autoweb.cz > Zajímavosti o autech > Týden s naftou: Nejrychlejší diesel planety
Týden s naftou: Nejrychlejší diesel planety
Společnost J. C. Bamford (zkráceně JCB) se už od roku 1945 věnuje výrobě traktorů a podobné nezábavné techniky. Jenže – i traktoristé mohou být pořádně šílení. V JCB si řekli, že v zájmu firemní image nebude od věci překonat nějaký ten rekord. Výsledkem je JCB Dieselmax – vozítko s tvarem rakety a výkonem a maximální rychlostí vyšší, než má Bugatti Veyron. Jak toho technici z JCB dosáhli? Přizvali si na pomoc techniky z firem Visioneering a Ricardo Consulting Engineers. Pak vzali dva přeplňované čtyřválcové pětilitrové motory JCB444, každý o výkonu 750 koní! Otáčky jsou pro jistotu omezeny na 3800, ale motorům to evidentně vůbec nevadí.
Jelikož jde o diesel, české motoristy bude jistě zajímat spotřeba. Naštěstí je tento údaj k dispozici: po testech ve státě Utah se televizní stanice BBC dozvěděla, že vozidlo ujelo 18 kilometrů na 3,8 litru paliva. Jestli dobře počítáme, znamená to 21 l/100 km. Na auto s výkonem 1500 koní je DieselMax docela úsporný, nemyslíte?
Dalším zajímavým parametrem je součinitel aerodynamického odporu, který je roven hodnotě 0,147.
Máme tedy téměř dokonale aerodynamický vůz s obřím výkonem, do něhož usedá pilot britského královského letectva Andy Green – držitel absolutního rychlostního rekordu na zemi. 25. září 1997 dosáhl s vozem Thrust SSC rychlosti 1227,99 km/h, tedy Mach 1,016.
O devět let později se Andy vrátil na solné pláně Bonneville v americkém státu Utah, tentokrát v doprovodu lidí z JCB, televizních štábů a novinářů. Dne 23. srpna 2006 je vůz roztlačen na rychlost 30 mil za hodinu (48 km/h), pak Andy Green řadí jedničku – a šlape na plyn. Předchozí pokusy byly provázeny jistými obtížemi a nikdo neví jistě, zda úsilí mnoha talentovaných lidí nepřijde nazmar.
Tentokrát se to ovšem povedlo. Po rozjezdu drží vůz na dráze o délce jedné míle (1,609 km) rychlost 563,418 km/h. Překonal tak rekord 380 km/h z roku 1973 a stal se nejrychlejším pozemním vozidlem, které spaluje naftu.
Firma JCB prý využije poznatky nasbírané během vývoje DieselMaxu v sériové výrobě svých strojů. Doufejme, že nás za pár let nebudou z levého pruhu na dálnici vyblikávat žluté bagry…
autoweb.cz