Opel Astra (1998 – 2009)

Astra druhé generace je na trhu ojetin velice oblíbeným vozem. Potěší totiž jízdními vlastnostmi, často i solidní výbavou a dobrou cenou.

RADOSTI
Dobré jízdní vlastnosti, prostor pro posádku, živé motory, příznivé ceny ojetin, množství karosářských verzí, pohodlné naladění podvozku, široká nabídka ojetin.

STAROSTI
Kolísavá kvalita dílenského zpracování v počátcích výroby, u některých motorů zvýšená spotřeba oleje, slabé boční vedení sedadel.

Druhá generace Opelu Astra nese označení G. Na trhu nahradila první řadu F, přijde vám to divné? Důvod je prostý, značení modelové řady totiž navazuje na předchůdce Opel Kadett. Jeho poslední generace nesla označení E.

„Géčko“ vstoupilo na trh v roce 1998 a ihned se zařadilo k nejlepším vozům ve třídě. Společnost mu tak dělají velice vydařené automobily Ford Focus a Volkswagen Golf.

Jistě, dnes už Astra G nepatří mezi výkřiky moderní techniky. Přesto není špatnou volbou a navíc je dostupná i méně majetným motoristům. Ceny vozidel z počátku výroby už klesly hodně nízko.Přitom design Aster G není vůbec špatný, ať už se bavíme o jakékoli karosářské verzi. Ani interiér nevypadá zle. Jistě poslední trendy jsou někde jinde, ale i tak se v udržovaném vozidle budete cítit dobře.


Posádka má dostatek prostoru, sedadla jsou pohodlná, i když předním by prospělo výraznější boční vedení. Příznivou zprávou je, že ani vzadu se tísnit nebudete. Situace není špatná ani pokud jde o zavazadla.

Zavazadelník hatchbacku nabídne objem 370 litrů. Sedan přepraví o 90 litrů více a kombi si poradí se 480 litry. To jsou samozřejmě hodnoty pro pětimístné uspořádání a dají se tedy zvětšit sklopením zadních sedadel.Pochvalu si zaslouží naladění podvozku, který zdatně tlumí nerovnosti a i přes svou jednoduchou konstrukci zajišťuje vozu dobré jízdní vlastnosti. Astra tak působí suverénně jak ve vyšších rychlostech na dálnici, tak na klikatých okreskách.


Pro svižnou jízdu vám přitom stačí šestnáctiventilová čtrnáctistovka. Na trhu je k vidění často a 66 kW výkonu, jež nabízí, kupodivu zcela dostačuje. Kdo chce více, bude absolutně spokojení se šestnáctiventilovou šestnáctistovkou o výkonu 74 kW.

Opel Astra fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Opel Astra fotogalerie

Osmiventilové motory se s modernějšími nemohou rovnat. Ani šestnáctiventilová dvanáctistovka není ideální volbou. Agregáty 1.8 16V a 2.0 16V pak mnoho motoristů vnímá jako zbytečný luxus. Menší šestnáctiventily jsou o něco úspornější, z hlediska výkonu zcela vyhovující a na trhu mnohem častější.Turbodiesely montované do Astry G nepředstavují tak dobrou volbu jako jednotky 1.4 16V a 1.6 16V. Kdo chce vznětový motor, měl by vsadit na agregáty 1.7 DTI nebo 2.0 DTI, případně mladší 1.7 DTL. Jde o motor montovaný do verze Classic 2, tedy modelu vyráběného současně s nástupcem Astrou H.

Zájemci o čtrnáctistovku by měli vědět o jedné důležité změně. Původní motor s řemenovými rozvody byl totiž v roce 2006 nahrazen agregátem o shodném výkonu, avšak rozvody řešenými řetězem (opět se montoval až do verze Classic 2). To samozřejmě představuje výhodu z hlediska údržby. Ochota jít za plynem přitom zůstala zachována.

„U některých pohonných jednotek se můžete setkat se zvýšenou spotřebou oleje, turbodiesely někdy trápí vadné váhy vzduchu,“ začíná výčet nejčastějších problémů Miroslav Vápeník, vedoucí manažer Auto Diskont.Vznětový motor 1.7 TD je náchylnější na praskání hlavy, jednotka 1,7 DTI se zase častěji potýká s únikem oleje. U 2.0 DTI a 2.2 DTI je zase zvýšené riziko netěsností vstřikování, někdy se objevuje i úbytek výkonu.


„Obehranou písničkou jsou nedopisující palubní displeje či koroze výfuku,“ pokračuje Vápeník. Nezřídka se lze setkat s opotřebenými ložisky kol, které prozradí typické hučení, potíže může působit odchlipující se těsnění oken.

Zástupce Auto Diskont varuje i před uvolňujícími se hadicemi chlazení. Známé jsou problémy s centrálním zamykáním a výjimku nepředstavují ani poruchy klimatizace.


Ve zpětném zrcátku
1998 – uvedení Astry G ve verzích tří a pětidveřový hatchback, sedan a kombi se zážehovými motory 1.2/48 kW, 1.4 16V/66 kW, 1.6/55 kW, 1.6 16V/74 kW, 1.8 16V/85 kW, 2.0 16V/100 kW a diesely 1.7 TD/50 kW, 2.0 DI/60 kW.
1999 – nabídka rozšířena o sportovněji laděné kupé Astra OPC s motorem 2.0 16V/118 kW, přichází také nový turbodiesel 2.0 DTI/74 kW.
2000 – z nabídky vyřazeny osmiventilové zážehové motory 1.2/48 kW, 1.6/55 kW a turbodiesel 1.7 TD, nově benzinové jednotky 1.2 16V/55 kW, 2.2 16V/108 kW a přeplňovaný vznětový agregát 1.7 DTI/55 kW, výkon 1.8 16V upraven na 92 kW.
2001 – představen kabriolet postavený na bázi kupé.
2002 – verze OPC nově s přeplňovaným motorem 2.0 T/147 kW, nový turbodiesel 2.2 DTI/92 kW.
2004 – uveden nástupnický model Astra H, avšak druhá generace G zůstává ve výrobě s přídomkem Classic 2, produkce se přesouvá do polské továrny v Gliwicích.
2006 – nová pohonná jednotka 1.4 16V/66 kW s rozvodovým řetězem nahrazuje parametrově shodný agregát vybavený řemenovými rozvody, dále v nabídce už jen 1.6 16V a nový turbodiesel 1.7 DTL/59 kW.
2009 – ukončení výroby Astry Classic 2.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošel vůz Opel Astra G v roce 1999.
Za ochranu posádky při nárazu získal 4 hvězdičky z 5 možných (25 bodů)
Za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal 1 hvězdu ze 4 možných (7 bodů)

Milan Jirouš

27.5.2012 6:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist