Legendy minulosti: Land Rover

Vyráběl se z armádních přebytků a asi těžko někdo mohl předpokládat, že technicky vzato vydrží ve výrobě dodnes a že po něm stále bude poptávka.

Když se podíváte na dnešní Land Rover Defender, musíte se smát, jak je hlučný, hranatý, uskákaný, tvrdý, drsný a neotesaný. Jenže když ho postavíte vedle prapůvodního Land Roveru z poválečného období, musí vám připadat jako luxusní SUV upravené od nějaké firmy vyrábějící ty nejkvalitnější pohovky. Jenže Land Rover nikdy neměl být stylovka – mělo to být utilitární auto, které zkusí postavit poválečný britský průmysl na nohy.

Čtěte také reportáž: Jediná správná cesta vpřed… je vzad

Když se po válce v Británii rozmýšleli, co vlastně budou dělat, zjistili, že nebude úplně jednoduché naběhnout na předválečnou výrobu. Poptávka prostě nebyla taková, hlavně ne po osobních a luxusních autech, která společnost Rover vyráběla. Šéfdesignér Roveru Maurice Wilks přišel s nápadem postavit užitkové terénní auto, které se inspirovalo v americkém Jeepu Willys (Wilks ho používal na své farmě). A hlavně se mělo vyvážet z Británie, takže by měla společnost přístup k nedostatkovým materiálům – zejména k potřebné oceli.

Nové auto, jehož první návrh nakreslil Wilks během dovolené na pláži do písku, mělo být na půl cesty mezi traktorem a malým náklaďáčkem, který trh potřeboval. Prostě něco, co se dostane na pole, projede po zničených silnicích a podobně. Zrodil se tak první Land Rover a sériově se začal vyrábět v roce 1948. Původně se počítalo s tím, že ve výrobě vydrží asi tři roky, přinese peníze a Rover se pak vrátí k výrobě osobních aut.Ehm, píše se rok 2012 a kromě přelomu v roce 1985, kdy se Land Rover Série III změnil na modernější Defender, jak mu říkáme dnes, se nic zásadního nestalo. I přes všelijaké snahy o modernizaci trh stále primitivní hranatý off-road vyžaduje.

První série Land Roverů měly i výstupy z motoru a převodovky k pohonu dotatečných zařízení, jako je třeba čerpadlo, mlátička, obracečka sena a podobně. Prostě to byl takový traktor a proto se velmi osvědčil hlavně na venkově, ale brzy si ho oblíbila i armáda. Land Rovery se prodávaly jako na běžícím pásu a nikoho nezajímalo, že byly hranaté a primitivní. Důležité bylo, že fungovaly. A hlavně nerezly.

Land Rover totiž auta stavěl z armádních přebytků hliníkových plechů. Stíhačky totiž už nebyly potřeba a hliníku se všude válely mraky. Stejně tak byla všechna auta zpočátku buď zelená, šedivá nebo béžová, což byly nejpoužívanější armádní barvy, kterých byl také přebytek. Hliníková karoserie pak byla postavena na ocelový rám, což byla jediná věc, která rezla. Ale podle zkušeností majitelů mohla klidně ureznout půlka a auto pořád drželo pohromadě…

První série Land Roverů se vyráběla v letech 1948 až 1958. Pod kapotou byla nejprve šestnáctistovka, kterou už v roce 1950 nahradil dvoulitr. V roce 1957 pak přišel dieselový dvoulitr, který se dá považovat za jeden z vůbec prvních moderních rychloběžných dieselů vyvinutých pro použití v silničním osobním autě. Měl výkon 52 koní a točil se do 4000 ot./min.

Diesel si ale vyžádal úpravu podvozku, protože byl náročný na prostor. Land Rover se musel trošku prodloužit a vlastně tak vznikly dvě verze o dvou rozvorech, což se nese i dnes u Defenderu. Kratší měl rozvor 2235 mm, delší pak 2769 mm.V roce 1958 se představila druhá série Land Roverů, na které se už trošku zapracovalo po stránce designu. Dostaly třeba zakulacený profil střechy a oken, což vlastně vydrželo dodnes a auto vypadalo víc jako jednotný stroj a ne něco, co vzniklo z kusů plechu nalezených někde ve stodole (první Land Rovery tak vlastně ve skutečnosti vznikly). Standardem už byly dvě délky rozvorů – 2235 mm a 2769 mm. Pod kapotou pak byl benzínový dvoulitr, větší agregát o objemu 2,25 litru a diesel 2,0 litru. Benzínový dvoulitr se pak postupně přestal nabízet.

V roce 1961 přišla série IIA, která se od série II moc nelišila. Dostala ale třeba nový řadový šestiválec 2,6 litru, který měl standardně posilovač brzd (ó, jak luxusní prvek!). Vznikly i série FC (Forward Control), které měly kabinu umístěnou nad motorem, aby se zvětšil úložný prostor.

Když v roce 1968 Land Rover „slavil“ dvacet let existence, už bylo vyrobeno přes 600 000 aut, u nichž asi tři čtvrtiny šly na export – především do Asie, Afriky a Austrálie, kde ještě zpevněné silnice nebyly tak obvyklé.V roce 1971 se představila třetí série Land Roverů, které se vyrobylo nejvíce – asi 440 000 kusů. Pod kapotou byla pořád čtyřstupňová převodovka, redukce a přiřaditelný pohon všech kol. Dopředný pohyb obstarávaly čtyřválce 2,25 litru na benzín (73 koní) nebo naftu (62 koní), šestiválec 2,6 litru (86 koní) nebo osmiválec 3,5 litru (91 koní). Samozřejmostí byly stále dva rozvory – 2235 mm a 2769 mm.

V roce 1985 byl Land Rover série III nahrazen modelem Land Rover 90 a Land Rover 110, což označovalo délku rozvoru v palcích a vlastně už se jednalo o první generaci „modernějšího“ Defenderu, který známe dodnes. Princip ale zůstal pořád stejný.

O neuvěřitelné odolnosti prvních Land Roverů svědčí i průzkum, který provedla automobilka v roce 1992, tedy 44 let od zahájení výroby a sedm let po ukončení produkce třetí série. Po světě údajně stále jezdilo více než 70 % všech vyrobených Land Roverů série I, II a III.

15.6.2012 9:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist