AMG Driving Academy na vlastní kůži: Členem nejrychlejší rodiny světa se může stát úplně každý

Strávit celý den na závodním okruhu ve společnosti brutálních modelů Mercedes-AMG je úplná pohádka. Dobrou zprávou je, že ji může prožít úplně každý.

Vyrazit vlastním autem na závodní okruh je dnes relativně jednoduché. Okruhové dny pořádají různé kluby nebo samotné okruhy celkem často a náklady jsou přijatelné. Také dnes není žádný problém půjčit si zajímavý supersport. Většinou ale nemůžete skloubit obojí dohromady – tedy vyrazit půjčeným sporťákem na závodní okruh.

Existuje ovšem řešení, které nabídne jedinečný zážitek. AMG, sportovní divize Mercedesu, totiž pořádá kurzy sportovní jízdy s názvem AMG Driving Academy. Přestože jsou určené především pro stávající či potenciální klienty značky, nemusíte disponovat miliony na koupi nového AMG, abyste se mohli pořádně svézt.

AMG nás pozvalo na závodní okruh v Mostě na základní Performance-Training, první z celkem čtyř stupňů školy sportovní jízdy, která v dalších krocích může končit klidně získáním závodní licence a místem na horké sedačce v kokpitu závodního speciálu.

Základní kurz je však především zaměřený na osvojení správných návyků při sportovní jízdě a možnost načichnout k nejbrutálnějším sporťákům současnosti. Vedle základních modelů CLA 45 nebo ostrých sedanů C 63 či E 63 vás posadí i do AMG GT S! Vlhký sen každého petrolheada…

Všechno ale začíná ještě předchozí večer, kdy vás instruktoři AMG Driving Academy seznámí se základními bezpečnostními pravidly a představí náplň programu, který si užijete dosytosti. Ráno potom nastoupíte na boxovou uličku a začnete jednoduchou rozcvičkou, která vám připomene, že motorsport je jako každý jiný sport celkem fyzicky namáhavý.

Protáhnout ruce, nohy a krční svalstvo, které bude později zatěžovat helma, je prostě základ, abyste mohli za volantem správně fungovat. Přiznejte se, kdo to před každou jízdou na okruhu děláte? Já také ne. Ale od teď už začnu…

Nesmí chybět ani základní poučka o správné pozici za volantem, kterou velké množství řidičů nedodržuje. Sedět „na tunera“ vám instruktoři opravdu nedovolí. Takže seřídit sedačku, abyste mohli naplno brzdit, opěradlo pěkně narovnat, abyste cítili auto v zádech, a volant trochu blíž k tělu, abyste mohli správně manévrovat.

Začínáme zlehka slalomem mezi kužely na cílové rovince. Podle časů nás potom instruktoři rozdělují do řidičsky podobně silných skupin, abychom se vzájemně neomezovali. Dále pokračujeme prvním cvičením s C63 a E 63 na mokrém skid-padu. Tady si můžeme vyzkoušet chování stabilizace a jednotlivých jízdních režimů v extrému.

Po chvíli nám dovolí i stabilizaci úplně vypnout a trochu se vyřádit. Jak ale instruktoři připomínají, hlavní náplní kurzu není se pořádně vyřádit, ale především získat nové dovednosti. Proto míříme na další stanoviště na rovinku za Matadorem, kde cvičíme nouzové brzdění a vyhýbací manévr v rychlostech až 120 km/h.

Nejčastější chybou začátečníků je totiž vlažný nástup na brzdy. Naopak musíte na pedál doslova skočit a pořádně zatlačit, jenom tak vyvinete v brzdovém systému nejvyšší účinek. Pokročilou techniku brzdění na okruhu, např. do zatáčky, se dnes učit nebudeme, od toho jsou vyšší stupně kurzu.

Soutěživého ducha uspokojí další cvičení, trochu náročnější slalom mezi kužely s CLA 45 a GLA 45, kde mimo jiné poznáte i rozdíly stejné techniky v různém balení. Zatímco nemotornější GLA se do zatáček mírně naklání, je celkově měkčí a snáze podléhá nedotáčivosti, CLA zatáčí přikrčeně, bez náklonů a nedotáčivosti odolává statečněji, přestože k přetáčivosti se plynem pobídnout příliš nenechá.

Po obědové přestávce, která je nedílnou a příjemnou součástí každého AMG Driving Academy, dostáváme do rukou trochu žhavější železo. Na cílové rovince je připravený drag-race a ostré brzdění s GLC 63 a AMG GT. Hrát si na Rychle a zběsile vás nikde jinde nenechají!

Přestože SUV příliš neholduji, GLC 63 Coupé s brutálním osmiválcem, keramickými brzdami, hasicím přístrojem a kachním ocasem má prostě něco do sebe, přestože sex-appeal AMG GT překoná jenom máloco. Lehkou rozcvičku ve zrychlování a brzdění konečně střídá ostrá jízda po celém okruhu.

Nejdříve si odkroutím tři kola v CLA 45, jehož přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec se hlučností a teatrálním práskáním do výfuků nenechá oproti svým dvojnásobně větším sourozencům zahanbit. Zlatý hřeb dne ale zatloukáme osmiválcovými kladivy na závodním okruhu.

Usedám do ostrého céčka, se kterým jsem ještě neměl tu čest (mimo klouzání na mokrém kruhu). Hned po první šikaně musím uznat, že je to neuvěřitelně chuligánské auto, které odhalí odvrácenou stránku vaší duše. Krásně cítíte přenos hmotnosti, pod pravou nohou máte dostupné nekonečné množství přetáčivosti a celkově je to úžasně hravý stroj. To všechno v relativně praktickém balení.

Éčko nabídne ještě větší šťouchanec do ledvin a úžasnou efektivitu čtyřkolky. Svojí hmotnost maskuje zdatně, je ovšem trochu těžkopádnější, se zapnutou čtyřkolkou příliš snadné na řízení a brzdy značně uvadají. Musely však zvládnout 36 ostrých kol za den a tímto pohledem je to skvělý výkon. Můžete si ovšem objednat i keramické brzdy, které fungují skvostně.

Poslední tři okruhy si odkroutím v gétéčku. Přestože je to cesťák určený především na dlouhé vzdálenosti, překvapivě dobře funguje i na závodním okruhu dokonce i Roadster. Přestože GT působí hodně širokým a nemotorným dojmem, koncepce s motorem vpředu uprostřed, převodovka trans-axle a široký postoj dávají autu úžasnou stabilitu a vyváženost. Přední kola poslouchají, zadní utrhnete jenom hrubým násilím a celkově se GT po okruhu vodí jako trochu přerostlá Mazda MX-5. Samozřejmě s nadsázkou.

Poslední kolo na sedačce spolujezdce v AMG GT R s profíkem za volantem je sladkou třešničkou za řidičsky vzrušujícím a fyzicky namáhavým dnem, po kterém se mi bude o burácení osmiválců zdát ještě několik nocí. Ten zvuk pořád nemůžu dostat z hlavy!

AMG Driving Academy je zkrátka skvělá zábava. Přičichnete k nejúžasnějším sportovním autům, která kdy člověk stvořil, osvojíte si základní návyky správného řízení, které zužitkujete nejenom na okruhu, a prožijete vzrušující chvíle, které nikdy nezapomenete.

Možná si říkáte, že je to zábava jenom pro hrstku vyvolených, kteří si pořídí AMG a dostanou kurz sportovní jízdy jako bonus. Skvělou zprávou je, že jsou brány do tohoto exkluzivního světa otevřené skutečně každému. A za docela rozumné peníze. Základní Performance-Training vyjde na 22 tisíc korun bez DPH. Pořád je to hodně peněz, srovnejte to ale třeba s půjčovnou sportovních vozů a možná změníte názor.

Zatímco z půjčovny můžete vyrazit jenom na silnice a musíte si dávat hodně velký pozor na sebemenší poškození, v AMG Driving Academy máte půl dne na okruhu, celodenní trénink, vyzkoušíte víc aut a neřešíte palivo, pneumatiky ani drobná poškození, např. od odletujících kamínků. A naučíte se spoustu užitečného.

Dalším krokem je level Advanced, kde vás čekají intenzivní dva dny ježdění po okruhu a pilování závodní techniky za stále relativně slušných 40 tisíc bez DPH. To je částka, za kterou stěží strávíte dva dny na Nordschleife a možná si půjčíte na pár kol hračku z půjčovny, která ale rozhodně nebude mít znáček AMG. Pořád je to ještě hodně peněz?

Zdaleka nejvíc mne ale těší skutečnost, jak říká heslo AMG Driving Academy, že stanete se členem nejrychlejší rodiny světa. Rodiny, která navzdory stále silnějším ekologickým tlakům, pořád staví tyhle bestie, které ztělesňují obrovský vztyčený prostředníček politické korektnosti. Tak si pospěšte, za chvíli bude mít AMG pro letošek vyprodáno!

20.4.2018 12:00| autor: Hugo Kottás | zdroj: Mercedes-AMG

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist