Řídili jsme: Tatra 813 8×8 Truck Trial

Obrovská kola v osmi exemplářích, téměř osmnáctilitrový motor, výkon a točivý moment astronomických hodnot. Takový je truck trialový speciál Libros Tatra Teamu.

Doby motoristického temna jsou dávno pryč. Dnes, pokud chcete „něco“ řídit, a tím myslíme cokoli od ikonického sportovního roadsteru až třeba po vojenskou techniku či monopost F1, můžete, jsou tady půjčovny, firmy poskytující motoristické zážitky, týmy nabízející veřejné testování… A tak, zavzpomínám-li na testování lehkého Arielu Atom nedaleko Plzně, teď tady mám zážitek z opačného váhového spektra a druhého konce republiky.

Naskytla se mi totiž příležitost svézt se sedmnáct tun vážícím truck trialovým speciálu na offroadovém polygonu v Ostravě. A tak jsem jedno sobotní odpoledne vyrazil na terénní polygon firmy Libros, která v Ostravě mimo jiné provozuje také centrum bezpečné jízdy, a usedl do jedné z upravených Tater 813 AM 50. Původně vojenský stroj sloužil jako pojízdný most.


Dvanáctiválcový vznětový motor o objemu 17,6 litru se dvěma turby ze sebe po úpravách vydoluje nějakých 400 koní. Točivý moment sice není udáván, ale již u sériového vozu se hodnoty pohybovaly na hranici 1000 Nm. Sedám na sedadlo spolujezdce a instruktor, jeden ze členů závodního týmu, startuje vůz. Ozývá se drsné a hluboké dunění motoru, při kterém příjemně běhá mráz po zádech. Rozjíždíme se a vyrážíme k první překážce – hoře hlíny. V první moment mi hlavou prolétne otázka „To jako vážně?“, vůz se však dere vzhůru do prudkého kopce bez sebemenšího zaváhání.

Přehoupneme se přes vrchol, sjíždíme druhou stranou, a čumák Tatry se boří do úbočí druhého kopce. Tady by většina aut asi skončila, ale tatrovka má k limitům ještě hodně daleko. Instruktor uzavírá diferenciály a mě připadá, jako kdybychom kopec před námi sunuli dopředu. Brzy vytlačíme pryč dostatek hlíny na to, aby se předek mohl zvednout a vůz mohl pokračovat vesele dále polygonem. Prodíráme se dál drsným terénem a ve mně se mísí hned tři pocity – úžas nad schopnostmi vozu, nadšení a zároveň mírné zděšení. Blíží se totiž chvíle, kdy mám řídit já sám. Vzhledem k tomu, že za volant náklaďáku dostávám do rukou úplně poprvé, volíme mírnější terén.

I přesto však dostávám varování, abych se držel vyjetých stop. I když je terén pouze mírný, prý není až takový problém otočit vůz na střechu. No, to mě tedy moc neuklidnilo. Volant je obrovský, pedály mají tak vysoký zdvih, že i se svou obří nohou nemůžu jen tak přešlápnout a nohu musím doopravdy zvednout do vzduchu a trefit druhý pedál. Pedál spojky se pouští rychle.

Při výkonu, které auto má, by se pokus o plynulé rozjetí mohl proměnit v mračno kouře a komplikovanou opravu. A tak přidávám trochu plynu a pouštím spojku. Kolos zahřmí a s poskočením se začne drát vpřed. Blíží se první kopeček a nervozita se stupňuje. Na pokyn instruktora uzavírám diferenciály. Auto se škrábe nahoru a my pokračujeme přes pár klopených zatáček. Kdybych v předchozích chvílích na vlastní oči neviděl, jaké boční úhly auto zvládá, asi bych se do zatáček vrhal se značným zděšením. Auto ale s přehledem zvládá náklony, při kterých byste mohli bočním okýnkem sbírat drobné ze země, pár muld ho jen tak nezastaví. A tak pomalu projíždím nástrahami terénního polygonu a postupně si jízdu začínám opravdu užívat.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Jízda končí, na místě spolujezdce si ještě užívám průjezd polygonu vyřazeným armádním speciálem ROSS R210 – jedním z vozů, které měly koncem devadesátých let nahradit Pragy V3S v armádní flotile, přejezd konstrukce Tor pro demonstraci dovedností terénních vozů či driftování s předokolkou pomocí systému Easydrift. Další atrakce během odpoledne již nestíhám. Návštěvníci si mohou atrakce v areálu vyzkoušet téměř každou sobotu – pokud tedy tým nevyrazí někam na závody, či se nepořádá jiná akce. Bohužel však momentálně stránky centra trochu pokulhávají s aktualitou informací a je tak lepší si termín domluvit telefonicky. Nevšední zážitek za to rozhodně stojí.

foto a report: Martin Kusyn


18.8.2014 2:28

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist