Porsche Cayenne S Hybrid

Hrát si na sportovní auto Cayennu moc dobře nejde. Kdyby se automobilka raději zaměřila na zlepšení potřebné kultivovanosti.

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 5

  • Celkové hodnocení 7

RADOSTI
Jede to rychle, zatáčí to a brzdí to

STAROSTI
Příbuzný Touareg je kultivovanější a nevozí na kapotě falešnou sportovnostSleduji teď údaj spotřeby paliva na palubním počítači a ptám se, kde udělali soudruzi v endéer chybu. Nemyslím teď ale soudruhy v automobilce Porsche, která je za tuhle velkou hybridní věc zodpovědná. Týká se to soudruhů v EU, kteří vymysleli normovaný cyklus měření spotřeby paliva. Evidentně se jedná o jedince, kteří v autě nikdy nejeli, protože nic neodpovídá realitě méně než právě jejich výmysl.

Proto Porsche Cayenne S Hybrid, i když má udávanou spotřebu mimo město 7,9 l/100 km, ukazuje nyní na palubním počítači hodnotu 9,8 l/100 km. Jenže tak pomalu jsem nejel snad ani v soutěži spotřeby, kdy jsem s dieselovým Roomsterem dosáhl na 3,8 l/100 km. Ale to je teď jedno. Porsche Cayenne nemůže za to, že normu pro měření spotřeby vymýšleli ňoumové.

A vůbec, proč tohle auto vlastně jezdí? Také kvůli úředníkům a ochráncům všeho dobra, kteří sedí v Bruselu (a v Kalifornii). Emise osobních aut se prostě snižovat budou a basta! Auta jsou totiž špatná a zlá! (Ve skutečnosti je to všechno jen proto, abychom mohli pěkně rejžovat na automobilkách a na zákaznících, ale to se nesmí říkat. Musí se říkat jen to, co jsme řekli, že je pravda.) Ale o tom se dočtete kdekoli jinde…Porsche Cayenne S Hybrid je tedy logickou odpovědí na tlak úředníků, takže si tím automobilka splnila svůj domácí úkol. Chudí zákaznící, kteří potřebují nutně SUV od Volkswagenu s logem Porsche, stejně sáhnou po relativně úsporném dieselu, a ti, kteří spotřebu neřeší, po osmiválcovém Cayenne S. Pro majitele ropných plošin a vrtů je tu pak Cayenne Turbo s přeplňovaným osmiválcem a výkonem 500 koní.

Hybridní Porsche Cayenne má pod kapotou techniku příbuznou s hybridním Volkswagenem Touareg a stejné díly najdete i v nedávno představeném hybridním modelu Panamera. Ke kompresorem přeplňovanému vidlicovému šestiválci o objemu tří litrů je připojen elektromotor a osmistupňová automatická převodovka. Porsche s VW sází na plně hybridní systém, který umí motor odpojit úplně a auto pak jezdí jen na elektřinu. Činí tak ale jen sporadicky, v běžném provozu motor poběží prakticky neustále. Všimnete si ale, že se auto snaží motor vypínat, jak jen to jde. Dokonce i v dálničních rychlostech se dokáže jednotka úplně odpojit, takže auto pak brzdí pouze elektromotory a tím se rychleji dobíjí akumulátory.

Samotný motor má výkon 333 koní mezi 5500 a 6500 ot./min. a točivý moment 440 Nm mezi 3000 a 5250 ot./min. To by na auto určitě stačilo. Elektromotor přidává dalších 47 koní a 300 Nm v 1150 otáčkách za minutu. Kombinovaný výkon soustavy je pak 380 koní v 5500 ot./min. a točivý moment 580 Nm v 1000 ot./min.

Hybridní systém tedy funguje, ale je to vůbec k něčemu? Jak už jsem zmínil v úvodu, spotřeba je trochu jinde, než kolik udávají tabulky. Cayenne pořád jezdí za nějakých 14 litrů na 100 km a příliš se tak spotřebou neliší od klasického osmiválcového příbuzného, který nabízí rovných 400 koní výkonu. Rozdíl poznáte hlavně ve městě a blízkém okolí, kdy hybridní systém ke slovu přijde častěji, ale na dálnici a mimo město budou obě auta „žrát“ prakticky stejně.

Na silnici se Cayenne Hybrid nechová pocitově o nic hůře než osmiválcový model, ale také o nic lépe. Stále je tedy bohužel takový hrubý, uřvaný a neukázněný. Reakce na plyn je sice ostrá, řízení příjemně tuhé a podvozek pracuje na více než dvoutunové (přesně 2240 kg) SUV naprosto fantasticky… Ale auto postrádá uvolněnost a poddajnost, která by měla být pro luxusní SUV typická. Třeba takový Volkswagen Touareg je mnohem klidnější a celkově vláčnější auto. Mně se s Touaregem na silnici jezdilo příjemněji.Když jsme ale vzali Cayenne na testovací polygon v Mostě, nestačili jsme se divit. Za osmiválcovým modelem vůbec nezaostával a když vezmeme v úvahu, že jezdil na zimních pneumatikách, které logicky autu i na suchu ubírají cenné desetinky, lze považovat naměřené hodnoty Cayennu S Hybrid za přímo famózní.

Na stovku se dostal za 6,68 sekundy (stejně rychle jako osmiválec) a k pružnému zrychlení na trojku z 50 na 80 km/h potřeboval jen 3,13 sekundy, tedy méně než Cayenne S V8. Skvělé jsou i brzdy, tohle dvoutunové monstrum zastavilo na méně než 40 metrech, a to se ještě žádnému autu na našem polygonu na zimních pneumatikách nepodařilo. Ani na suchu. Čas na kolo je ukázkou toho, jak Porsche umí vyladit podvozek. Za méně než 34,77 sekundy by asi těžko nějaké SUV na zimních pneumatikách a při teplotách pod nulou náš okruh zvládlo.

Auto na poměry kategorie dobře poslouchá na požadavky rychlé změny směru a je cítit, jak pohon všech kol posílá výkon zrovna tam, kde je potřeba. V zatáčkách řidič vnímá, jak zadní náprava tlačí auto hladově ven k další rovince, Cayenne se nehrne zoufale přes přední kola. Sice je nedotáčivost jeho přirozeným chováním na limitu, jenže k němu se nedostanete jen tak. Jako auto je tedy Cayenne velmi schopné, ale budete tak jezdit? To už si rovnou můžete koupit za stejné peníze Porsche 911… Při běžné jízdě je tohle Porsche pořád příliš neotesané a neklidné.Na dálnici je v něm hluk a rozhodně se uvnitř necítíte jako v kultivovaném autě. Touareg nebo BMW X5 každodenní dojíždění zvládají mnohem lépe a uvolněněji. Možná vás napadne, že je to daň za „sportovnější“ chování, ale neplaťte si termíny „sportovní“ a „rychlý“. To, že je nějaké auto rychlé ještě neznamená, že je sportovní. Řízení Cayennu je totiž takové divné a nečitelné. Důvěru v auto nezískáte tak snadno a na úzké silnici (nebo na našem testovacím okruhu) bude rychlá jízda nepříjemná a znervózňující.

Ale čert to vem. Nejhorší je, že ani u nákupního centra se vám nebude s Cayennem žít o nic lépe. Z Cayennu není pořádně vidět, je obrovský a nebýt parkovacího asistentu, uděláte z okolních aut fašírku. Říkejte si tomu, jak chcete, třeba „daň za styl, exkluzivitu a sportovnost“. Na mě tohle ale neplatí. Stejně na mě neplatí těch několik pseudosportovních tlačítek na přetlačítkované přístrojové desce. Ani kokpit Boeingu nemá tolik knoflíků… Sportovních tlačítek je tu snad pět, na podvozek asi tři, další na nastavení motoru a pak převodovky… Proč?A kolik za to všechno dáte? Hybridní Cayenne S stojí 2 141 000 korun, tedy o 158 000 korun více než standardní osmiválcový Cayenne. Diesel vás pak vyjde „jen“ na 1 634 000 korun a v reálném provozu bude jezdit za nějakých 10 až 11 litrů nafty. Náš testovací Cayenne S Hybrid ukázal na konci testovacího dne spotřebu 14,7 l/100 km a to byla zpáteční cesta z polygonu do redakce spíše takový „economy run“, který s reálným pohybem v provozu neměl společného nic. Jak asi předpokládáte, v ceníku pak najdete plno položek, za které si můžete připlatit, ale které se vám budou líbít. Cena auta pak hravě přeskočí dva a půl milionu korun. Jen pro zajímavost, fantastický Volkswagen Touareg V8 TDI stojí 1 861 700 korun. A je to opravdu lepší auto.

Verdikt
Trochu nerozumím strategii Porsche. Základní šestiválcový diesel je takový podvyživěný, ale když už chcete nějak řešit spotřebu, pod kapotou by se skvěle vyjímal i osmiválec, který dostal Touareg. Takový motor by k charakteru Porsche seděl mnohem lépe. A protože u nás na tento hybrid žádné výhody nedostanete a v provozu reálně neušetříte vůbec nic, z celé modelové řady tedy dává Cayenne S Hybrid asi nejméně smyslu. Navíc proti Touaregu nepůsobí tak kultivovaně a luxusně. Zbavte tak Cayenne té rádoby sportovnosti, která se projevuje jen hrubostí a uřvaností, pak to bude docela dobré auto.

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
Podmínky při testusucho, -3°C
0-100 km/h (s)6,68
50-80 km/h na x.stupeň (s)3,13
100-0 km/h (s)2,86
100-0 km/h (m)39,94
Spotřeba v testu (l/100km)14,7
Čas na kolo (s)34,77
Motor
Konstrukcevidlicový šestiválec + elektromotor
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování kompresorem
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)2995
Kompresní poměr10,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)84,5 x 89,0
Převodovkaosmistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Podvozek
Vpředudvojité lichoběžníky, stabilizátor
Vzaduvíceprvkové zavěšení, stabilizátor
Brzdy vpředuKotoučové s vnitřním chlazením, 360 x 36 mm
Brzdy vzaduKotoučové s vnitřním chlazením, 330 x 28 mm
Pneumatiky vpředu255/55 R 18
Pneumatiky vzadu255/55 R 18
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)279 / 380 v 5500 ot./min.
Točivý moment (Nm)580 v 1000 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)169
0-100 km/h (s)6,5
Nejvyšší rychlost (km/h)242
Spotřeba paliva (l/100 km)8,7 / 7,9 / 8,2
Objem nádrže (l)85
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4846
Šířka (mm)1939
Výška (mm)1705
Rozvor náprav (mm)2895
Provozní hmotnost (kg)2240
Celková hmotnost (kg)2910
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)3500
Zavazadlový prostor (l)580 - 1690
Ceny
Základní cena modelu1 634 000 Kč (Cayenne Diesel)
Základní cena test. verze2 141 000 Kč
21.3.2011 9:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist