Testujeme Continental 4×4 WinterContact: Sníh, břečka a bláto
autoweb.cz > Škoda > Škoda Octavia > Testujeme zimní pneumatiky Continental ContiWinterContact TS 850: Konečně na sněhu
Testujeme zimní pneumatiky Continental ContiWinterContact TS 850: Konečně na sněhu
Jak už víte, v rámci zimních reportáží zkoušíme obutí značky Continental, konkretně WinterContact TS 850 P v rozměru 195/65 R15 a „pokusným králíkem,“ tedy testovacím vozem je Škoda Octavia Combi z roku 2007, s naftovým turbodieselem 1.9TDI a o výkonu 105 koní. Zima přišla tak rychle, jak zase odešla, tedy zima ve smyslu sněhu a ledu a nízkých teplot, my ale máme jasno – zkušenosti z pneumatikami jsme nasbírali a tady jsou.
Shodou okolností jsme měli možnost porovnat chování auta jak na našich testovacích pneumatikách, tak také na čínských gumách, zbrusu nových, a není překvapením, že „stlačená tma“ z Asie při pokusném brzdění na sněhu zastavila při padesátikilometrové rychlosti v bodě X, a když jsme ten samý manévr udělali na Contíkách, brzdná dráha se zkrátila bratru o délku auta. Zásadní věc, pokud si představíte, že z padesátikilometrové rychlosti brzdíte ve městě před chodcem.
Srovnání s více než zřejmým výsledkem také proběhlo při průjezdech zatáčkami, poloměr zatáčky se „na Čínách“ zvětšoval, na Continentalech jelo auto jako po kolejích. Mluvíme samozřejmě zase o legálních městských rychlostech, když jsme zkoušeli překonat hranici přilnavosti, tak i Continental povolil. Nicméně předvídatelně, nezáludně, a stačilo srovnat kola do rovna, vyšlápnout spojku, přibrzdit a auto se chytlo a pak zase pokynem volantu ohnulo do zatáčky a bezpečně ji projelo.
Ovladatelnost na sněhu je u Continental WinterContact TS 850 P velmi dobrá, nemůžeme asi oddělovat jednotlivé „díly“ pneumatiky a řešit odděleně směs a vzorek -pneumatika funguje jako celek, nicméně je pravda, že dezén s lamelami pod tím správným úhlem a menším rozptylem umí přinutit pneumatiku v hladovějšímu zakusování do sněhu.
A je tady také vysoký počet bloků v povrchu běhounu – což znamená více hran, a to znamená více „zubů,“ které pracují na optimální přilnavosti, a drážky na vnitřní straně pneumatiky, které umí zachytit zásadní množství sněhu pro dostatečný grip. Vyšší grip, to je vyšší tření, a to je více přilnavosti a větší jistota pří jízdě. Vzhledem k tomu, že sníh byl na našich silnicích asi týden, když jsme vyrazili z Prahy na hory, tak řekněme deset dnů v souvislé vrstvě, tak nelze hodnotit spotřebu, apetit vozu se během několika set kilometrů s ohledem na sněhové podmínky neprojevil.
Můžeme si ale říct, jestli se nějak změnil vzorek, respektive zda se provoz projevil do opotřebení pneumatik. Ne, neprojevil, jsou tady lehké šrámy, jak jsme s Octavií vyrazili při minulé reportáži na závodní okruh do Sosnové, ale z jízd po silnici jsem žádný úbytek materiálu nenaměřili. O čem můžeme referovat, to jsou oděrky po štěrku a kamínkách, tím, jak silničáři sypou kamennou drť, tak se její kousky zasekávají a dostávají do drážek ve vzorku.
To je ale situace stejná pro všechny typy pneumatik, stejný problém máme u pneumatik Goodyear, které testujeme na BMW, anebo u pneumatik Michelin na našich dalších autech. Po vyčištění od kamínků se vzorek vrací do původního stavu, pouze u jednoho většího kusu došlo k decentnímu promáčknutí černé hmoty, ale jak ji sledujeme v čase, během jízdy se i tento šrám vrací do normálu.
Když mluvíme o vzorku, podívejte se prosím na fotky, zejména na ty detailní, kde je při vytočených kolech vidět jeho tvar, schéma. A představte si, jak se pneumatika staví proti podkladu při zatáčení – jde o to, že drážky, vedoucí od pomyslného středu vzorku se natáčejí při zatáčení vždy co nejvíce kolmo na směr jízdy a tak co nejvíce pracují na maximálním záběru. V kombinaci s masivními drážkami tak dochází k co nejlepšímu opření se hran do podkladu.
Zákon a tzv. povinné zimní pneumatiky
Rady a tipy | vydáno 17. 10. 2014
Tím může být sníh tak, jak jsem o něm mluvil v začátku textu, anebo tající sníh a břečka, což nastalo při oteplování a pohybu teplot směrem nahoru. I v tomto případě prokázaly pneumatiky značný um proniknout materiálem až na asfalt, a velmi rychlé odvézt řídkou směs vody, sněhu a bahny mimo vzorek. A jelikož se teploty po cestě nad nulu, k desítce, nezastavily, jezdíme aktuálně opět na suchu.