Ford S-Max 2.2 TDCi

Velkoprostorový Ford s nejsilnějším naftovým motorem a automatickou převodovkou. Dvě stovky koní pod kapotou sportovního MPV?

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 7

  • Celkové hodnocení 8

RADOSTI
Silný motor; velký vnitřní prostor; slušná spotřeba; příjemné řízení

STAROSTI
Ambiciózní cenovka; ucukaný automat; ergonomie ovládání velkého displeje

Ford S-Max je tradičním zástupcem třídy MPV. Oproti luxusněji pojatému Galaxy má agresivnější háv a sportovní podvozek, který v téhle třídě nemá obdoby. Nabízí až tři řady sedadel pro sedm cestujících, nepřeberné množství příplatkové výbavy a k tomu širokou paletu motorů. V případě testovacího S-Maxu se bavíme o dvěstě koňovém naftovém agregátu s objemem 2,2 litru, který je přikrmován turbodmychadlem. Absence spojkového pedálu naznačuje, že řazení obstarává automatická převodovka.

V interiéru je všechno podle posledních trendů u Fordu. Tedy kvalitnější materiály, futuristické tvary, spousta elektronických pomocníků a dva velké LCD panely. Což už vlastně víte z předchozích testů tohoto modelu.

Sedačky jsou hodně pohodlné, sedák má ideální délku a ani na boční vedení si nemůžu stěžovat. Horší je to s nastupováním, jde o dlouhé dveře, které ztěžují nastupování ve zúžených prostorech (S-Max má na šířku 188 cm), posuvné zadní dveře nabídne jen Grand C-Max. V naší variantě bylo pět míst k sezení (v nabídce je ale i verze pro sedm lidí), sedadla jsou samostatná. Celý systém je maximálně flexibilní, není problém sklopit pouze prostřední sedadlo a přepravit tak třeba surfové prkno.
Ford se chlubí až dvaatřiceti různými kombinacemi uspořádání interiéru. Osobně jsem všechny varianty nezkoušel, ale nemám důvod nevěřit. Kufr je velký, že v něm můžete tancovat, v řeči čísel S-Max nabízí 1171 litrů úložného prostoru.


Sedmimístná verze nabízí 285 litrů zavazadelníku, kufr v pětimístné je obrovský.

Jízdně se tu nabízí srovnání s Focusem, který jsem testoval minulý týden, byť to může působit trochu nepatřičně – hlavně z hlediska vnějších rozměrů a hmotnosti. Musím se ale přiznat, že řidičsky jsem se za volantem tohohle mikrobusu bavil mnohem víc. Řízení není tolik přeposilované, byť zpětnou vazbu nenabídne. Ale jde opravdu o vadu? Potřebuje řidič velkoprostorového vozu trefovat apexy a cítit sebemenší změnu přilnavosti? Myslím si, že ne.Díky této úvaze se posunuji k podvozku. Pokud totiž budeme předpokládat, že S-Max má sloužit ke zdolávání dlouhých vzdáleností společně s partou přátel nebo rodinou, disponuje na to konto vcelku tvrdým podvozkem. V zatáčkách se sice nenaklání a od stopy nepoleví ani ve vyšších rychlostech, je to ale velká daň za komfort. Tady to mají Francouzi vyřešené jinak a podle mého lépe.


Jízdně je S-Max fenomenální. Jedete-li sólo nebo má-li posádka kachní žaludky.

Dvě stovky koní pod kapotou jsou ideální na dálnici, kde má motor dostatek síly při dálniční stotřicítce a i nad ní ochotně zrychluje. Odhlučnění motoru a vůbec celé kabiny je na velmi dobré úrovni, takže obtěžující klepání dieselu se nekoná. Automatická převodovka je při rozjezdech nepříjemně pomalá a strhává tak celý projev auta. Ve vyšších rychlostech ovšem funguje dobře, řadí bez citelné prodlevy a k naftovému motoru se hodí. Spotřeba se v rámci testování pohybovala pod devíti litry, nutno podotknout, že ve svižnějším tempu, takže v normálním režimu bych jezdil o litr, litr a půl úsporněji.S Fordem S-Max je určitě zajímavé svezení. Pod velkou karoserií se ukrývají sportovní vlastnosti, které by mu mohl závidět kdejaký kombík, sportovností ale tak trochu popírá základní myšlenku MPV, a právě kvůli tomu bych velké rodinné auto hledal jinde. Cena je ve srovnání s konkurencí vysoká, ale specifická cílová skupina, ve které já tuším movité, sportovněji zaměřené řidiče, kteří často vozí hodně cestujících nebo rozměrné náklady, bude spokonená.

Druhý pohled
Na papíře vypadá tento S-Max lákavě. Diesel o výkonu 200 koní je velmi přesvědčivý argument a stejně tak automatická převodovka, která je podle mého názoru v MPV samozřejmostí. A skutečně, funguje to docela přesvědčivě, jen se nemohu zbavit pocitu, že si automat se silným motorem moc nerozumí. (prý pod kapotou není dvouspojkový automat, což jsem si celou dobu myslel, tak o to hůř)

Jinak ale jezdí S-Max naprosto báječně a i plno menších aut by se vedle něj mělo stydět. Mezi MPV má snad nejlepší řízení, které má dostatek citu, a dá se díky němu auto přesně nasměrovat do zatáčky. Dokonce se v něm objevují i náznaky zpětné vazby, ale především má velmi přirozený mechanický odpor, který aby dnes člověk u moderních aut pohledal.

Nad praktičností se asi nemá cenu zastavovat, protože Ford S-Max je auto obrovské a vejde se sem pět dospělých a tolik bas piv, že byste to nevypili ani za týden. Vlastně jsem nemohl na S-Maxu najít nějaké zásadní nedostatky, snad jen kromě výhrady k detailům v ergonomii – musíte zapnout rádio, aby vám fungovala couvací kamera a ovládání klimatizace. Jenže pak jsem se podíval do ceníku a to mne přinutilo názor přehodnotit. Cena 1 037 000 korun je základní, testované auto stálo přes 1 300 000 korun, a tak draze na mne tento S-Max nepůsobí.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)2179
Převodovkaautomatická
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)147 kW (200 k) při 3500 ot./min
Točivý moment (Nm)420 Nm při 1750 - 3000 ot/min
0-100 km/h (s)8,9
Nejvyšší rychlost (km/h)212
Spotřeba paliva (l/100 km)9,4 / 5,8 / 7,1
Objem nádrže (l)70
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4801
Šířka (mm)1884
Výška (mm)1620
Rozvor náprav (mm)2850
Provozní hmotnost (kg)1733
Celková hmotnost (kg)2505
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)2000
Zavazadlový prostor (l)285 - 1051 - 2000
Ceny
Základní cena modelu691 390 Kč
Základní cena test. verze1 035 790 Kč
Cena testovaného vozu1 317 190 Kč
18.3.2012 5:00| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist