autoweb.cz > Porsche > Porsche zveřejnilo finanční výsledky po roku elektrifikace. Vyplatí se mu vyrábět ekologická auta?
Porsche zveřejnilo finanční výsledky po roku elektrifikace. Vyplatí se mu vyrábět ekologická auta?
Za fiskální rok 2019 vykázala společnost Porsche AG vyšší prodeje, tržby a nové rekordní hodnoty provozního zisku před mimořádnými položkami. V uvedeném roce firma dodala zákazníkům přes 280 800 vozidel, což v meziročním srovnání znamená nárůst o deset procent. Tržby se zvýšily o jedenáct procent na 28,5 mld. eur; hospodářský výsledek před mimořádnými položkami meziročně narostl o tři procenta na 4,4 mld. eur. Rentabilita tržeb před mimořádnými položkami činila 15,4 %. V uvedeném období narostl počet pracovníků společnosti o deset procent na 35 429 zaměstnanců.
„Porsche coby průkopník udržitelné mobility zavádí v posledních letech důležitá opatření. V roce 2019 jsme byli svědky uvedení řady nových produktů nabitých emocemi. Krom jiného jsme představili Taycan, náš první čistě elektrický sportovní vůz,“ říká Oliver Blume, předseda představenstva společnosti Porsche AG. „Díky naší atraktivní produktové nabídce, zahrnující hospodárné benzínové vozy, vysoce výkonné plug-in hybridy a nyní i čistě elektrické sportovní vozy, jsme ve fiskálním roce 2019 opět navýšili počty prodaných vozů.“ Avšak podle Bluma nelze úspěch v loňském brát jen jako příznivou shodu okolností: „Naším klíčovým cílem je růst vytvářející hodnotu. Během pěti posledních let jsme náš hospodářský výsledek zlepšili o více než 60 procent. Díky tomu dokážeme beze zbytku plnit naše firemní povinnosti z hospodářského, ekologického i společenského hlediska.“
„V roce 2019 jsme dosáhli nových rekordních hodnot co do tržeb a zisku před mimořádnými položkami. Na nárůstu zisku se podílí především výrazné zlepšení počtu prodaných vozů a pozitivní vývoj v našich dalších podnikatelských aktivitách a úsecích. Na druhé straně byly výsledky negativně ovlivněny vyššími fixními náklady v důsledku našeho růstu, značných investic do elektrifikace a digitalizace, resp. kurzových rozdílů,“ říká Lutz Meschke, místopředseda představenstva a člen představenstva zodpovědný za finance a IT ve společnosti Porsche AG. „Nicméně opět se nám podařilo překročit naše strategické cíle díky rentabilitě tržeb před mimořádnými položkami na úrovni 15,4 procenta a návratnosti investic 21,2 procenta.“
Problém s diesely se ve druhém kvartálu 2019 projevil mimořádnými položkami v objemu 0,5 mld. eur. Provozní zisk Porsche AG pak ve fiskálním roce 2019 po započtení mimořádných položek dosáhl 3,86 mld. eur a rentabilita tržeb vč. mimořádných položek činila 13,5 procenta.
Nejsilnější růst v Německu a Evropě
Na značném nárůstu počtu prodaných vozů mají podíl zejména modely Cayenne a Macan: zákazníci převzali 92 055 vozů Cayenne, což v meziročním srovnání znamená nárůst o 29 procent. Dále bylo zákazníkům dodáno celkem 99 944 vozů Macan – což oproti roku 2018 znamená navýšení o 16 procent. V roce 2019 dosáhlo Porsche nejvyššího růstu na domácím trhu a napříč celou Evropou (v obou případech plus 15 procent). Němečtí zákazníci odebrali 31 618 vozidel, zatímco po celé Evropě činily úhrnné prodeje 88 975 kusů. Výrobce sportovních vozů rovněž zaznamenal růst na obou svých největších trzích. V Číně bylo zákazníkům předáno 86 752 vozidel, což ve srovnání s rokem 2018 znamená nárůst o osm procent. Porsche dokázalo prodeje navýšit i ve Spojených státech, a to o osm procent na 61 568 kusů. Výrobce sportovních vozů tak na obou uvedených trzích zdárně odolal celkovému ochlazování světového hospodářského klimatu.
Důsledná trvalá udržitelnost
Elektromobilita je z pohledu Porsche zdrojem nových pracovních míst: za účelem výroby modelu Taycan automobilka vytvořila cca. 2000 nových míst a spustila komplexní programy školení. Výroba elektrického sportovního vozu v mateřském závodu v Zuffenhausenu je uhlíkově neutrální. Počínaje rokem 2020 odebírá Porsche veškerou energii pro tento závod z uhlíkově neutrálních zdrojů: nové budovy vykazují vysokou energetickou účinnost a elektřina pochází z obnovitelných zdrojů. Firma produkuje teplo prostřednictvím kogeneračních jednotek (kombinovaná výroba elektřiny a tepla, CHP), spalujících bioplyn ze zbytkových materiálů a odpadu.
Vysoké investice
Výrobce sportovních vozů do roku 2024 investuje částku cca. 10 mld. eur do zavádění hybridních pohonů, elektrifikace a digitalizace vozidel; současně důsledně rozšiřuje svoji nabídku v oblasti elektromobility: dalším plánovaným modelem k uvedení na trh je Cross Turismo, první odvozená varianta modelu Taycan. Elektrickým pohonem bude vybavena i nové generace kompaktního SUV Macan, a tak se Macan stane druhou modelovou řadou Porsche podporující čistě elektrický pohon na baterie. Firma očekává, že v polovině této dekády se bude polovina vozů napříč celou produktovou nabídkou prodávat buď s čistě elektrickým pohonem, nebo jako částečně elektrický plug-in hybrid.
„Ještě před zářijovou světovou premiérou jsme obdrželi přibližně 30 tisíc vážných poptávek na model Taycan,“ říká Blume. „Doposud již přes 15 tisíc zákazníků podepsalo kupní smlouvu. Jsme přesvědčeni, že i v roce 2020 bude pokračovat vysoká poptávka daná vysokou atraktivitou modelu Taycan a dalších našich odvozených variant 911, 718 a Cayenne.“
„V příštích měsících budeme čelit z hospodářského i politického hlediska náročnému období, v neposlední řadě i ve světle nejistot v souvislosti s koronavirem,“ říká finanční ředitel Meschke. I přes značné investice do elektrifikace produktové nabídky, digitalizace a rozšiřování i modernizace závodů chce společnost pokračovat v plnění náročných cílů v oblasti tržeb, dodává Meschke. „Máme v plánu opět dosáhnout našeho strategického cíle, kterým je rentabilita tržeb na úrovni 15 procent, a to cestou zvyšování efektivity a vývoje nových ziskových oblastí podnikání,“ zdůrazňuje Meschke.
Čtěte také: Porsche 911 Carrera S: Vyzkoušeli jsme, jak se řídí 911 z minulého desetiletí