Porsche bude díky 3D tisku nabízet náhradní díly na klasické modely

Vyrábět specifické náhradní díly pro raritní starší vozy je velmi nerentabilní, nyní však Porsche Classic koketuje s 3D tiskem, který by mohl učinit vzácné díly dostupné na vyžádání.

Přestože první metody byly světu představeny již počátkem 80. let, trvalo docela dlouho, než se 3D tisk začal stávat relativně běžným jevem. Teprve během poslední dekády nabral vývoj rapidní tempo a z okrajové záležitosti se stal vcelku dostupný trend umožňující rychlé prototypování, ale třeba i vytváření kostních implantátů a umělých kloubů. Velkým krokem vpřed pak bylo vyvinutí tiskáren schopných tisknout kovové součástky, o jejichž nasazení zvažuje dokonce i NASA pro použití na vesmírných stanicích a na „dálkových letech“. A když je něco dost dobré pro NASA, bude to pravděpodobně dostačovat i pro Porsche.

Porsche Classics se totiž rozhodlo využít 3D tisku pro výrobu některých velmi nedostupných dílů pro některá svá klasická auta. Typicky jde o díly, které jsou opravdu velmi špatně sehnatelné – Porsche jako jeden z příkladů uvádí vysouvací páku spojky pro Porsche 959. Ve své době nejrychlejší silniční vůz světa vznikl v množství pouze 292 exemplářů a všechny specifické díly jsou nyní opravu velice vzácným zbožím, které je obtížné dohledat jak použité, tak nové. Vyrábět kusově nové díly je pak velmi nerentabilní.

A právě tento problém by měl vyřešit 3D tisk. Porsche konkrétně používá metodu, při níž se nanáší vrstvy kovového prášku, který je vždy na přesných místech nataven laserem. Vrstvičku po vrstvičce tak vzniká nová součástka dle původních plánů. Takto vyrobené díly mají podle Porsche Classics velmi dobré výsledky jak v při tomografii prověřující díl na vnitřní vady, tak při zátěžových testech. Ať už jde o kovové nebo plastové součástky, kvalitou musí minimálně odpovídat svým dobovým vzorům – většinou je však součástky vytvořené novou technologií překonávají.

Porsche Classics nyní takto vyrábí devět součástek pro různé vozy, zároveň však testuje dvacítku dalších. Výhody pro výrobce jsou jasné – vzácné součástky lze připravit na vyžádání po jednom kuse, není potřeba je skladovat a udržovat pro ně výrobní nástroje. O všechno se postará jedna univerzální tiskárna. Kdo ví, třeba se ostatní výrobci inspirují a jednou se třeba dočkáme doby, kdy nám špatně dostupný díl vytisknou na počkání přímo v servisu.

16.2.2018 8:30| autor: Martin Kusyn

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist