Češi za volantem? Popíjejí, svačí a (v případě žen) se malují!

Nanášení make-upu během lyžování? Svačinka při jízdě na motorce? SMSky když stoupáte po žebříku...? Ne, samozřejmě, další činnosti, jak se zdá, vykonávají lidé pouze při řízení auta.

Řízení je aktivita jako každá jiná, chtělo by se říct, a tak by ji měl člověk vykonávat s maximální pozorností. Jenže popravdě, právě řízení auta vyžaduje asi ještě větší soustředění, než když například doma utíráte nádobí.

Ať člověk chce nebo ne, tak s usednutím za volant přebírá odpovědnost, vzhledem k tomu, že s autem napáchat poměrně velké škody, větší, než když mu při nesoustředění se vyklouzne z ruky mokrý hrneček po babičce. Je zvláštní, že při tak odpovědné činnosti jako je řízení auta, lidé zvládají (tedy přesněji myslí si že zvládnou, a tak vykonávají, někdy ale s nečekanými následky) nejrůznější aktivity. Jako kdyby držet volant, sledovat provoz, dívat se do zrcátek a maximálně se věnovat jízdě byl nudný přežitek.


Máme tady analýzu společnosti LeasePlan, která rozkrývá aktivity, kterým se řidiči na tuzemských silnicích při (anebo spíše namísto( řízení věnují. Tak tedy při řízení automobilu vykonává většina českých řidičů pravidelně i jinou činnost – telefonování za volantem udává 78 % lidí, pro 75 % řidičů je obvyklé pití nápojů za jízdy a 56 % dokonce jí. V občerstvování za volantem tak Češi a Češky patří mezi přeborníky – celosvětový průměr totiž činí 42 % v pití a 37 % v pojídání pokrmů. Srovnání pochází z průzkumu řidičů z dvaceti zemí.

Mezi další typické nešvary za volantem patří posílání textových zpráv, ale i sdílení sociálních sítí. Jedu do zatáčky a tak to musím „postnout na fejsíček?“ I když to není až tak náš největší problém, – nejvíce jsou „na síti“ aktivní při řízení řidiči z Nizozemí (25 %) – přiznávají aktivitu na sociálních sítích při řízení výrazně častěji než lidé z jiných částí světa. Například ve Spojených státech jsou muži i ženy za volantem opatrnější, sociálním sítím se věnují mnohem méně často než obyvatelé ostatních zemí – v USA tuto aktivitu uvádí pouhé jedno procento respondentů zapojených do průzkumu.

Řidiči v průzkumu odhalili také méně častá, o to však zajímavější rozptýlení. Třeba jedno procento českých mužů se za volantem holí, to ovšem není nic proti ženám, za svými pánové v obotu osobní hygieny a estetiky silně zaostávají – dvacet procent českých řidiček se totiž při řízení běžně líčí.

zdroj: LeasePlan

26.11.2014 9:39| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist