Mini Clubman (2015): První jízdní dojmy

Nové Mini Clubman možná přišlo o výstřední styl předchozí generace, zato je však větší, praktičtější a modernější.

Pokud vám připadá, že současné vozy Mini už dávno nejsou mini a nekontrolovatelně rostou tak, jak roste kupní síla nových styluchtivých zákazníků, model Clubman je výjimkou, která tak trochu potvrzuje pravidlo. Pokud se totiž podíváme do historie, Mini Clubman jako jeden z mála modelů britské značky má na co odkazovat.

Historie tohoto vozu se datuje už k roku 1969, kdy se vyrábělo první Mini Clubman Estate, které vlastně nebylo tradičním pětidveřovým kombíkem, ale dvoudveřovým loveckým kombíkem. V roce 2007 pak vznikla reinkarnace Mini Clubman Shooting Brake, které bylo loveckým kombíkem jen z půlky a zavazadlový prostor zakrývaly dvojité křídlové dveře.

Nyní se na svět vyklubala v pořadí již třetí generace, která je o mnoho konvenčnější, ale zároveň si zachovává část výstřednosti předchozího modelu, jelikož obvyklého počtu dveří byste se na něm také nedopočítali. Mini Clubman jich totiž má šest – dvoje vpředu, dvoje vzadu a opět dvojité křídlové dveře kufru.

Mini Clubman třetí generace je také větší a dospělejší, ale stále nejmenší v segmentu prémiových kompaktů. Na délku měří 4253 mm, na šířku 1800 mm, na výšku 1441 mm a mezi přední a zadní nápravou 2670 mm. V porovnání s pětidveřovým Mini je o 270 mm delší, 90 mm širší a rozvor má o 100 mm delší. Nejen rozměry napovídají, že Clubman není kombi verzí klasického Mini, jak by se mohlo na první pohled zdát, ale zcela samostatným modelem.

Patrné je to také uvnitř. Ovládací prvky, páčky a tlačítka pocházejí z ostatních Mini nové generace, ale celková architektura je dosti odlišná. Palubní deska i na ní navazující středový tunel jsou subtilnější a výdechy klimatizace využívají místo kulatého tvaru více hranatý motiv. Pochopitelně je v novém Clubmanu také více místa, jak na šířku, tak především v podélném směru.

Žádný velký stěhovák to ovšem není. Do zavazadlového prostoru vložíte skromných 360 litrů nákladu, po sklopení zadních sedadel dělených v poměru 40:20:40 pak 1250 litrů, potěší ovšem rovná podlaha nebo bezdotykové otevírání nohou. Nejprve se vždy otevře pravé křídlo, potom až levé.

Mini Clubman se může pochlubit také elektricky ovládanou parkovací brzdou, proměnlivým podsvícením madel dveří, světelnou projekcí loga Mini při odemčení vozu, sedadly s tradičním vzorem Chesterfield, obložením s piánovým dekorem a spoustou chromovaných detailů. Viditelný je také posun v kvalitě materiálů a zpracování, což ostatně platí pro všechna nová Mini.

A samozřejmě také v přítomnosti moderních technologií na palubě. Nechybí systém Mini Connected, head-up displej, parkovací asistent, zadní kamera, varování před střetem s chodci, aktivní tempomat, varování před srážkou, detekce dopravních značek, asistent dálkových světel nebo audio Harman Kardon. Samozřejmostí je šest airbagů a systém ISOFIX v základu, stejně jako Bluetooth nebo USB přípojka.

Již tradičně můžete své Mini Clubman individualizovat i zvenku, na výběr je z dvanácti odstínů barev, z nichž dvě – Pure Burgundy a Melting Silver – jsou nové. Kombinovat je můžete s bílou, stříbrnou nebo černou střechou a nechybí ani 16″ až 19″ ráfky. Pokud by vám ani to nestačilo, nově je k dispozici sportovní paket John Cooper Works Aerodynamics Kit.

A dostáváme se k tomu nejdůležitějšímu, tedy paletě motorů pod kapotou. Základ tvoří Mini One Clubman s benzínovým tříválcem 1,5 litru o výkonu 102 koní a 180 Nm, dále následuje tentýž motor v modelu Mini Cooper Clubman o výkonu 136 koní a 220 Nm a vrcholný Mini Cooper S Clubman s dvoulitrovým čtyřválcem s parametry 192 koní a 280 Nm (při overboostu až 300 Nm).

Naftové motory jsou také tři, a to konkrétně v modelu Mini One D Clubman opět tříválec 1,5 litru s parametry 116 koní a 270 Nm, v Mini Cooper D Clubman pak čtyřválec 2,0 litru s výkony 150 koní a 330 Nm a v Mini Cooper SD Clubman tentýž motor naladěný na 190 koní a 400 Nm.

Novinkou pro Clubman je osmistupňová automatická převodovka s možností řazení pádly pod volantem, elektronicky ovládaný diferenciál jako standard a adaptivní tlumiče Dynamic Damper Control, které slibují jak větší komfort odpružení, tak ještě více motokárový pocit z řízení.

Právě pocit z řízení je tím, na co se nezapomnělo ani v případě nového Mini Clubman, přestože je o dost větší a těžší než menší tří- a pětidveřové modely. Zůstalo tu ovšem zachováno typické DNA značky – ostré, přesné a citlivé řízení, řazení s mechanickým odporem, nízký posez a hravý podvozek, který, pokud to nepřeženete s velikostí kol, umí být i dostatečně pohodlný. Nárůst délky a rozvoru je pak znát o něco klidnějším chováním podvozku, který ovšem nepohrdne nabídkou pohodit zádí.

Nové Mini Clubman vám zkrátka padne jako ulité, dobře se řídí, je pohodlnější a navíc je o poznání větší a praktičtější uvnitř, takže dokáže pohodlně převézt dvojici dospělých nejen vpředu, ale konečně i vzadu. A také má zadní dveře na obou stranách, takže ve Velké Británii už nikdy více nebudou muset vystupovat do silnice, což byl vzhledem k původu automobilky úsměvný neduh minulé generace. Jestli to všechno stojí za ztracené kouzlo loveckého kombíku, které se tak trochu vytratilo? To ať každý posoudí podle vlastního vkusu.

5.10.2015 4:30| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist