Speciál: Rozdíly mezi desetiválci a osmiválci

"Sestavit motor trvá třem mužům tři dny."

Na konci roku 2004 bylo učiněno rozhodnutí změnit parametry motorů nasazovaných ve formuli 1. Oficiálním důvodem bylo zvýšení bezpečnosti. Počet válců klesl z deseti na osm a objem na 2,4 litru.BMW očekává prodloužení časů na kolo o jednu až dvě vteřiny. Naroste také čas, během kterého je motor pod plným plynem.Kromě nedostatku časů, které trápil zejména vývojáře, se testovací týmy potýkaly s velkými vibracemi osmiválců. To je důsledkem odlišné zapalovací sekvence a prodlev. Kritické otáčky desetiválců ležely v rozmezí 12 000 až 14 000 ot./min., zatímco u V8 je to přibližně od 16 000 ot./min. Zatímco u V10 to nebyl problém, protože motor v této oblasti nezůstal příliš dlouho, u V8 už to začalo být nesnází.Díky technickým regulím, které nařizují použití titanových a hliníkových slitin, jsou osmiválce těžší. Aby se zabránilo investicím do drahých materiálů, váha motoru nesmí klesnout pod 95 kg. Těžiště motoru nesmí klesnout pod 195 mm nad spodní část olejové vany – navíc musí být v geometrickém horizontálním středu motoru s odchylkou nanejvýš 50 mm. Pravidla zavedla další geometrická omezení, aby ovladatelnost vozu byla horší a jezdci tudíž museli jet pomaleji.Práce na BMW P86 začala v listopadu 2004, v květnu 2005 se na dynamometru roztočila první specifikace. 13. července 2005 António Pizzonia poprvé vyzkoušel osmiválcový motor v Jerezu tehdy ještě v šasi Williamsu.28. listopadu 2005 je další specifikace P86 usazena do upraveného šasi monopostu Sauber a 17. ledna 2006 je motor poprvé testován v šasi BMW Sauber F1.06. 17. února 2006 dostala konkrétní specifikace zelenou pro start v Grand Prix.Sestavit motor trvá třem mužům tři dny. Na testy v továrně, na dráze a do závodů se vyrobí přibližně 200 motorů. Během závodu motor zažehne přibližně osm milionkrát. Aby se tak mohlo stát, je potřeba nakreslit přibižně 1 500 CAD výkresů.Zrychlení válce dosáhne až 10 000 g, rychlosti pak 40 m/s, průměrná rychlost je pak 26 m/s. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 0,0003 vteřiny, na připojené součásti je vyvíjena tíha rovnající se váze tří tun.Teplota ve výfucích dosahuje až 950 °C, vzduch v pneumatickém systému pak 250°C.   BMW P84/5 V10 (2005)BMW P86 V8 (2006) Počet válců 108 Úhel válců 90°90° Objem 2 998 ccm2398 ccm Váha 92 kg95 kg Výška 320 mm325 mm Šířka 535 mm 555 mm Délka 578,5 mm518 mm Výkon 925 konívíce než 700 koní Otáčky 19 000 ot./min.19 000 ot./min. Spotřeba 80 l/100 km65 l/100 km Počet dílů 52005000

Tomáš Richtr

3.3.2006 6:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist