Legendy minulosti: Range Rover

Ačkoli nebyl Range Rover první "luxusní offroad", je považován za auto, které mělo (a asi i stále má) největší vliv na celou kategorii SUV a off-roadů.

Báli jste se, že si zase budete muset číst o Škodě Rapid? Ne, tentokrát ne. Pojďme teď na chvíli zapomenout na chalupářův sen a podívejme se na auto, které dokázalo spojit zdánlivě nespojitelné – komfort a schopnosti v terénu. Ano, bude řeč o Range Roveru. Dneska je Range Rover pojem. Nehraje si na frikulínství (tedy, máme na mysli ten velký hranatý a ne tu čtyřválcovou předokolku) a pořád sází na osvědčený recept, který mu zaručil úspěch – skutečné schopnosti v drsném terénu kombinované s vysokou kultivovaností, komfortem a luxusem.

Když Land Rover v 60. letech dvacátého století celkem úspěšně prodával utilitárního Defendera (pozor, tehdy se ještě nejmenoval Defender!), začal pokukovat po jiném segmentu trhu. Pracovní off-road Land Rover totiž nebyl zrovna vrcholem luxusu a kultivovanosti a u Land Roveru se hromadily potenciální zájemci, kteří by rádi něco, co je odveze na statek, ale také do města. Land Rover se pro inspiraci podíval do zámoří.

Land Rover Range Rover velká fotogalerie

Land Rover Range Rover fotogalerie

V USA se totiž začala prosazovat auta, která vlastně předznamenávají dnes velmi populární kategorii SUV. Jedním z prvních aut vůbec byly Jeep Wagoneer či Ford Bronco. Byly to schopné off-roady, ale místo holých plechů měly čalounění a prvky komfortní výbavy, které jste našli jen v těch luxusnějších autech. Lidé je začali milovat – zvládly jízdu bahnem, ale také vás v pohodlí odvezli do divadla, když jste na sobě měli oblek.Povídá se, že konečný impuls, který spustil projekt Range Roveru, přišel přímo z USA. Šéf Land Roveru pro USA prý zuřil, jak nebyla Anglie schopná dodávat konkurenceschopná auta na zdejší trh, až osadil Land Rover série II motorem Buick V8 a poslal ho lodí do Velké Británie. Auto mělo nejen výkon, ale především bylo mnohem kultivovanější a použitelnější. A tak to prý všechno začalo.

V roce 1967 dostal projekt zelenou. Land Rover prý koupil jeden Ford Bronco a inspiroval se v jeho kontrukci. Použil podvozek s tuhými nápravami a vinutými pružinami, vzadu pak dokonce s hydropneumatickým odpružením. Díky tomu, že se krom prvních prototypů prosadil pohon 4×4 rozdělující sílu přesně na polovinu mezi předek a zadek, bylo možné použít lehčí materiály na kontrukci podvozku. Stejně tak byl velmi lehký i motor a karoserie – podle „tradice“ byla opět hliníková. odolávala korozi a byla lehká.

První Range Rover, který se představil v roce 1970, tak nevážil ani 1800 kg. Celohliníkový motor V8 3,5 litru (původem v Buicku) s karburátory s ním tak neměl moc práce. Výkon 135 koní stačil a točivý moment 280 Nm byl na tehdejší dobu více než dostatečný. Stovku auto umělo za asi 13 sekund a pokud jste našli dlouhou rovinku, rozparádilo se i na 160 km/h. Spotřeba asi 20 litrů na 100 km byla tehdy velmi akceptovatelná u auta, které projelo tankodromem a umělo si na dálnici koledovat o pokutu za rychlost.

Zákazníci ale byli ohromeni. Nejen, že jim Range Rover nabídl nečekaný komfort a luxus, ale především byl díky dlouhým drahám tlumičů a silnému motoru v terénu schopnější než jiné Land Rovery. Respektive, bylo jednodušší ho řídit, takže se s ním průměrný šofér mohl pustit dál. A výkony na silnici tehdy překonávaly snad všechna obyčejná auta – pokud se akcelerace na stovku odehrála pod 15 sekund a auto jelo přes 150 km/h, jednalo se o rychlý stroj.Brzy po uvedení na trh dostal Range Rover posilovač řízení. Hydraulické kotoučové brzdy na všech kolech už byly samozřejmostí, stejně tak poměrně slušná výbava. Tehdy ale auto ještě mělo čtyřstupňový manuál, automatické řazení se v něm objevilo až v roce 1982. Třístupňová převodovka ale nestačila a už v roce 1985 jí nahradila modernější čtyřrychlostní automatická skříň od ZF.

Modernizací prošel i motor. V roce 1986 dostal vstřikování paliva, v roce 1989 zvětšil objem na 3,9 litru (190 koní, 320 Nm a 1980 kg) a v roce 1992 na 4,27 litru (206 koní, 340 Nm a 2150 kg). Čtyřstupňovou převodovku také nahradila mechanická pětistupňová, uzávěrky diferenciálů a redukce vozu samozřejmě zůstaly.

Range Rover cítil tlak ze strany zákazníků a snažil se jim postavit i bezkonkurenční diesel. Zahájil „Projekt Iceberg“, který měl vyvinout z benzínového motoru dieselový, ale kvůli velkým tlakům a problémům s přeplňováním prototypy selhaly. Náklady rostly neúměrně očekávaným prodejům, proto Land Rover sáhl po externím dodavateli – diesel dodala společnost VM Motori. První motor 2,4 litru byl líný, ale měl malou spotřebu. Lepší byla přeplňovaná verze 2,5 litru z roku 1991, která už měla snesitelných 122 koní a lepší průběh točivého momentu. Zatímco benzínový model jezdil za asi 16 litrů, diesel si bral kolem 11 litrů nafty.

V roce 1994 pak přichází nástupce, který přináší modernější techniku a především se více orientuje na luxus a komfort. Pořád si s sebou ale nese podobného ducha, i když už neudělal takový radikální krok jako jeho předchůdce. A hlavně, luxusní SUV už byla velmi dobře zavedená a nový Range Rover se jen vezl na úspěchu první generace z roku 1970. Ta totiž dokázala zdánlivě nemožné – spojit schopnosti v terénu s jízdními vlastnostmi na silnici a ještě k tomu přidala luxus, komfort a výkony. Zrodila se skutečná legenda.

Dalibor Žák

20.7.2012 10:30| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist