se mi tohle auto líbí a je to tak. Až na drobnosti nejenom že jsem nenašel zásadní negativa, ale – bráno z druhé strany, protože já se nepídil prioritně a hnidopišsky po negativech – se mi auto hned od začátku celkem líbilo a kladný dojem mi vydržel až do konce testu.

Možná je pro někoho zapotřebí probrat téma „další modelová řada od BMW, odklon od někdejších stavebních kamenů značky, absence atmosférického šestiválce s manuální převodovkou kontra pohon všech kol, a bla bla bla…“


Mne, abych byl upřímný, nezajímá moc historie v tom ohledu, že bych se k ní slepě obracel a snažil se oživit mrtvé tím, že bych navrhoval znovu zahájit výrobu BMW M3 E46. Uznávám legendy minulosti, obdivuji je, chci se z nich poučit, nicméně chápu skutečnost, že byznys je byznys a existuje-li poptávka, pak nutně musí přijít i patřičná nabídka. Nehodlám tedy hodnotit v žádném případě proč je tady další z rodiny SAV, ať už je ta zkratka i se svým význam uhozená či nikoli. Nechci se babrat v (ne)logice značení moderních BMW, což by ale spíše mělo směřovat k druhému autu, které tento týden testujeme, kterým je BMW 4 GC, což je vlastně BMW 3 se splývavou zádí, tedy v podstatě BMW 3 GT… BMW X4 tady prostě je, ať chceme nebo ne, apodle mne dává docela smysl.

BMW 335d GT xDrive

První jízda | vydáno 15. 9. 2014

Ke vzhledu – mně se X4 líbí. X6 mi nevadila, ale neuměl jsem přijmout její nadměrnou velikost – mám v živé paměti, jak jsem kdysi pracoval na srovnávacím testu X6 a Hummeru a BMW bylo tím větším z dvojice. Nicméně X4 je menší než X6, vypadá vcelku dobře s červeným lakem, na černých kolech a s M paketem. Já bych uměl, co do vzhledu, image, s BMW X4 žít. 

Interiér

V kabině je to typické moderní BMW, možná s decentními změnami vzhledem k modelům, které již známe, a teď narážím na pozměněnou grafiku některých funkcí, myslím, že grafika úrovně intenzity klimatizace je nyní více protažené než tomu bylo dřív… Drobnosti. Určitě chci zmínit sedačky, pohodlné, s dobrým vedením, ty BMW prostě umí a u sezení v X4 tomu není jinak. Dost místa je na zadních sedadlech, vejdou se tam dva cestující a limitovaní mohou být co do výšky. Kobyho Bryanta s týmovým kolegou asi na svezení vzadu neutáhnete, ale dvě děti nebo průměrně vysoké dospělé vzadu s klidem převezete. Sluší se říct, že X4 nepatří hierarchicky mezi X3 a X5, zapomeňte na matematickou posloupnost, ale spíše „pod“ X6. Kufr má objem 500 litrů, takže menší nákup, pár tašek či golfový bag převezete bez potíží, než kapacita je svazující tvar kufru, tedy přesněji řečeno místo pod svažující se střechou.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Tradiční kabina, kůže s reliéfy „x“ a kamera, která hlídá auto kolem dokola

Jinak zpět za volant a opět připomínka toho, že čekat velké odlišnosti od jiných, podobně vybavených BMW dneška nelze, je zde iDrive, nastavování režimů podvozku a převodovky, typické ovladače tak, jak známe z jiných bavoráků, vše na svém místě, vše z kvalitních materiálů a pokud mohu hodnotit u auta s minimálním nájezdem, tak bez známky opotřebení.

Pohon

Na všechna čtyři hnaná kola pohonu xDrive teče síla 306 koní z přeplňovaného benzínového šestiválce přes osmistupňovou automatickou převodovku, točivý moment je 400 Nm a to jsou trumfy, se kterými umí X4 zrychlit z nuly na stovku za 5,5 sekundy a dotkne se – téměř – obligátní maximálky 250 km/h. Jinak řečeno, BMW X4 xDrive35i je velmi rychlé auto, navzdory své vcelku značné hmotnosti 1890 Kg. Nejde jen o rychlost v přímce, ale i na zakroucených okreskách, komentář si ale nechám až poté, co probereme spotřebu.

Spotřeba

Tabulková spotřeba je, nebo aspoň byla v konfrontaci s tím, jak jsem jezdil já, snovou záležitostí, k 8,3 l/100 km jsem se nepřiblížil, mně na palubním počítači svítilo v průměru 11 l/100 km. Ano, jezdil jsem s autem svižně, na druhou stranu zase ne až tak divoce, abych si v duchu nepřál vidět třeba o litr nižší hodnotu. Každopádně pod kapotou pracuje vrcholný motor z nabídky modelové řady a stěžovat si na vyšší spotřebu by bylo provokováváním, v zájmu ekonomičtější jízdy lze u X4 objednat menší motor chudší o dva válce anebo diesel. Takže ano, chtěl bych jezdit za méně, nicméně ta dynamika za to stojí.

Ovladatelnost

Teď bych se mohl rozepsat o tom, jak moc dobře BMW X4 xDrive35i jezdí a také to udělám. Začnu tím, že jsem auto dostal už přezuté z letních pneumatik a že Pirelli Sottozero jsou pohodlné. Auto má tvrdší podvozek, který by mi asi na extra velkých kolech s letním obutím a nízkým profilem připadal nepříjemně tvrdý, ale teď, na měkčím zimním „podloží“ se mi jezdilo příjemně. Volant nebyl ukázkou nástroje komunikativnosti, ale to bych mu nevyčítal, ovšem omezený rejd ano. Je tady možnost vypnout stabilizaci a přepnout režim převodovky do sportovního režimu, ve kterém drží otáčky v omezovači a nepovolí… Skvělá informace, jezdíte-li rádi bokem a v takovém případě potřebujete držet auto v optimálním spektru otáček – nechat automatiku odřadit v driftu je nežádoucí.

Mluvím-li o driftování, pak se musím vrátit k označení této subkategorie, SAV, tedy Sport Activity Vehicle. Nerozumím, jestli má jít o auto pro sportovní aktivity tom smyslu, že s ním jezdíte za sportem a nebo že s ním jezdíte sportovně. U první možnosti zvládnete šachy, box, možná golf či kite, ale surf nebo rogalo do X4 už asi nenaložíte. Mně se ovšem zamlouvá druhá alternativa výkladu, protože jakkoli se X4 nepodbízí jako sportovní automobil, umí sportovní vyžití nabídnout. Ne, není to Lancer Evo nebo WRX STI, ale bokem umí jezdit pěkné, čitelně, zadní kola zvládají pod plynem klouzat do strany, zatímco vás přední tahají ze zatáčky. Umí jezdit i velmi rychle v čisté stopě, pokud je toto vaše parketa. Na okreskách se zajímavým způsobem BMW X4 xDrive35i zvládá proplétat zatáčkami a jediné, kdy cítíte „nesportovní“ chování, je na brzdách. Dvě tuny (bráno s řidičem a nějakým tím nákladem) se prostě v setrvačnosti musí projevit.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Verdikt

Jak se posunout k závěru…? Třeba tím, že přiznáme, že BMW X4 xDrive35i není auto, které si koupíte, protože ho potřebujete k životu ale jelikož ho chcete. Spotřebu nelze řešit, neboť to byste se zbytečně jako řidič trápili, anebo nevyužívali potenciálu auta – a že potenciál je opravdu široký. Vzhled auta nechci hodnotit, jakkoli mně se líbí, názor nechám na každém zvlášť. Já jsem vyzkoušel jak „rodinný“ přístup k vozu – naložil jsem rodinku i zavazadla a zvládl středně dlouhý výlet po Čechách. Tak i „sportovní“ optikou se mi X4 líbilo, a to velmi, možná i proto, že jsem zprvu až takový zápal pro věc nečekal. Cena je taková, jaká je a srovnávat ji třeba s BMW 3 Touring nemá smysl, tohle nebude otázka peněz, přičemž u řady 3 můžete převalovat korunu v dlani a řešit, jestli dvoulitrový diesel anebo sedačky bez elektrického nastavování.

Nemyslím si, že by při rozhodovacím procesu koupit/nekoupit X4 měl velkou roli hrát rozum. Zájemce o stroj menší než SUV, ale větší než hatchback, s nabubřelým (v dobrém slova smyslu) stylem, vynikajícím pohonem všech kol, dynamickým motorem a mnichovskou kvalitou, který přijde k dealerovi BMW a pod vlivem emocí si BMW X4 xDrive35i koupí, bude, podle mého názoru spokojen. Chcete-li BMW, ovšem říkáte si, jestli kufr bude stačit a zda spotřeba není příliš vysoká, není BMW X4 xDrive35i pro vás, mrkněte se na trojkovou či pětkovou řadu v kombíku. Chcete jezdit v létě či v zimě, bez ohledu na povětrnostní podmínky, rychle jak to jen jde, zvládnout zimní drifterský trénink, neumřít hanbou, pokud náhodou zajedete namísto na golf na okruhový den a navzdory tomu, že jezdíte většinu času sám, tu a tam odvézt děti? Řešením rébusu by mohlo být právě BMW X4 xDrive35i.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový šestiválec
Palivobenzín
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)2979
Kompresní poměr10,2:1
Vrtání x zdvih (mm)89,6 x 84
Převodovkaosmistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)225/306 v 5800–6400
Točivý moment (Nm)400 v 1200–5000
0-100 km/h (s)5,5
Nejvyšší rychlost (km/h)247
Spotřeba paliva (l/100 km)8,3
Objem nádrže (l)67
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4671
Šířka (mm)1881
Výška (mm)1624
Rozvor náprav (mm)2810
Provozní hmotnost (kg)1890
Zavazadlový prostor (l)500
Ceny
Základní cena modelu1 245 400 Kč
Základní cena test. verze1 521 000 Kč
17.11.2014 9:10| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist