Proč vozy McLaren používají otevřený diferenciál? A jakou souvislost to má s Formulí 1?

Takřka všechny sportovní dnes používají samosvorný diferenciál, ve vozech McLaren je ale nenaleznete.

Diferenciál s omezeným prokluzem, ať už řízený mechanicky nebo elektronicky, je dnes ve výkonných sportovních vozech standardem. V pohonném ústrojí vozů britské automobilky byste jej ale hledali marně, a to včetně vrcholného modelu P1. Všechny vozy McLaren totiž spoléhají na otevřený diferenciál v kombinaci s torque vectoringem založeným na přibržďování vnitřního kola. Přestože takový to způsob imitace fungování samosvorného diferenciálu má na první pohled mnohá negativa, McLaren na něm trvá z prostého důvodu – kvůli snížení váhy.

S přibrzďováním vnitřního kola má McLaren ostatně zkušenosti ze závodů F1 – nebavíme se přitom ale o moderní elektricky ovládané brzdně – právě naopak. V sezóně 1997 byl monopost MP4/12 vybaven přídavným pedálem, kterým byla ovládána brzda na zadním kole. Záměrně přitom používám jednotné číslo – zda byla brzda nainstalována na pravém nebo levém kole záviselo rozložení okruhu. Ač šlo o vcelku jednoduchou a na poměry F1 i velmi lacinou úpravu, jednalo se o záležitost velmi efektivní.

Při prvotním testování na okruhu Silverstone dokázal Mika Hakkinen vylepšit svůj čas o půl vteřiny na kolo. Úprava byla odhalena díky Darrenu Heathovi, jednomu z fotografů série F1, kterému neušlo, že brzda vozu je rozžhavená v půlce zatáčky, spíše než před ní, jak bylo obvyklé. Přestože nešlo o úpravu, která by odporovala pravidlům, ostatní týmy považovaly její využití za podvod a docílily tak jejího zákazu pro sezónu 1998. Princip se ale ukázal být funkční a brzy si v elektrické podobě cestičku do silničních vozů

Podle Iana Howshalla, globálního produktového manažera modelové řady Super Series, přidávají jak samosvorné, tak i elektronické diferenciály váhu, čemuž se McLaren chce vyhnout, a naopak naplno využít torque vectoringu využívajícího již přítomné komponenty. A proč podle Howshalla funguje jejich systém nejlépe? Zásluhu na tom mají pneumatiky i brzdy právě v kombinaci s nízkou váhou vozu. Přibržení vnitřního kola v zatáčce lze přitom doopravdy cítit a znatelně napomáhá zatáčení vozu.

11.2.2019 8:36 | zdroj: Carthrottle
Více o tématu: brzdykolaMcLarenpneumatiky

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist