Ford S-Max 2.0 EcoBoost

Pochybuji, že si někdo z vás ve skutečnosti koupí velké MPV s tím nejsilnějším benzínovým motorem, který je v nabídce.

  • Dynamika 9

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 5

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8.2

RADOSTI
Hodně výkonu; spousta kultivovanosti; skvělé řízení; na MPV mnoho zábavy

STAROSTI
Stejně si všichni půjdete koupit diesel

Dieselový národe, tobě psát o nějakém velkém autě s velkým benzínovým motorem, to je jako házet luštěninu na cihlovou konstrukci. Na druhou stranu ale chápu tvou úchylku na důlní čerpadla, neboť vidina nižší reálné spotřeby je velmi lákavá. Ale stojí to všechno za to? Nekazí náhodou dieselový motor charakter celého auta?

Jak jsme se mohli přesvědčit u testu Volkswagenu Passat 1.8 TSI, benzínový motor dokáže auto radikálně proměnit a udělat z něj ne jen akceptovatelný dopravní prostředek, ale vcelku povedené a žádoucí přibližovadlo. Výjimkou není ani testovaný Ford S-Max, který dorazil s přeplňovaným dvoulitrem 2.0 SCTI EcoBoost, a to hned v nejvýkonnějším provedení, které posílá přes šestistupňovou dvouspojkovou převodovku PowerShift na přední kola 240 koňských sil.Ford S-Max vám asi příliš představovat nemusím – je to velké, praktické a pohodlné MPV. Už jsme se svezli s celou řadou motorizací, ale žádná nebyla pod kapotou tak (ne)smyslná jako právě přeplňovaný benzínový agregát. Považte, vždyť tento bílý sedmimístný přepravník nákupů, potomků, manželek, psů a věcí na dovolenou má o 15 koní větší výkon než milovaný Ford Focus ST minulé generace, který osobně považuji za jedno z nejlepších aut vůbec.

Nový čtyřválec je výsledek downsizingu, kterým byl nahrazen „starý, špatný, zlý a ošklivý“ přeplňovaný pětiválec, který žral benzín, zvířátka a matky s kočárky. Nový motor sice postrádá patřičný charakter, ale výkon mu nechybí a síla už vůbec ne. Díky dvouspojkové převodovce je také S-Max mnohem kultivovanější a celkově příjemnější auto, protože do velkého MPV manuální řazení nepatří. Nepatří! Opravdu nepatří a nesnažte se mě přesvědčit.

Jestli se chcete obtěžovat ručním řazením, pořád tu máte možnost svobodné volby rychlostí pomocí intuitivní páky voliče převodovky – od sebe dopředu nižší rychlosti a k sobě vyšší. Ale to si vyzkoušíte pravděpodobně tak jednou, maximálně dvakrát. A ten nový motor? Má velmi vyvážený a kultivovaný projev, sílu nabírá postupně jen s malým zpožděním na přidání plynu a rád se nechá roztočit za 6000 ot./min. Sotva ho ale za tuto hranici budete dobrovolně hnát, protože na běžnou jízdu stačí se pohybovat kdekoli mezi volnoběhem a 4000 ot./min. Rozpětí použitelných otáček je obrovské a kdejakému dieselu se o něm může jen zdát. Papírově nový čtyřválec dosahuje nejvyššího točivého momentu 340 Nm mezi 1750 a 4000 ot./min.Co si ale velmi rádi budete zkoušet pořád je podivuhodná vyváženost auta v zatáčkách a hlavně v nájezdu do nich. Sice se vlivem zimních pneumatik, které na autě byly, předek chová trochu nervózněji, ale pamatuji si na S-Max s kvalitním letním obutím a to vám byla přímo pohádka, na poměry MPV dokonce zázrak.

Volant poskytuje skvělou odezvu v prvním milimetru pohybu, takže si můžete s autem pohrát už v nájezdu do zatáčky. V dlaních je cítit, jak se postupně zatěžuje vnější přední kolo a jak se blíží na hranu přilnavosti. Pak už stačí jen trefit apex, postupně narovnávat a přidávat a stále cítíte, co se s autem děje. Dokonce si s ním lze i trochu pohrát plynem, pokud nájezdovou rychlost přeženete a ani k povelu skrze brzdový pedál není S-Max úplně hluchý. Je to vzláštní (a hlavně nezvyklé), jak si člověk může užít jízdu i s rodinným MPV.

Nechal jsem se tak unést jízdními vlastnostmi a hlavně projevem auta, že jsem úplně zapomněl na poněkud přesvícený centrální panel navigace, na jehož dotykové a nepříliš intuitivní ovládání si stále nemohu zvyknout, a také na podivné vrzavé zvuky, které se občas ozývaly ze zadní části auta. Ale to jsou přesně ty věci, které Fordu odpustíte, když vás dokáže tak bavit.Se spotřebou paliva se budete muset smířit, ale když si kupujete plně vybavené MPV za milion, pravděpodobně nebudete řešit pár stovek navíc při každém tankování. Motor 2.0 SCTI EcoBoost v nejvýkonnější 240k verzi se jen mimo město a při klidném tempu dostane pod 9 litrů, spíše počítejte s 11 litry na 100 km. Ale to je vskutku jen malá daň za tak povedené MPV, které vám jako řidiči dá zapomenout, že vlastně jedete s malým autobusem. Jen aby to vaše rodina rozdýchala…Jejda, málem bych zapomněl na ceny. Nejvýkonnější Ford S-Max pořídíte ve výbavě Titanium nebo Titanium S. Ta první vás přijde na 819 990 korun, ta druhá na 939 990 korun. Testovaný model byl samozřejmě v té nejvyšší, nejdražší a nejnesmyslnější, ovšem když oželíte bi-xenony, kožené sedačky a trochu kolotočářský „sportovní“ paket, za těch 820 tisíc se nezdá být prostorné MPV s výkonem 240 koní a nejvyšší rychlostí 235 km/h nějak neslušně předražené.

Verdikt
Pokud vám termíny jako apex, ideální stopa nebo přenos váhy něco říkají, pro vás Ford S-Max byl, je a bude jedním z nejlepších MPV na trhu. Model s přeplňovaným benzínovým dvoulitrem o výkonu 240 koní ale u prodejců vyhledá jen velmi úzká skupina nadšenců, kteří jsou ochotni tolerovat provozní náklady. Důležité však je, že o kombinaci komfortu a „sportovnosti“, jestli se to tak dá nazvat, nepřijdete ani se základní dieselovou motorizací. Ovšem jen s tímto vrcholným motorem poznáte, čeho všeho je rodinný Ford S-Max opravdu schopen.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1999
Kompresní poměr10,0 : 1
Vrtání x zdvih (mm)87,5 x 83,1
Převodovkašestistupňová dvouspojková PowerShift
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)176 / 240 v 6000 ot./min.
Točivý moment (Nm)340 v 1750 - 4000 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)143,2
0-100 km/h (s)7,9
Nejvyšší rychlost (km/h)235
Spotřeba paliva (l/100 km)11,5 / 6,5 / 8,3
Objem nádrže (l)70
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4801
Šířka (mm)1884
Výška (mm)1620
Rozvor náprav (mm)2850
Provozní hmotnost (kg)1676
Celková hmotnost (kg)2405
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)2000
Zavazadlový prostor (l)285 - 1051 - 2100
Ceny
Základní cena modelu549 990 Kč (2.0 Duratec Trend)
Základní cena test. verze939 990 Kč (2.0 EcoBoost Titanium S)
1.6.2011 7:20| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist