Suzuki Jimny: Malý offroad přijíždí na český trh (první jízdní dojmy)

Stylový vzhled pro život ve městě a odolná technika pro jízdu v terénu. Nové Suzuki Jimny je hodně radosti v malém balení.
suzuki_jimny_5d_66-1100x618.jpgCelá galerie 18 Zdroj: Suzuki

Dlouho očekávané Suzuki Jimny konečně přijíždí na český trh. Nová generace se sice oficiálně představila už v první polovině roku 2018, ale uvedení na evropský trh se zpozdilo kvůli neočekávaně velkému zájmu na domácím trhu v Japonsku. Čtvrtý Jimny v historii čerpá to nejlepší z předchozích tří generací a přidává hodně nových dovedností a vlastností.

Tradice Suzuki Jimny sahá do sedmdesátých let minulého století, kdy Suzuki jako první výrobce v Japonsku představilo malý vůz s pohonem všech kol. Malý offroad si rychle získal velkou přízeň zákazníků a od té doby je ikonickým modelem Suzuki s pohonem 4×4. Prodává se ve 194 zemích světa a dosáhl již 2,85 milionu prodaných kusů.

Základní rysy Suzuki Jimny zůstávají i v nejnovější čtvrté generaci. Nový Jimny stojí na nově navrženém žebřinovém rámu, který nese vpředu podélně uložený motor, připojitelný pohon všech kol s redukční převodovkou a tuhé nápravy v tříramenném závěsu s odpruženými vinutými pružinami. Hlavním cílem inženýrů Suzuki bylo zachovat dobrou průchodnost terénem a praktičnost, kvůli níž se Jimny stal oblíbeným vozem chalupářů, myslivců a řidičů žijících ve špatně přístupných oblastech.

Suzuki Jimny je navrženo tak, aby na první pohled vyjadřovalo charakter offroadu. Důležitý požadavek na jednoduchost a funkčnost při jízdě v terénu dal vzniknout robustním tvarům exteriéru, které dodávají novému Jimnymu nezaměnitelnou osobitost a krásu. Hranatá karoserie vypadá stylově, především je však zárukou dobrého výhledu a snadné orientace při manévrování.

K důležitým prvkům exteriéru patří odvodňovací kanálky na krajích střechy, které jsou účinným opatřením proti zatékání vody do interiéru při otevírání a zavírání dveří, rozšiřující ochranné lemy blatníků zabraňující poškození laku karoserie od odletujících kamínků a zadní sdružené svítilny v nárazníku, které zdůrazňují jednoduchost designu, ale také neomezují šířku vstupního otvoru do zavazadlového prostoru.

Praktický střízlivý interiér je navržený s důrazem na funkčnost. Černé čalounění a tvrdé plasty palubní desky jsou odolné proti poškození, takže se Jimny dokáže postavit i těm nejnáročnějším podmínkám. Ovládací prvky mají protiskluzový povrch, který umožňuje snadnou obsluhu při jízdě v terénu, a to i tehdy, pokud řídíte v rukavicích. Pro intuitivnější ovládání audiosystému se vyšší úrovně výbavy standardně dodávají s multimediální jednotkou Smartphone Linkage Display Audio, která má sedmipalcový dotykový displej a připojení Bluetooth.

Suzuki Jimny je na domácím japonském trhu dostupné s malým přeplňovaným tříválcem o zdvihovém objemu 660 kubických centimetrů, s jehož pomocí splňuje technická nařízení pro tzv. kei cars, ale na český trh přijíždí pouze s atmosférickou čtyřválcovou patnáctistovkou VVT o výkonu 100 koní a točivém momentu 130 newtonmetrů. Ačkoli se parametry motoru mohou zdát slabé, na běžnou jízdu po městě a v terénu stačí, protože hnací jednotka je charakteristická okamžitou reakcí na plyn a hladem po otáčkách.

Nové Jimny vsází hlavně na jízdní vlastnosti v terénu, což jsem si mohl krátce vyzkoušet na offroadové trati nedaleko Prahy. Jimny zvládá opravdu hodně. Během testování si poradil se strmými výjezdy a sjezdy, rozbředlým blátem i velkými bočními náklony. Pomáhá mu k tomu nejen nízká provozní hmotnost, která se v závislosti na zvolené převodovce pohybuje v rozmezí 1 165 – 1 185 kilogramů, ale i přepínatelný pohon všech kol AllGrip PRO.

Systém pohonu všech kol AllGrip PRO lze pákou spojenou přímo s přídavnou převodovkou snadno přepínat mezi režimy 2H (pohon zadních kol), 4H (pohon všech kol) a 4L (pohon všech kol s redukcí). Ve srovnání s režimem 4H dosahuje 4L většího točivého momentu na kolech, což usnadňuje jízdu v těžkém terénu a výjezdy prudkých svahů. Přepínatelný pohon všech kol je dostupný pro obě nabízené verze – s pětistupňovou manuální převodovkou, nebo čtyřstupňovou automatickou převodovkou.

I když Suzuki Jimny nabízí výborné jízdní vlastnosti v terénu, při jízdě na běžných okreskách se projevuje jeho jednodušší konstrukce. Kombinace řízení s dlouhým převodem, měkkého podvozku a terénních pneumatik s vysokou bočnicí jej dělá nedotáčivým a limity jízdních schopností jsou velmi blízko. Jimny naopak může být vhodné jako skvělé auto do města.

Nejen, že jej lze považovat za opravdovou stylovku, ale s malými rozměry a jednoduchým tvarem se s ním dobře parkuje. V městských rychlostech se navíc projevuje dobrý jízdní komfort mírně houpavého odpružení a vysokých pneumatik, díky nimž se řidič nemusí bát o poškození kol a podvozku. Rámová konstrukce podvozku si hravě poradí s nerovnostmi všech typů.

Dlouhé čekání na nejnovější Suzuki Jimny se určitě vyplatilo. Za cenu od 422 900 Kč se hledá podobně schopný nový offroad jen těžko. Jimny si dokáže poradit s opravdu složitými nástrahami, čímž se stává vhodnou volbou pro řidiče, kteří se často pohybují v městských džunglích i náročném terénu venkova. Auto, které je povedené už v základu, lze navíc ještě vylepšit širokou škálou originálních doplňků.

20.9.2019 6:00| autor: Lukáš Volšický | zdroj: Autoweb.cz

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist