Porsche dál slaví svou sedmdesátku, na britském venkově ukázalo klasiku i nejostřejší model všech dob

foto: Porsche

Tradiční stuttgartská značka byla v centru pozornosti na proslulém motoristickém festivalu, Festivalu rychlosti v Goodwoodu, jednak protože má prostě co ukázat, ale také díky akcentu na výročí, které jak víme, v letošním roce slaví. A že to byla paráda velkolepá – oslava 70. výročí výroby prvního vozu, nesoucího slavné německé jméno, v roce 1948 proběhla s hvězdným obsazením za přítomnosti mnoha silničních a závodních vozů Porsche ze všech sedmi desetiletí. Exkluzivní automobily bylo možné obdivovat nejen v rámci statické expozice, ale také při ukázkových jízdách na trati slavného goodwoodského závodu do vrchu. Za volanty vozů většinou usedaly významné osobnosti z dřívějšího i současného působení značky Porsche v motoristickém sportu. Porsche tím potvrdilo jedinečného rodinného ducha, který touto společností prostupuje dodnes. Více se dozvíme „výtahem“ z oficiální tiskové zprávy.

Světově proslulé Muzeum Porsche sestavilo pro goodwoodské oslavy kolekci sedmi ohromujících ikon ze své stuttgartské sbírky, která zvala návštěvníky k vizuální cestě evolucí sportovního vozu. Do čela konvoje v Goodwoodu postavilo muzeum skutečně mimořádné, originální Porsche. Na Festivalu rychlosti oslavilo svou britskou premiéru Porsche 356 „č. 1“ Roadster, které obdrželo všeobecné schválení k provozu 8. června 1948. Jako historicky první sportovní vůz Porsche zaujímá tento automobil výjimečné postavení v historii společnosti.

Majitelé i fanoušci se tak seznámili s prapůvodem DNA vozů Porsche: Již první vůz Porsche měl totiž motor „boxer“, uložený uprostřed, dvoumístný interiér a lehkou konstrukci, která zaručovala nejvyšší možné provozní výkony a hospodárnost. Tento pozoruhodný automobil byl při každodenních jízdách na goodwoodský pohorek následován dalšími skvělými reprezentanty úspěšné historie sportovních vozů Porsche: 911 z roku 1964 – 57. vyrobený vůz a nejstarší exemplář ikonického kupé ve sbírce muzea, 911 Carrera RS z roku 1973 – První verze RS (RennSport, motoristický sport) modelu 911 získala modelům RS legendární pověst díky transferu závodní techniky na silnici, jímž je Porsche pověstné, 959 z roku 1987 – Jeden z prvních supersportovních vozů měl plochý šestiválec, přeplňovaný dvěma turbodmychadly, uložený vzadu a pohánějící všechna kola prostřednictvím vyspělého systému přenosu hnací síly. Jeho podvozek pracoval s adaptivním odpružením, 911 Turbo (typ 993) z roku 1997 – Generace modelu 911, označovaná jako typ 993, zahájila novou éru verzí 911 Turbo s pohonem všech kol. Její plochý šestiválec s dvěma turbodmychadly poskytoval nejvyšší výkon 400 k.

Dále Carrera GT z roku 2003 – Porsche během své historie představilo řadu supersportovních vozů. Jedním z nich je i Carrera GT s motorem V10 a nosným skeletem z uhlíkových kompozitů, jejichž konstrukce byla odvozena z motoristického sportu. Tento model dodnes stanovuje měřítka svými intenzivními zážitky z jízdy, 918 Spyder z roku 2015 – 918 Spyder posunul měřítka v kategorii supersportovních vozů na novou úroveň kombinací zážehového motoru V8 o výkonu 608 k a dvou elektromotorů o celkovém výkonu 286 k. Tento automobil potvrdil, že hybridní pohon dokáže nabídnout jak ohromující výkony, tak i vynikající hospodárnost.

Při každodenních předváděcích jízdách na trati závodu do vrchu v Goodwoodu reprezentovaly návštěvníkům významné milníky ze 70 let vývoje sportovních vozů Porsche i další automobilové poklady ze sbírky Muzea Porsche: 804 z roku 1962 – S tímto vozem zvítězil Dan Gurney v červenci 1962 ve Velké ceně Francie. Jednomístný vůz s typicky lehkou konstrukcí měl hmotnost pouhých 461 kg a jeho plochý osmiválcový motor poskytoval nejvyšší výkon 185 k. Je to jediný závodní vůz Formule 1, který byl kompletně vyvinut a vyroben společností Porsche. 911 Carrera RSR Turbo z roku 1974 – Verze RSR o výkonu 500 k byla prvním členem modelové řady 911 s technikou přeplňování turbodmychadlem a vedla k vývoji modelu 911 Turbo pro silniční provoz. Tento vůz skončil na pozoruhodném druhém místě v Le Mans v roce 1974. V Goodwoodu se za jeho volant vrátil jezdec Gijs van Lennep (NL). 935/78 „Moby Dick“ z roku 1978 – První závodní vůz Porsche s kapalinou chlazenými hlavami válců. Tato vývojová verze závodního vozu 935, jehož základem byl model 911, byla vyladěna na 845 k a v závodech byla nasazena pouze dvakrát, v Silverstone a Le Mans. Osobitý aerodynamický design (a výsledná přezdívka) jí však od té doby zajistil výjimečnou oblibu u fanoušků.

911 SC „Paris Dakar“ z roku 1984 – Rallye Paříž-Dakar se v roce 1984 jela po mimořádně náročné trase, vedoucí přes Pobřeží Slonoviny, Guineu, Sierru Leone a Mauritánii. Porsche 911 SC, v jehož konstrukci byla testována technika pro budoucí silniční a závodní vozy, zvítězilo ve své třídě. 961 z roku 1986 – Jediné Porsche s trvalým pohonem všech kol, které startovalo v Le Mans. Typ 961 byl odvozem z modelu 959. Vůz, v němž byl intenzivním testům podrobován dvěma turbodmychadly přeplňovaný motor s kapalinou chlazenými čtyřventilovým hlavami válců, zvítězil v 24hodinovém závodě ve své třídě.

A to samořejmě není všechno.. 962 z roku 1987 – Sportovní vozy Porsche typu 956/962 zvítězily v letech 1982 až 1994 sedmkrát v Le Mans a staly se legendami motoristického sportu. Tento automobil zvítězil v Le Mans v roce 1987. Stejně jako letos v Goodwoodu seděl tehdy za jeho volantem Derek Bell (GB). Společně s ním přispěli k vítězství jezdci Hans Stuck a Al Holbert. 2708 Indycar z roku 1988 – První jednomístné Porsche po typu 804 z roku 1962. Typ 2708 byl zkonstruován pro americké mistrovství CART, které zahrnuje závod 500 mil Indianapolis. Toto „americké“ Porsche, poháněné přeplňovaným motorem V8 2,65 litru o výkonu 750 k, dovezlo k úspěchu jezdce Tea Fabiho v roce 1989 na okruhu Mid-Ohio, ale Porsche ukončilo účast v seriálu CART na konci sezony 1990. Dauer 962 GT Le Mans z roku 1994 – Porsche vstoupilo do nové třídy GT1 v Le Mans s typem „Dauer 962“ homologovaným pro silniční provoz. Vůz, vyrobený společností Porsche, se zúčastnil 24h závodu v barvách týmu Joest a hned v prvním závodě zvítězil. GT1 ’98 z roku 1998 – GT1 ’98 byl prvním závodním vozem s nosným skeletem z uhlíkových kompozitů a společnost oslavila v roce 1998 své 50. výročí jeho vítězstvím v Le Mans.

LMP 2000 z roku 2000 – LMP 2000, představený nyní poprvé veřejnosti, byl nástupcem závodního vozu GT1 ’98 a kombinoval skelet karoserie z uhlíkových kompozitů s motorem V10. Vývojový projekt byl zrušen kvůli změně pravidel, ale jeho technika byla převzata pro silniční vůz Carrera GT. RS Spyder z roku 2007 – Tento otevřený sportovní vůz zvítězil ve svém prvním závodě na konci roku 2005 a v následujících třech letech získal všechny čtyři mistrovské tituly v hodnoceních jezdců, týmů a konstruktérů podvozků i motorů ve své třídě v seriálu American Le Mans Series. Jeho atmosféricky plněný motor V8 navíc získal další uznání, protože se stal základem hybridního pohonu supersportovního modelu 919 Spyder.

919 Hybrid Tribute Tour… Mezi všemi přítomnými vozy Porsche v Goodwoodu bezpochyby vynikal fenomenální 919 Hybrid Evo. Tradici úspěchů značky Porsche v závodě 24 h Le Mans připomněla na Festivalu rychlosti rovněž ukázková jízda vítěze kategorie GTE-Pro z roku 2018 – továrního vozu Porsche 911 RSR „Pink Pig“. V Goodwoodu, nedlouho po strhujícím vítězství ve Francii, řídili vůz v nápaditém designu, inspirovaném slavným závodním vozem Porsche 917 ze 70. let, tovární jezdci Kévin Estre (F) a Laurens Vanthoor (B). Prezentaci oddělení Porsche Motorsport završil nejnovější závodní vůz 911 GT3 Cup ze seriálu Porsche Carrera Cup GB. Závodní vůz GT3 Cup je velmi úzce příbuzný s modelem 911 GT3 a s tímto silničním vozem sdílí svůj čtyřlitrový plochý šestiválec. V Goodwoodu tento závodní vůz řídil sedmnáctiletý Dan Harper (Hillsborough, Severní Irsko), který se jako juniorský závodní jezdec účastní pohárových závodů Porsche Carrera Cup GB v sezoně 2018/2019.

Nejmodernější sportovní vozy Porsche v akci! Hlavní atrakcí Festivalu rychlosti byla přehlídka nejrychlejších a nejexkluzivnějších silničních sportovních vozů, tzv. Supercar Run. Velké pozornosti se těšil 911 Speedster Concept, provozuschopná studie otevřeného sportovního vozu, která vytváří spojení mezi úplně prvním vozem Porsche 356 „č. 1“ Roadster a současnými vozy Porsche. Studie 911 Speedster Concept odráží svým precizním a čistým pojetím designu nejen esenci značky Porsche, ale také ztělesňuje vášeň a nadšení pro řízení sportovních vozů, které definují společnost Porsche.

Porsche tradičně přenáší techniku, jež se osvědčila na závodních okruzích, na silnice, kde poskytuje řidičům potěšení v každodenním provozu. Nejnovější 911 GT3 RS sdílí svůj vysokootáčkový atmosféricky plněný plochý šestiválec 4,0 litru se závodními vozy 911 Carrera Cup a RSR. Rovněž jeho jízdní dynamika a podvozek zřetelně prozrazují důkladnou optimalizaci nastavení na závodním okruhu. Tento koncept posouvá na zcela novou úroveň nejvýkonnější verze modelu 911 všech dob. Porsche 911 GT2 RS je poháněno plochým šestiválcem 3,8 litru se dvěma turbodmychadly a nejvyšším výkonem 700 k, který umožňuje absolvovat jedno kolo na Severní smyčce Nürburgringu v Německu za 6 minut a 47 sekund.

Návštěvníci mohli poprvé spatřit také nejnovější model 718 Cayman GTS. Jeho čtyřválcový „boxer“, uložený uprostřed, navazuje na odkaz prvního sportovního vozu Porsche, zároveň však svou nejmodernější technikou přeplňování turbodmychadlem poskytuje odpovídající úroveň výkonu a hospodárnosti. Přehlídku aktuálních modelů Porsche završil debut modelu Cayenne Turbo, který nabízí zážitky z jízdy ve sportovním voze pěti cestujícím – i díky pohonu motorem V8 se dvěma turbodmychadly a nejvyšším výkonem 550 k.

Porsche Experience Centre připravilo v Goodwoodu dynamické předváděcí jízdy s vozy Cayenne – Porsche Cayenne se sportovním podvozkem, nastaveným podle požadavků náročných řidičů, kombinuje ovladatelnost sportovního vozu s praktičností a všestranností automobilu, který je schopen rychlé jízdy v jakémkoli terénu. Návštěvníci Festivalu rychlosti se mohli osobně přesvědčit o schopnostech tohoto nejpraktičtějšího sportovního vozu Porsche díky instruktorům zážitkového centra Porsche Experience Centre v Silverstone, kteří v Goodwoodu předváděli výkony a ovladatelnost modelu Cayenne na speciálně připraveném okruhu nedaleko expozice zážitkového centra Porsche Experience Centre.

Mission: budoucí sportovní vůz? Návštěvníci mohli také nahlédnout do budoucnosti sportovních vozů Porsche díky vystavenému koncepčnímu vozu Mission E z roku 2015 v expozici zážitkového centra Porsche Experience Centre. Koncepční vůz Mission E oslavil premiéru na mezinárodním autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem v září 2015 a krátce poté bylo rozhodnuto o jeho sériové výrobě. Technický průkopník elektrické sportovní jízdy kombinuje výjimečné jízdní výkony s příkladnou praktičností pro každodenní provoz.

19.7.2018 10:59

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist