Další „výkonný“ hatchback s tříválcem? Dynamikou u 1.0 TSI se pyšní Škoda Fabia

Menší objem, vyšší výkon. Tím začíná oficiální tiskový materiál související se zprávou o pohonné jednotce. Naštěstí, a korektně, se teď nebavíme o sportovní verzi.

Informace o tříválcových motorech se sportovními ambicemi se mohu zdát (nejenom) v horizontu posledních dnů poněkud komické, což ale není případ automobilky Škoda, ta mluví o vyšší dynamice a nižší spotřebě, ale na rozdíl od konkurence nekomunikuje sportovní/vrcholný model v řadě. Takže vše v pořádku.

Co je tedy nového? Tak třeba spotřeba u 1.0 TSI klesla, a to prý až o šest procent. To by mělo být mimo jiné dáno tříválcovým uspořádáním s malými volnými setrvačnými silami a účinným olejovým čerpadlem. Čili downsizing aneb odlehčená konstrukce, vysoký točivý moment, díky zvýšení vstřikovacího tlaku až na 250 barů nabízí nový motor o objemu 1.0 litru v obou výkonnostních verzích lepší dynamické parametry než dosud používaný agregát o objemu 1,2 litru.

Nový motor s nízkou úrovní vnitřního tření běží podle tiskových materiálů tiše a kultivovaně, mj. také díky vyváženým komponentům klikového mechanismu, pístům z hliníkové slitiny a kovaným ojnicím. S ohledem na inovativní řešení vyvážení pohyblivých komponent motoru nebylo nutné použití vyvažovací hřídele. Toto řešení šetří hmotnost i vnitřní tření a pomáhá snížit spotřebu paliva i související emise CO2.

Nízké spotřebě pomáhá i olejové čerpadlo s plynule regulovatelným výkonem, které dodávaný tlak neustále přizpůsobuje aktuálnímu zatížení motoru. Plnicí tlak turbodmychadla, který dosahuje hodnoty až 1,6 baru (relativní), narůstá velice spontánně, protože je mezichladič stlačeného vzduchu integrován do sacího potrubí. Motor se ochotně vytáčí a vyniká dynamickým jízdním projevem, protože frekvence výfukových pulzů roste u tříválce mnohem rychleji než například u čtyřválce. Tato výhoda se projevuje již v nízkých otáčkách, což je výhodné zejména v městském provozu.

Uplatnění je zřejmé, prostor pod kapotou Škody Fabia a Fabia Combi, ve dvou výkonových úrovních. Motor 1.0 TSI o výkonu 95 koní je silnější, rychlejší, pružnější, živější. Fabia je s ním k mání s manuální pětistupňovou převodovkou, přičemž ve srovnání s předchozím provedením 1.2 TSI zůstal nejvyšší točivý moment beze změny na hodnotě 160 Nm, ale došlo ke zlepšení dynamických vlastností.

Maximálka vzrostla o 3 km/h na 185 km/h hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h se zlepšila o 0,3 s na 10,6 s. Silnější litrový motor dodávaný se šestistupňovou manuální převodovkou má – stejně jako předchůdce o objemu 1,2 litru – výkon 110 koní, ovšem je zde vyšší točivý moment, ten narostl ze 175 na 200 Nm. Z 0 na 100 km/h zrychluje Fabia za 9,5 s a maximální rychlost je 196 km/h. Zvýšení točivého momentu se projevují jistě hlavně při akceleraci na dálnicích a v mimoměstském provozu.

Nejvýrazněji se lepší pružnost projevuje ve spojení s volitelně dodávanou sedmistupňovou převodovkou DSG. Spotřeba? Ta, a také emise škodlivin, u tříválcového motoru o výkonu 110 koní klesly u obou verzí s manuální převodovkou o 0,3 litru na 4,4 l/100km (101 g CO2/km). U verzí s převodovkou DSG se spotřeba snížila o 0,1 litru na 4,5 l/100 km (104 g CO2/km). Obě verze, jak Škoda Fabia, tak Škoda Fabia Combi s motorem 1.0 TSI se veřejnosti poprvé představí na Mezinárodním autosalonu v Ženevě (7. – 19. března 2017).

1.3.2017 9:11

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist