Citroën oslavil v Praze 100 let své existence (reportáž)

Velkolepá oslava stého výročí automobilky Citroën proběhla v sobotu na letišti v pražských Letňanech. Navzdory dešti zde společně s českým zastoupením oslavilo významné jubileum francouzské značky deset tisíc lidí.
thumbnail_img_8174_l-1100x618.jpgCelá galerie 7 Zdroj: Citroën

Sraz slavnostně zahájil po desáté hodině moderátor akce Dalibor Gondík s ředitelem značky Citroën v ČR, který návštěvníky přivítal slovy: „André Citroën byl velký vizionář a i po sto letech se po silnicích celého světa prohánějí auta, která mají nadčasový design, pohodlí v genech, nejmodernější technologie své doby a současně jsou cenově přístupná. Tak, jak si to tehdy v roce 1919 přál. Když vidím, kolik fanoušků značky se tu dnes sešlo, věřím, že Citroën je opravdový love brand.“

Pořadatelé si pro návštěvníky oslav 100. výročí značky Citroën připravili bohatý doprovodný program pro celou rodinu, který nakonec ani déšť nezkomplikoval. Základem ale byla výstava veteránů a historických automobilů, tedy toho, co značku v uplynulém století utvářelo. Na ploše letňanského letiště jich bylo možno obdivovat 140!

Vybere si každý

Při pohledu na zaplněnou plochu letiště se se svými pocity podělila i Lenka Martinová, marketingová ředitelka značky Citroën: „Oslavu výročí značky Citroën jsme připravovali půl roku, říkali jsme si, jak by si André Citroën přál, abychom 100 let oslavili. Mám velkou radost, že se nám podařilo shromáždit reprezentativní průřez výrobou vozů Citroën od založení až po současné modely. Jsem opravdu vděčná všem veteránistům, kteří se přihlásili a své miláčky na výstavu přivezli. Každý vůz má svůj příběh, je milé se s ním seznámit, člověk je pak jakoby vtažen do doby, kdy vůz jezdil. Jedním z mých favoritů se stal hasičský vůz Citroën 350 Belphegor, který si jeho řidič odkoupil při odchodu do důchodu.“

Hned vedle hasičského speciálu stál neméně zajímavý tmavě modrý nákladní vůz Citroën 23RU, jehož karoserii vyrobila společnost Carrosserie Driguet a nazvala ji jako „goutte d’eau“, což v překladu znamená kapka vody.

O pár metrů vedle stál malý nákladní vůz Citroën C6F s dřevěnými sudy na korbě. Ten je zajímavý nejen tím, že jde o první vůz značky s šestiválcovým motorem. Jeho majitel Jozef Matej o něm říká: „Vozidlo mi koupila moje paní ke čtyřicátým narozeninám jako angličáka na hraní. Prý, kdo si hraje, nezlobí,“ usmívá se a pokračuje: „Auto jsem si dovezl z městečka u Lyonu z garáží Chaplin Caroserie od dcery původního majitele. Původně auto jezdilo na vinici.“

I veterán stojící vedle je zajímavý. Je to Citroën B10, vyroben byl v roce 1928 a bylo to nejstarší auto na výstavě. Jeho majitel o něm prozradil, že na rozdíl od běžné B10 má jinak tvarované stupačky, díky čemuž se dle vyjádření Francouzů jedná o vzácný kus.

Na ploše letiště si každý našel to, co je jeho srdci nejbližší. Výstava nabízela takřka kompletní průřez historií značky: bezpočet modelů Traction Avant včetně kabrioletů, modely Ami6 s negativně skloněným zadním sklem, ale i Mehari.

Nejvíc bylo kachen

Nejhojněji byly samozřejmě zastoupeny legendární kachny, tedy Citroëny 2CV, které loni oslavily sedmdesátiny. Automobil jednoduché konstrukce, který dokázal jezdit po poli s platem vajec za oknem, aniž by se jediné z nich rozbilo. Mohl za to jeho měkce naladěný podvozek. Historie kachny se začala psát už v roce 1948, kdy byl pod kapotou vzduchem chlazený dvouválec s protiběžnými písty o objemu 375 cm3 s výkonem pouhých 9 koní. Ve výrobě model vydržel až do roku 1990, kdy ho stále poháněl motor se stejnou koncepcí, ale s objemem zvýšeným na 602 cm3 a výkonem 29 koní.

Nejstarším modelem 2CV na srazu byl šedý kus z roku 1958 a nejnovějšími bylo několik modelů z posledního roku výroby. Na ploše nakonec bylo možno napočítat na dvě desítky vystavených exponátů, které ale doplňovaly další kusy na návštěvnickém parkovišti.

Několik kachen přesto nad všemi ostatními vyčnívalo. U jedné z nich byste to nepoznali, protože s modelem 2CV už nemá na pohled společného nic. Byla zcela přestavěna na vůz vzdáleně připomínající prapůvodní formule. Další dvě jsou také na první pohled jiné. Jedno z aut bylo vystaveno na hlavní ploše, to druhé ve fázi renovace v místním Citroën muzeu. Šlo o modely Citroën 2CV 4×4 Sahara.

Jak název napovídá, šlo o kachnu s pohonem všech čtyř kol, ovšem řešenou trochu jinak, než byste čekali. Místo toho, aby se k pohonu zadních kol přidal prostřednictvím kardanu pohon zadních kol, se to řešilo přidáním druhého motoru do zádi auta, který zadní kola poháněl. Oba motory se startovaly zvlášť, oba měly vlastní převodovky ovládané společně jednou řadicí pákou umístěnou na zemi (běžná kachna má řazení pod volantem) a oba dostaly zvětšený objem na 425 cm3. Tyto modely byly určeny hlavně pro africký kontinent, jehož severní část v době jejich vzniku patřila ještě zčásti Francii. Tyto „saharské“ speciály nakonec hojně využívali naftaři v Alžírsku, Libyi, rovníkové Africe a v Izraeli. Dnes jde o velmi ceněný kus z historie značky.

Fantomas, prezidenti a motorsport

Další velmi početnou skupinou byly elegantní modely DS. Ty u nás v minulosti asi nejvíce proslavily filmy s Fantomasem. Jde však o technicky velmi vyspělé vozy, u nichž se vůbec poprvé objevil hydropneumatický systém. Ten umožňoval nejen velmi pohodlnou jízdu, ale navíc uměl samočinně udržovat světlou výšku. Systém byl propojen také s posilovačem řízení, hydraulickou spojkou, ale i s brzdami.

Přehlídka veteránů a youngtimerů značky Citroën pokračovala i dalšími modely, včetně poměrně nedávných XM až k prezidentské limuzíně C6. Mezi těmito auty přesto dva exempláře vynikaly. Jedním z nich byl čtyřdveřový sedan Citroën SM Opera Chapron, který těžil ze spolupráce se značkou Maserati, a naproti němu stojící Citroën BX 4TC, tedy jeden z 200 vyrobených automobilů v rámci homologační silniční verze závodního speciálu skupiny B.

Citroën BX 4TC byl představen v roce 1985 na popud tehdejšího vedoucího závodního oddělení Guye Verniera. Sériová karoserie dostala výrazné rozšíření i výkonnější, turbodmychadlem přeplňovaný motor s výkonem 200 koní. Do ostrého závodění se v mistrovství světa dostal hned v roce 1986, ale díky své nevelké spolehlivosti závody nedojížděl. Citroën se tedy rozhodl auto z mistrovství světa stáhnout a doladit jej na menších lokálních soutěžích, aby se do světového závodění vozy vrátily a dojížděly do cíle. Mezitím však byla po tragických nehodách skupina B zrušena.

Citroën není jen historie, ale i přítomnost. Pro návštěvníky oslav 100letého výročí si Citroën ČR připravil také dvacítku současných modelů, s nimiž bylo možné se v rámci předváděcí jízdy svézt. Této možnosti využilo na 100 řidičů. Čtyřikrát větší zájem byl o svezení v jedné ze dvou kachen, z nichž lidé po jízdě vystupovali s nadšením a širokým úsměvem.

Citroënu gratulovaly i významné osobnosti

Citroën má velkou základnu fanoušků nejen mezi běžnými řidiči, ale i mezi známými osobnostmi. Na velkoplošné obrazovce pouštěla během dne značka několik z nich, ale přímo na oslavách byl Marek Eben, kterého k Citroënu přivedlo celkem pragmatické rozhodnutí. „Moje manželka má při svém handicapu problém s tvrdými vozy. Takže jsem musel najít něco, co bude mít měkké odpružení. A když jsme zkusili hydrauliku od Citroënu, bylo vymalováno. Nyní jezdím novým Citroënem C5 Aircross a oba si užíváme jeho pohodlí. A poprvé mám vůz s automatickou převodovkou a jezdí to opravdu moc hezky.“

Jedním z vrcholů odpoledne bylo krájení velkého dortu. Jeho rozměry byly úctyhodné a hmotnost jakbysmet. Dort vážil 50 kilogramů! Slavnostního nakrojení se zúčastnili velvyslanec Francie v ČR M. Roland Galharague, ambasador značky Citroën v Česku Marek Eben, ředitel skupiny Emil Frey v ČR Olivier Parry a ředitel značky Citroën v ČR František Neuman. Dort pak mohli ochutnat samotní návštěvníci akce.

V rámci doprovodného programu byly na venkovním pódiu připraveny workshopy s odborníkem na vozy Citroën Tomášem Nerudou. Bylo tak možné se zúčastnit detailního představení hydropneumatického odpružení na voze DS, rozebírání kachny 2CV, nebo představení prvního vozu s celokovovou karoserií Traction Avant. Nechybělo ani promítání filmů o technice a historii značky, francouzský bulvár s prvotřídním jídlem a pitím servírovaným z foodtrucků Citroën HY, ale také hlasování o nejkrásnější veteránský vůz dle hodnocení odborné poroty i veřejnosti. Tím byl v sobotu v 17:10 odpoledne vyhlášen u veřejnosti Citroën 350 Belphegor a u odborné poroty Citroën SM Opera Chapron.

10.9.2019 8:00| autor: Tomáš Malík | zdroj: Citroën

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist