Škoda Fabia (1999 – 2007): Stálice trhu je stále dostupnější

Cenová dostupnost je jedním z lákadel Fabie první generace na trhu ojetin. Přitom kdo si něco připlatí, může mít mladší automobil často v dobrém stavu a třeba i v praktičtějším provedení kombi.

Foto: Autoweb.cz

Svého času byla Škoda Fabia královnou bazarů, teď jí ale patří v prodejích ojetin druhé místo. Na vrcholu žebříčku jí totiž vystřídala její větší sestra Octavia. První generace modelu se i dnes těší velice velkému zájmu, což je dáno dobrým jménem vozu, léty prověřenou technikou a dostatkem karosářských variant. Z těch je nejméně vyhledávaný sedan, který má i nejmenší početní zastoupení na trhu. Naproti tomu pětidveřový hatchback a praktické kombi se objevují velice často.

Fabie první generace dnes najdete na trhu s ojetými vozy v široké cenové škále. Je to dáno tím, že zatímco nejstarší kusy z počátku výroby už cenově padají i pod dvacetitisícovou hranici, o pár let mladší ročníky si i nyní v roce 2018 drží slušnou cenovou hladinu (ve srovnání s konkurencí). Škoda Fabia je tak dostupná řadě motoristů a proto nemá vyloženě danou cílovou skupinu.

Mnohdy se stane prvním vozem začínajícího řidiče, stejně jako třeba druhým autem do rodiny nebo v případě Combi rodinným automobilem, s nímž lze absolvovat i delší dovolenou. Nejčastěji se setkáte s motorizacemi 1.4 MPI, 1.2 HTP nebo 1.9 TDI. Zejména „té-dé-íčko“ je pro svůj úsporný provoz oblíbené u kombíků, zatímco hatchbacky často pohánějí benzinové motory.

Interiér vozu ničím nepřekvapí ani nezaskočí, když posádce nabídne vzhledem k rozměrům a třídě automobilu adekvátní prostor. Vpředu najdeme místa dostatek, vzadu je ho ale méně v oblasti kolen, což je pro třídu malých vozů typické. V těchto směrech Fabia rozhodně nijak nevybočuje.

To platí i pro zavazadelník hatchbacku, jenž nabídne objem 260 litrů. Fabia sedan poskytne prostor pro zavazadla o objemu 438 litrů, nejvíce ale zvládne přepravit Fabia Combi. Její nákladový prostor disponuje kapacitou 426 litrů, což je hodnota naměřená po kryt zavazadelníku. Při nakládce až po střechu vůz odveze ještě o dost více.

Dobrou volbu rozhodně nepředstavuje Fabia Junior. Toto laciné provedení je opravdu mizérie na kolech. Postrádá posilovač řízení, nemá uzavíratelnou schránku před spolujezdcem ani krycí plato zavazadelníku, pokud si za něj zákazník nepřiplatil. Ošklivé jsou nelakované nárazníky a otřesným zážitkem extrémně slabý motor. Do Fabie Junior se montoval nejprve tříválec 1.0 MPI s absolutně nedostačujícím výkonem 37 kW. Později jej nahradil jen o trochu silnější tříválec 1.2 HTP, pracující s výkonem 40 kW. Ten se montoval i do běžného provedení, kde se taktéž snahou nepřetrhne.

Pokud se nebudeme bavit o provedení Junior, můžeme Fabii první generace po stránce jízdních vlastností hodnotit kladně. Ideální však bude, pokud k pohonu používá čtyřválcový motor. Tříválce nadměrně vibrují a ve vyšších rychlostech nejsou nijak úsporné. Benzinový agregát 1.2 HTP při rychlostech nad 80 km/h zrychluje jen velmi neochotně a přibližně od 110 km/h jeho spotřeba velmi rychle roste. Turbodiesel 1.4 TDI (51, 55 nebo 59 kW) je velice úsporný taktéž v nízkých rychlostech, ale při dálničním tempu si na nafťáka řekne více. Navíc svým zvukovým projevem připomíná traktor.

Mezi benzinovými motory představuje rozumnou volbu čtrnáctistovka. Nejslabší má výkon 44 kW, už od počátku výroby se ale montovala pohonná jednotka s lepším výkonem 50 kW. Ideální je však 1.4 16V o výkonu 55 nebo ještě lépe 74 kW. Dvoulitr s výkonem 85 kW nepotkáte tak často a určitě není o co stát. Poměrně těžký motor citelně zatěžuje přední nápravu a není nijak spořivý.

Atmosférický diesel 1.9 SDI výkonem 47 kW určitě nenadchne. Velmi nízkou spotřebou, vynikající životností a spolehlivostí si ale získá snad každého motoristu! Právě proto je o tuto línou motorizaci velký zájem. Ten je i o opravdu úsporný turbodiesel 1.9 TDI s výkonem 74 kW. Zájmu se těší také sportovně střižený hatchback Fabia RS, k jehož pohonu slouží výhradně turbodiesel 1.9 TDI/96 kW.

Obecně pro všechny turbodiesely platí, že se při větším nájezdu mohou potýkat s vadným turbem. „Typický problém naftové Fabie představuje vadná váha vzduchu. Jde ale o rychle odstranitelnou závadu, jejíž oprava dnes už nepřijde tolik,“ vysvětluje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. U Fabie RS pozor také na stav dvouhmotového setrvačníku, který se o výměnu začne hlásit typickým klapotem zespodu motoru při volnoběhu, jenž utichne nebo změní zvuk při sešlápnutí pedálu spojky. Ignorovat opotřebený setrvačník se nevyplatí. Začnou se ničit ložiska klikové hřídele, následně hrozí, že se střihnou jejich šrouby a prorazí si cestu z motoru.

„Fabii častěji trápí vůle na přední nápravě, která je i přes úpravy z roku 2001 méně odolná. Úpravy však zlepšily životnost stabilizátoru a jeho táhel,“ říká zástupce AAA AUTO. „Zpočátku výroby se objevovalo vrzání v palubní desce, dnes by se ale už objevovat nemělo. Bylo vyřešeno aplikací opravné sady,“ dodává Topol.

Známé je častější praskání žárovek H7 v potkávacích světlech nebo vlnění brzdových kotoučů. Setkat se lze i s vadnými ložisky kol či čidlem brzdových světel. „Tříválce 1.2 HTP občas potrápí vadné zapalovací cívky,“ upozorňuje Jindřich Topol z AAA AUTO. Potýkají se ale i s vážnějšími problémy, jako je praskání hlavy motoru. Potíže dělají vršky motoru, které jsou ještě náchylnější k závadě, pokud se používá jako palivo LPG. S plynem si tento agregát vůbec nerozumí.

V interiéru se také někdy rozpadá plastové madlo dveří, dochází k otěru černé barvy z ovládacích prvků palubní desky (typický jev u vozů z koncernu Volkswagen) a sluneční clony některých aut nedrží v horní poloze. Poměrně nákladnou závadu představuje únik kapaliny z posilovače řízení, což může mít za následek poruchu jeho čerpadla. Výfuk vozu koroduje, avšak karoserie je dobře chráněna.

Ve zpětném zrcátku

1999 – na trh přichází pětidveřový hatchback se zážehovými motory 1.4 MPI/50 kW, 1.4 16V/55 a 74 kW a diesely 1.9 SDI/47 kW a 1.9 TDI/74 kW.
2000 – v dubnu byly přeprogramovány řídicí jednotky motorů (tím byla řešena opožděná reakce na sešlápnutí pedálu plynu), na podzim rozšířila nabídku Fabia Combi, v nabídce se také objevil mový zážehový motor 2.0 MPI/85 kW a o něco později i 1.4 MPI/44 kW.
2001 – uvedeno provedení sedan, jednotka 2.0 MPI dočasně stažena z nabídky, konstrukčními úpravami vylepšena životnost stabilizátoru, respektive jeho uložení a táhel.
2002 – na trh přijíždí zcela holá verze Junior s velmi slabým motorem 1.0 MPI/37 kW, později jej nahrazuje o něco čilejší tříválec 1.2 HTP/40 kW (montuje se i do běžných verzí).
2003 – nově v nabídce tříválec 1.2 HTP/47 kW, ukončení nabídky motorů 1.4 MPI, nový tříválcový turbodiesel 1.4 TDI/55 kW, na trh přichází sportovněji laděná verze Fabia RS s turbodieselem 1.9 TDI/96 kW a šestistupňovou manuální převodovkou.
2004 – již ve druhé polovině roku uveden faceliftovaný model pro rok 2005.
2007 – představení Škody Fabia druhé generace na jarním ženevském autosalonu a následně ukončení výroby první řady.

Bezpečnost dle Euro NCAP

Bariérovým testem Euro NCAP prošel model Fabia první generace v roce 2000. Za ochranu posádky při nárazu získal 4 hvězdičky z 5 možných a za ohleduplnost při střetu s chodcem získal 2 hvězdy ze 4 možných. Bezpečnost dětí v autosedačkách se v té době samostatně nehodnotila.

9.10.2018 6:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist