Mercedes-Benz Sprinter 319 CDI

Mercedes-Benz Sprinter s devíti místy pro posádku... Je to ještě auto, anebo už máme před sebou mikrobus?
mercedes-benz-sprinter-319-cdi-1100x618.jpgCelá galerie 20 Zdroj: archiv redakce

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 7

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 7.4

RADOSTI
Schopnost transportu, převodovka, motor

STAROSTI
Velikost, účelové zaměření

Má posedlost velkými auty zřejmě dosáhla svého vrcholu, protože si nevzpomínám, snad kromě Hummeru H2, že bych řídil tak velké auto, jako je devítimístný Mercedes Sprinter. Vlastně se s jeho hmotností 3500 kg a osmi místy pro cestující pohybuji na samé hraně toho, co mohu se svým řidičákem řídit.


K věci ale. Začnu tím, že je Mercedes-Benz Sprinter velký, má „zavazadlový,“ rozumějte transportní prostor o kapacitě deseti metrů krychlových, takže hravě pojme místo řidiče, spolujezdce, a pak ve třech řadách sedadla pro dalších sedm lidí. Plnohodnotná sedadla musím podotknout, i když k naprosté spokojenosti cestujících bych očekával třeba loketní opěrky. Jenže toto není komfortní Viano a v závěru se dostanu k tomu, že bez opěrek vlastně dává kabina smysl.

Skutečný zavazadlový prostor za poslední řadou sedadel je dostatečně velký na to, aby uvezl třeba osm kufrů, které řidič naloží (před hotelem, a o tom také až v závěru), několik pytlů brambor, dva bernardýny, televizi. V podstatě cokoli „osobního,“ a to myslím jako protiklad „nákladu.“ Nastupování dozadu probíhá přes posuvné dveře na boku za spolujezdcem, na levé straně dveře nebyly a logika říká, že není žádoucí, aby cestující vystupovali na obě strany, do silnice. Hmotné dveře se posunují bez větší námahy, navzdory evidentní hmotnosti proces otevírání a zavírání zvládne i člověk slabší než trénovaný kulturista, v porovnání třeba s francouzskou konkurencí.

Stahovací okna jsou pouze u řidiče a spolujezdce, v rámci chladného podzimu jsem nijak netrpěl horkem, hlavně tedy má posádka, a zkusmo jsem si pohrál s klimatizací a umím si představit, že ani v parném létě nebude absence otevíracích oken nevýhodou. Krabici, kterou měl Sprinter na střeše, jsem odhadl na přídavnou klimatizační jednotku. Která sice příjemně zvládá upravovat teplotu v autě, ale zvyšuje profil vozu, takže na parkování v podzemních garážích mohu zapomenout. Podlaha Sprinteru? Cosi, co připomíná linoleum, takže úklid vyřešíte mopem a kýblem se saponátovou vodou. Ideální.

Pohledem osmi lidí, kteří potřebují přejet z místa A do místa B, přičemž tato vzdálenost je spíše v desítkách než stovkách kilometrů, v pořádku. Jízdní komfort je odpovídající, dlouhý rozvor samozřejmě koresponduje s projevy zejména na zadní nápravě, kdy poslední řada sedadel nadskakuje, jinak ale nelze si stěžovat. Optikou řidiče je třeba říct, že je Sprinter velký. Opravdu velký a to ve všech směrech. Na šířku a na délku je to nejpatrnější. Do zatáček je třeba si s rozmyslem ve velkém oblouku najíždět, parkoviště se tak stává adrenalinovou záležitostí, stejně jako úzké přivaděče ohraničené vysokými obrubníky. Je široký natolik, že někdy je těžké vejít se do zatáčky mezi bílé pruhy, a to pak reaguje asistent hlášením, že jsou pravá kola za krajnicí nebo levá v protisměru.

Fotogalerie Mercedes-Benz třídy S 350 CDI

Zobrazit všechny fotografie

Pokud už mluvím o elektronice, tak zmíním start/stop, který vypínal motor na semaforech nebo třeba tempomat, který se skvěle snoubí s automatickou převodovkou. Ta funguje výtečně, nezmatkuje, neztrácí dech, například při ubrání plynu po výjezdu do kopce, ale za plynulostí a kultivovaností projevu nelze hledat jen automatické řazení, ale také velký motor s neustále dostatečným množstvím točivého momentu. Ten je v maximu 440 Nm v rozmezí 1400 až 2400 otáček, výkon je 190 koní. Dynamické parametry neznám, ale zrychlení je bez problémů a maximální rychlost jsem sám stanovil na legálních 130 km/h, abych neudělal zběsilým tempem krok mimo komfortní oblast. Zmíním spotřebu, na čtvrt pětasedmdesáti litrové nádrže jsem ujel nějakých 170 km, což je hrubým odhadem nějakých deset litrů nafty na sto a to mi nepřijde nijak pobuřující.

Materiály, kvalita zpracování – i na dodávku pořád nadstandardní úroveň (optikou konkurence), prémiovost Mercedesu se nezapře ani u takto velkého auta a společnou DNA s třídou S někde na pozadí pořád cítím. Pokusím se pomalu posunout k nějakému závěru, a to tím, že se vrátím ke zmínce o opěrkách, hotelu a tak podobně. Já v devítimístném Sprinteru vidím nějaký hotelový shuttle, skibus. Prostě auto, které slouží velkému provozu na kratší vzdálenosti a tak nepotřebuje opěrky rukou (překážely by při nastupování).

Nicméně jako skibus, nevím, zkusil jsem vyjet do travnatého kopce pokropeného podzimním deštěm a … nepovedlo se. Velká zadokolka, naložená lidmi a zavazadly, měla problém s přilnavostí a výjezd jsem zdolal, jen když jsem se pod kopcem na suchém asfaltu dostatečně rozjel. Což třeba v zimě v horách asi není úplně možné, takže bez pohonu všech kol předpokládám hlavní teritorium tohoto vozu ve městech.

Verdikt
Mercedes-Benz Sprinter v devítimístném provedení není pro každého, pokud obvykle říkám, že než kompromisní MPV je lepší dodávka, tak tady už to neplatí, Sprinter je nad touto pomyslnou hranicí, pod kterou vidím třeba Viano nebo spíše Multivan. Ovšem s přesně definovaným zaměřením typu mikrobusu pro seniory na hromadné cesty z prestižního pečovatelského domu k lékaři, či jako hotelový transfer, odvede Sprinter skvělou práci.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcevidlicový šestiválec
Palivonafta
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)2987
Převodovkašestistupňová automatická
Poháněná kolazadní
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)140/190 v 3800
Točivý moment (Nm)440 v 1400 - 2400
Objem nádrže (l)75
Rozměry a hmotnosti
Rozvor náprav (mm)3665
Celková hmotnost (kg)3500
Ceny
Základní cena modelu839 740 Kč
Základní cena test. verze1 078 110 Kč
5.11.2013 10:06| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist