autoweb.cz > Porsche > Porsche 928 > Porsche, které mělo zabít 911. Naštěstí to osud chtěl jinak
Porsche, které mělo zabít 911. Naštěstí to osud chtěl jinak
Vody automobilového průmyslu jsou nepředvídatelné. Automobilka Porsche si už v počátcích života dnes již ikonického modelu 911 moc dobře uvědomovala, jak je vlastně technicky nedokonalý, ačkoliv právě onu jistou nedokonalost na 911 všichni milujeme.
A tak za něj vymýšlela poněkud konvenčnější náhradu. Tou náhradou měl být model Porsche 928 – oproti kompaktnímu sporťáku mnohem větší, praktičtější a výkonnější gran turismo.
A jak to dopadlo? Zatímco v roce 1995 se přestal model 928 vyrábět, Porsche 911 v té době bylo na vrcholu slávy a chystalo se do další, tentokrát už velmi moderní a vodou chlazené éry.
Přesto se nedá Porsche 928 považovat za obchodní neúspěch. Bylo to technicky velmi vyspělé auto a pomohlo ke značce přilákat novou sortu zákazníků, kteří vyhledávali pohodlné a výkonné kupé, nikoli extrémní sportovní náčiní.
Už zhruba v polovině 60. let, tedy chvíli po představení produkční verze modelu 911, si byl Ferry Porsche vědom toho, že možnosti sporťáku s motorem vzadu jsou velmi omezené.
Navíc pak v roce 1965 vyšla v Americe kniha „Unsafe at any speed“ od Ralpha Nadera. Porsche se dokonce obávalo, že by v návaznosti na to mohli v USA zakázat auta s motorem vzadu.
Porsche tedy začalo pracovat na nástupci 911 a už počátkem 70. let byly hotové první návrhy, jak by takové auto mohlo vypadat po technické stránce. Bylo rozhodnuto, že se bude jednat o konvenční koncepci s motorem vpředu a pohonem zadních kol.
Tato koncepce poskytovala širší možnosti, hlavně v oblasti komfortu, ovladatelnosti a kontroly hluku a emisí, s čímž už automobilka bojovala u modelu 911.
Dokonce se vedle kupé zvažoval i sedan nebo kombík ve stylu karoserie shooting brake. Nakonec vyhrál nápad jakéhosi třídveřového hatchbacko-kupé. Design produkčního vozu navrhl Wolfgang Möbius.
První prototypy byly postaveny s pětilitrovým osmiválcem o výkonu okolo 300 koní. Ferdinand Piëch chtěl prý desetiválec o objemu 4,6 litru, který by vycházel z pětiválce VW-Audi, ale Porsche si chtělo zachovat odstup, nechtělo ve svých vozech používat derivát motorů Volkswagenu. Porsche také nejprve nasadilo karburátor, protože vstřikování Bosch ještě nebylo odzkoušené, ale do sériové výroby se to stihlo.
Porsche se poučilo z ropné krize a zaměřilo se na efektivitu a ekonomičnost provozu. Menší motor byl zamítnut, takže nakonec se do sériového auta dostal osmiválec 4,5 litru se dvěma ventily na válec a vstřikováním Bosch. Produkoval hezkých 240 koní.
Nové Porsche 928 se představilo roku 1977 na autosalonu v Ženevě a koncem roku se začalo prodávat. Jenže bylo moc drahé a fanoušci značky nemohli překousnout motor vpředu a ještě ke všemu chlazení vodou! Co by asi tak říkali na SUV s dieselem o dvacet let později…
Nakonec tedy Porsche 928 nenahradilo model 911, ale stalo se součástí nabídky. Ještě že tak! Jen si to představte, že by model 911 zmizel z historie…
Porsche 928 sice mělo velký motor vpředu, ale automobilka použila koncepci trans-axle, kdy byla převodovka namontována u zadní nápravy. Díky tomu mělo auto prakticky ideální rozložení hmotnosti 50/50 mezi obě nápravy.
I když byl model 928 těžší než 911, díky vyššímu výkonu a lepšímu vyvážení dokázal být na okruhu stejně rychlý – na dlouhých rovinkách i rychlejší.
Zákazníci brzy ocenili mnohem lepší vyváženost a snadné řízení a o zaměření auta svědčí i skutečnost, že jen asi pětina prodaných aut měla pětistupňový manuál.
Podívejte se na bazarový test Porsche 718 Boxster
Zbytek měl třístupňový automat od Mercedesu, který v roce 1983 nahradila čtyřrychlostní převodovka. Model 928 měl také mnohem luxusnější výbavu a zakládal si na bezpečnosti.
I přes počáteční trable s prodeji získalo Porsche 928 velmi prestižní ocenění Auto roku 1978, když porazilo BMW řady 7 a Ford Granada. Porsche 928 totiž dorazilo s tehdy neobvyklými věcmi.
Například ještě ne všechna auta měla nárazníky lakované v barvě karoserie a tvarované do celkového designu. Model 928 také přišel jako první s kapličkou palubních přístrojů, která se hýbala spolu s nastavitelným volantem.
Zajímavostí je i primitivní systém natáčení zadní nápravy, který nefungoval elektricky, ale náprava se otáčela pasivně působením odstředivých sil. Pomáhalo to stabilitě a ovladatelnosti.
V roce 1980 se objevila verze Porsche 928 S, která dostala osmiválec 4,7 l o výkonu 300 koní, v roce 1984 pak posílila na 310 koní. Přesto modely, které musely splňovat přísné emisní předpisy, tedy především ty pro severoamerický trh, odevzdávaly maximálně 230 koní.
V roce 1985 přišel nový pětilitrový osmiválec s čtyřventilovou technikou, který měl sice oficiálně 310 koní, ale podle nezávislých měření dával spíše kolem 330 koní.
Rok 1988 přinesl o asi 100 kg lehčí verzi 928 Club Sport s výkonem 320 koní. O rok později dorazila verze GT s výkonem oficiálně zvýšeným na 330 koní. To byla prozatím nejsilnější varianta Porsche 928.
V roce 1992 se představila poslední verze, která měla osmiválec zvětšený na 5,4 l, jenž posílal na zadní kola 350 koní. V té době už byly přední airbagy standardem, stejně tak i boční. Samozřejmě se montovalo ABS a také jednoduchý systém kontroly trakce.
Testy sportovních vozů
Celkem bylo mezi lety 1977 a 1995 vyrobeno 61 056 vozů Porsche 928 různých verzí a modelů. Vzniklo i několik kabrioletů, které ale nestavělo Porsche, nýbrž specialisté na zakázku.
Postaveno bylo i pár experimentální aut ve čtyřdveřovém provedení nebo s prodlouženým rozvorem – jedno dokonce vyrobilo i Porsche na oslavu 75. narozenin Ferryho Porscheho.
Ačkoliv se Porsche 928 netěší tak ikonického statusu jako nejznámější model 911, rozhodně si právem zaslouží místo mezi ikonickými modely značky.