Rumunská automobilka slaví 15 let od znovuzrození. S levnými auty dobyla Evropu

Na začátku byl pouze jeden model, nyní je to pestrá nabídka a 6,5 milionu zákazníků. Tak automobilka Dacia od roku 2005 změnila a mění automobilový trh. Ohlédněme se zpět na tento ojedinělý příběh úspěchu, který trvá již 15 let - od prvního uvedení modelu Logan v Evropě až po představení předváděcího modelu Spring s plně elektrickým pohonem.
thumbnail_2020-anniversary-special-series-dacia-15-years__-1100x618.jpg Zdroj: Dacia

Od svého vzniku v roce 1966 byla značka Dacia vždy spojena se společnosti Renault. Jejím prvním modelem, určeným pouze pro lokální trh, byl Renault 8, sice s emblémem Dacia 1100 na karoserii, ale smontovaný z dílů vyrobených ve Francii.

Když v roce 1999 skupina Renault získala výrobní závod v Rumunsku, měla jasnou vizi. S využitím znalostí a zkušenosti závodu Dacia a jeho geografické polohy uvést na trh nejlevnější sedan s tříprostorovou karoserií na východoevropském trhu, který byl následně v mnoha ohledech rekonstruován. Byl to velmi ambiciózní cíl, kterého se Renault rozhodl dosáhnout porušením existujících pravidel.

Poprvé v historii automobilového průmyslu byla kompletní konstrukce provedena při dodržení cílových nákladů, metodou „Design to cost“. Tento postup byl v tehdejší době novinkou a dá se říci, že postavil logiku klasického projektování na hlavu, ovšem nikoli za cenu kompromisů, pokud jde o spolehlivost a bezpečnost.

Imperativem v každé fázi procesu konstrukce automobilu byla optimalizace nákladů. Od začátku až do konce byla při každém technickém omezení brána v úvahu finální prodejní cena. Značnou výhodou se při tomto strategickém postupu ukázalo použití osvědčených a amortizovaných dílů a technologií skupiny Renault.

Čtěte také: Dacia Duster je prostě božská! Rajtuje s ní dokonce i papež František

V průběhu konstrukce, vytvoření koncepce a následné výroby pracovaly projekční týmy Dacia jako začínající podnik: vše bylo nutno vytvořit od začátku a s minimálním rozpočtem. Model Logan, poprvé představený v roce 2004, dodržel vše, co sliboval: rekordní poměr velikosti a prostornosti a základní výbava za bezkonkurenčně nízkou pořizovací cenu.

Nový vůz způsobil revoluci na automobilovém trhu tím, že si ho mohl pořídit opravdu téměř každý. Se svou maloobchodní cenou, srovnatelnou s cenou ojetého automobilu, byl tento nový vůz natolik úspěšný, že se od roku 2005 prodával v celé Evropě.

Dacia se stala milníkem ve vývoji nových úsporných automobilů. Tento ikonický model Dacia Logan je k dostání i dnes a celkem se ho od roku 2004 prodalo 1,8 milionu kusů.

25.5.2020 11:08| autor: Hugo Kottás | zdroj: Dacia

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist