Koenigsegg One:1 – výkony jako z jiného světa, z 0 na 400 km/h za 20 s a zpátky na nulu za 10 s

Veyron a Hennessey budou muset sklonit hlavy před novým králem rychlosti. Pokud je pravdou to, co tvrdí Koenigsegg, opět se budou přepisovat všechny historické tabulky.

Pokud si kromě časů na Nordschleife potrpíte také na rychlost v přímce, mohl by se vám nový švédský stroj docela zamlouvat. Tím samozřejmě nechceme nový One:1 podceňovat a tvrdit, že by na Severní smyčce Nürburgringu pohořel, však i samotná automobilka říká, že jde hlavně o okruhové auto a maximálka prý nebyla prioritou. Nicméně v tomto případě nemůže dynamiku na rovince nikdo ignorovat.


Skandinávská manufaktura Christiana von Koenigsegga původně naznačovala, že by její „nový megavůz“ (popisem upozorňuje na megawattový výkon pohonné jednotky) mohl na patřičně dlouhé rovince dosáhnout nejvyšší rychlost 450 km/h, nakonec je však v oficiální tiskové zprávě uvedeno, že bude One:1 podle teoretických propočtů a provedené simulace jezdit „přes 440 km/h“.

Ač je pravděpodobné, že si firma pouze ponechává otevřená zadní vrátka, kdyby to těch čtyři sta padesát nakonec nejelo, už předběžná hodnota spolehlivě stačí na vymazání čerstvého rekordu 435,31 km/h, který teprve před dvěma týdny dosáhl americký tým s vozem Hennessey Venom GT, nemluvě o předchozí hodnotě 431,072 km/h Bugatti Veron SS.

Švédové se k tomuto výsledku dopracovali díky dále vyladěným základům z vizuálně i technicky velmi podobné Agery, model One:1 ale zcela identický není. Automobilka říká, že samotné karbonové šasi novinky má díky použití modernějších uhlíkových vláken až o dvacet procent nižší hmotnost.

Na výškově stavitelném podvozku se objevily adaptivní tlumiče a karoserie s aktivními aerodynamickými prvky využívá samostatně řízené klapky na pravé i levé straně pod předním nárazníkem. Změny proudění vzduchu v zadní části vyvolává hydraulicky ovládané křídlo, které se společně se zbytkem dalších komponentů a kompletně zakryté podlahy starají při rychlosti 260 km/h o přítlak až 610 kg.

O pohon se i zde stará přeplňovaný pětilitrový vidlicový osmiválec napojený z jedné strany na dvě turbodmychadla a z druhé na titanový výfukový systém, jehož hmotnost je o 400 g nižší, než kdyby jej někdo nějakým omylem vyrobil z hliníku. Nejvyšší výkon motoru činí 1340 koní a točivý moment vrcholí hodnotou 1370 newtonmetrů, přičemž není zcela jasné, jestli řidič může s těmito hodnotami počítat při jízdě na standardní palivo anebo až po natankování etanolového mixu E85. Zpracování těchto paramentů a přenos síly na kola zadní nápravy zajišťuje kromě elektronicky řízeného diferenciálu také sedmistupňová dvouspojková převodovka.

„Jedna k jedné“ se v označení neobjevuje náhodou. Jak už jsme psali v předchozím článku, vůz váží pouhých 1340 kg a tudíž je jeho poměr výkonu ke hmotnosti naprosto vyrovnaný. Rozložení váhy mezi nápravami vychází v poměru 44:56 ve prospěch zadku, přesto auto bez pohonu 4×4 rekordy trhat (na rozdíl od asfaltu) asi nebude. Každopádně by vám mohlo stačit, že Koenigsegg zvládne z 0 na 400 km/h akcelerovat za 20 (slovy dvacet) sekund.

Neméně impozantní jsou i brzdy. Z výše uvedené rychlosti by auto mělo stát během 10 sekund, takže disciplínu 0-400-0 trvá jen něco kolem půl minuty. Pokud chcete jiný důkaz fantastického výkonu karbon-keramických kotoučů o průměru 397 mm vpředu a 380 mm vzadu skombinovaných se šesti a čtyřpístkovými třmeny, vězte, že Koenigsegg zastaví ze stovky na nulu na vzdálenost 28 metrů.

One:1 dokáže kromě jiného nahrávat kompletní telemetrii a přemítat ji do iPhonu s příslušnou aplikací, nechybí ale ani systémy schopné pomocí GPS modulu a připojení 3G předčítat kupříkladu profil závodní dráhy a v předstihu tomu přizpůsobovat podvozek či aerodynamiku. Ani to by ale nemělo být všechno. Koenigsegg slibuje, že se v Ženevě podělí o další zajímavosti, počítejte proto s tím, že se k „megavozu“ ještě vrátíme.

zdroj: Autocar, Worldcarfans

28.2.2014 3:28| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist