10 věcí, kterými řidiči ohrožují a otravují okolí

Každý den potkáváme řidiče, kteří nás dovedou vytočit. Čím?

Všichni jezdíme denně nebo skoro denně. A pokaždé, i když se snažíte udržet si klidnou hlavu, vás někdo nějakou činností naštve, vyvede z míry nebo dokonce ohrozí.

Někdy přitom máte pocit, že si to ten dotyčný ani neuvědomuje. Jaké jsou tedy ty nejhorší věci, kterými nás někteří na silnici otravují?

 

Jízda bez světel nebo naopak „svítí mi všechno“

Nejde o to, že celodenní svícení přikazuje zákon. Jde o zdravý rozum! Určitě už jste potkali mnoho jedinců, kteří i v naprosté tmě jeli po města třeba jen s obrysovými světly. Chápeme, že se člověk občas prostě zapomene a i my novináři s tím máme někdy problém, protože když měsíc jezdíte s auty, která mají automatické rozsvícení světel po nastartování a pak sednete do jednoho, které ne, jste za blbce…

Bohužel, nerozsvícené auto je v koloně rozsvícených aut prakticky neviditelné, protože lidský zrak se začne fixovat na výrazné prvky, kterými jsou právě světla. Stačí pak, aby na rušné křižovatce za snížené viditelnosti jelo hodně aut a vy prostě to bez světel se zapadajícím sluncem v zádech nevidíte. A malér je na světě.

Opačným extrémem je jízda s rozsvícenými mlhovkami a dalšími přídavnými světly, když to rozhodně není potřeba. Mlhová světla jsou určena jen do mlhy, ale to většině lidí nevysvětlíte. Však to znáte – jízda za felicií, které zadní mlhovky svítí jako dva velké semafory, je opravdu nepříjemná.

S tím poslední souvisí i další bod, kdy plno lidí kašle na pravidelné seřizování světel. Auta vybavená xenonovými výbojkami ho prakticky nepotřebují, ale především starší auta by měla mít světla seřizována aspoň jednou za rok.

 

Nedodržování bezpečné vzdálenosti

Tohle se netýká jen nervózních a pospíchajících řidičů bílých dodávek PPL. Tohle se týká snad všech. Ačkoli se hodně mluví o „pravidlu dvou sekund“, málo kdo ho dodržuje a když už se o to někdo snaží, zpravidla jede v odstupu maximálně jedné sekundy. A to je vzdálenost, během které akorát tak zareaguje a sundá nohu z plynu…

Jízda s dodávkou nebo prostě jakýmkoli autem pověšeným hned za zadkem je však velmi nepříjemná a nebezpečná. Vpředu jedoucího to znervózňuje a nutí ho to neustále hlídat dění za sebou – nesoustředí se tak na situaci před sebou. Plno lidí je tak nakonec vytočeno „lepičem“, že mu šlápnou na brzdu, ale to není zrovna bezpečné řešení situace. Ale chápeme, že jinak nejde onen „lepič“ na své nebezpečné počínání upozornit.

 

Pomalá jízda v levém pruhu dálnice

Nejde nám teď o situaci, že někdo jede po dálnici přes 200 a nadává, že se mu v levém pruhu motá chudák s Fabií, který z toho víc jak 160 nevymáčkne. Máme na mysli situace, kdy se v levém pruhu za celkem řídkého provozu usadí „závodník“, pro kterého je i 120 km/h tabu.

Podle vyhlášky se na dálnici jezdí vpravo a levý pruh slouží pouze k předjíždění. Zaráží nás ale, že i na tříproudých silnicích plno lidí naprosto ignoruje pravý jízdní pruh, i když je úplně prázdný. Co je na něm tak špatného? Proto nastávají nebezpečné situace, kdy to někdo nevydrží a začne všechny pravým pruhem podjíždět. Není to zrovna bezpečné, ale když někdo jede v prostředním pruhu stovkou a v levém sto deset…

 

Vyhazování odpadků z auta

Výrobci vybavili auta popelníkem a spoustou přihrádek, ale stejně plno lidí vyhazuje odpadky z auta. Dobře, ohryzek z jablka vyhozený na krajnici do pole snad nikoho nezabije, ale pytlíky od fast-foodu a hlavně ještě hořící nedopalky cigaret jsou pro zlost.

Už jsme se o tom zmínili v článku 10 nejnebezpečnějších činností za volantem a připomeneme to ještě jednou. Vyhazovat věci z auta se nemá a pokud to děláte, nedivte se, až vám někdo na oplátku vyhodí něco většího, těžšího a tvrdšího.

 

Odbočování bez blinkru

Dobře, pokud není nikde nikdo široko daleko, dá se takové počínání odpustit, ale není nic lepšího, když čekáte na vedlejší u rušné křižovatky a už už byste tam vjeli, ale pořád někdo jede. A pak jedno auto, kterému dáváte přednost, prostě zatočí bez použití směrovky…

Plno lidí ale také dává blinkr pozdě, prakticky až v momentě, kdy začínají v křižovatce točit volantem. Přitom používání směrovek je jedno ze základních pravidel bezpečné a hlavně plynulé jízdy, protože ostatní se na vše počínání mohou předem připravit.

 

Cpaní se do křižovatky

Když nelze křižovatku projet, tak se do ní necpu. Ale to lidem nevysvětlíte. Ucpou tak ostatním volný průjezd z druhého směru a vznikne špunt, který pak ne a ne povolit, protože se pak do křižovatky začnou cpát další. Jízda na červenou stylem „to ještě stihnu“ je pak kapitola sama pro sebe.

 

Bezdůvodně pomalá jízda

Však to znáte, plazíte se padesátkou na rovné přehledné silnici za kouřícím nákladním autem a když ho konečně předjedete, zjistíte, že si to před ním stejnou rychlostí šine orezlý favorit…

Problém extrémně pomalu jedoucích řidičů je také v tom, že zpravidla neumožní ostatním, aby je mohli bezpečně předjet, protože neumí jet při pravém okraji vozovky. Tím pak vznikají nebezpečné situace, kdy nervózní a pospíchající řidiči začnou kolonu předjíždět v místech, kde by se tak rozhodně činit nemělo.

Situace, kdy se jdete projet na oblíbenou okresku a v té nejhezčí zatáčkovité pasáži dojedete pomalu jedoucího svátečního jezdce, je známá nám všem, ale nic s tím neuděláme, protože po takovém člověku nemůžete chtít, aby hnal svého stařičkého peugeota na hranici možností…

 

Špatné parkování

Nic vás nenaštve tak, jako když přijedete domů a nemáte kde zaparkovat, protože polovina lidí jedním autem zabírá místo pro dvě. Někdy za to může prachsprostá bezohlednostl, ale spíš jen to, že je v autoškole nikdo nenaučil zaparkovat pořádně…

 

Nedodržování pravidla zipu

Pravidlo zipu je dobrá cesta, jak svézt dopravu ze dvou pruhů do jednoho, aniž by se muselo zbytečně dlouho čekat. Informativní značka o blížícím se omezení je zpravidla umístěna s dostatečným předstihem, aby mohla všechna auta zvolnit a pohodlně a bezpečně se seřadit do jednoho pruhu, ale pak se najde jeden, který se prostě musí nacpat co nejvíc dopředu…

Pak je nucen zastavit a čekat, až ho někdo pustí. No, a tím pak vniká to, co známe všichni moc dobře pod pojmem „dvoukilometrová kolona na 54. km dálnice D1“.

Když pak jedou dva pruhy souběžně pomalu k místě omezení, mnoho lidí nenechá těm v druhém pruhu místo, aby se mohli zařadit. Možná by bylo dobré poslat řidiče „na školení“ do Německa nebo Rakouska, kde se dokáží dva pruhy celkem přeplněné dálnice spojit do jednoho velmi rychle a efektivně. Ale to byste toho po našinci chtěli moc…

 

Neumožnění bezpečného předjetí

Ačkoli zákon vysloveně zakazuje jakkoli bránit předjíždění, je až překvapivé, kolik lidí začíná schválně šlapat na plyn, když se je pokoušíte předjet. Podobná je situace u kamionů na dálnici, kdy ten předjížděný prostě nemůže sundat nohu z plynu a celé předjíždění tak urychlit…

 

Určitě vás napadnou další věci, které lidi na silnici dělají a kterými otravují okolí (nebo konkrétně vás). Neváhejte a podělte se o ně s ostatními v diskusi.

autoweb.cz

10.3.2010 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist