Nejprve fiasko na závodní dráze, následně prodloužení smlouvy. Pirelli bude i nadále jediným dodavatelem pneumatik pro F1

Při velké ceně Kataru v seriálu F1 se řešily problémy s pneumatikami Pirelli, které v posledních letech nemají obdoby. Ty ve výsledku znamenaly povinné přezouvání po osmnácti odjetých kolech a velký chaos na trati. Pár dnů poté přišlo oznámení ze strany F1 o tom, že Pirelli zůstane exkluzivním dodavatelem pneumatik i pro sezony 2025 až 2027. Společnost Bridgestone ostrouhala.
f1-pirelli-1100x618.jpg Zdroj: Tiskový servis Pirelli

Seriál F1 má zajištěného dodavatele pneumatik na sezony 2025 až 2027 s možností prodloužení ještě o další sezonu. V letos vypsaném tendru nakonec vyhrál současný dodavatel Pirelli. Rozhodnutí bylo oficiálně oznámeno formou tiskové zprávy na stránkách F1. Poněkud úsměvné na celé věci je, že tato novinka přišla těsně po závodním víkendu v Kataru, který se nesl v duchu velkého pneumatikového chaosu. Po kvalifikaci se totiž ukázalo, že se pneumatiky Pirelli doslova rozpadají a následné opatření udělalo hlavní závod absolutně nepřehledným.

Co se vlastně stalo?

Společnost Pirelli provádí rutinní analýzy použitých pneumatik, které týmy už dále během závodního víkendu používat nechtějí. V Kataru se během páteční noci po prvních trénincích ukázalo, že spousta pneumatik má poměrně zásadní problém. Zejména u předních pneumatik, na kterých bylo najeto více než 20 kol, se objevila separace mezi bočnicí, kostrou pneumatiky a vrchní vrstvou. To mohlo vést ke ztrátě tlaku a v konečném důsledku k nehodám. Nečekané opotřebení údajně měly na svědomí pět centimetrů vysoké obrubníky hojně využívané na okruhu v Kataru.

FIA v návaznosti na to přijala po konzultaci s jezdci neobvyklé opatření. Během závodu jezdci nesměli na pneumatikách ujet více než osmnáct kol a podívaná na nedělní závod to byla bez přehánění bizarní. Pirelli vydává po každých závodech zajímavé statistiky a jednu takovou si můžete prohlédnout na obrázku níže. Všichni jezdci využili během závodu čtyři různé sady a v boxech byli třikrát. Na nejrychlejších červených pneumatikách ujel nevíce kol ze všech George Russel a těch kol bylo pouze sedm. Během závodu bylo dohromady zaznamenáno padesát čtyři pit-stopů.

Společnost Bridgestone ostrouhala

Na první pohled se to samozřejmě může zdát nepochopitelné. Po víkendu F1, který byl zkažen pneumatikami Pirelli, je ta stejná společnost potvrzena pro nadcházející roky opět jako exkluzivní dodavatel nejen pro seriál F1, ale také pro F2 a F3. Závod v Kataru ale logicky nemohl na výsledku nic změnit, protože vše bylo dohodnuto už dříve. Samotný tendr na nového dodavatele běžel od jara letošního roku a jak píše web Autosport, o vítězství Pirelli se v paddocku mluvilo už několik týdnů před katarským podnikem.

Zájem o pozici dodavatele měla také společnost Bridgestone, která v minulosti už v seriálu F1 působila. V rámci výběrového řízení musela nejdříve prokázat, že má dostatečné technické dovednosti k tomu, aby její pneumatiky na monopostech fungovaly. Tuto část japonský výrobce zvládl. V další fázi se jednalo o finančních podmínkách. Pirelli zřejmě dokázalo nabídnout více. Proto je nově oficiálním dodavatelem také pro sezony 2025, 2026 a 2027 s možností prodloužení ještě na sezonu 2028.

Velkou výzvou tohoto nadcházejícího období bude změna pravidel. Do roku 2025 totiž platí současné předpisy, od roku 2026 ale vyjedou na tratě úplně nová auta. Právě tohle bude mimochodem moment, kdy se v závodech F1 objeví také značka Audi.

31.10.2023 7:14| autor: Lukáš Dittrich | zdroj: Pirelli

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist