Maserati si připomíná slavná vítězství v Indianapolis 500 před 80 lety

Značka Maserati si vydobyla mezinárodní slávu za design, styl a výkon svých jedinečných vozů. Díky své tradici a mnoha úspěchům na silnicích i okruzích po celém světě se z vítězství Maserati stal symbol italské excelence. Závodění je základem samotné DNA Maserati, protože právě během závodů se začala psát legenda této značky.
maserati-8ctf-indianapolis-winner-©-john-lamm-8-1100x618.jpgCelá galerie 9 Zdroj: Maserati

Dvě po sobě jdoucí vítězství v jednom z nejdůležitějších závodů Indianapolis 500 z 30. května 1939 a 30. května 1940, kdy za volantem vozu seděl Warren Wilbur Shaw, pomohla notoricky proslavit tuto značku nejen ve Spojených státech, ale i na mezinárodním poli.

Model 8CTF byl dalším vozem navrženým Ernestem Maseratim. Vznikat začal v roce 1938 za podpory modenské podnikatelské rodiny Orsi, která značku převzala v roce 1937. Vůz charakterizoval 8válcový motor s válci litými jako monoblok s hlavou (odtud název „8CTF“ neboli 8 válců „testa fissa“ – pevná hlava) a byl sázkou značky Maserati na obnovení konkurenceschopnosti vůči ostatním evropským konstruktérům.

Vůz, který zvítězil v závodě Indianapolis 500 v letech 1939 a 1940 měl na starosti tým Chicago Bozle Racing Headquarters patřící Michaelovi Josephu „Mikovi“ Boyleovi. Právě proto do závodu nastoupil jako „Boyle Special“.

Po prvních dvou vítězstvích se zdálo, že v roce 1941 je Shaw předurčen k historickému hattricku, ale kvůli defektu pneumatiky se mu americký závod potřetí v řadě vyhrát nepodařilo. V roce 1946 po nucené pauze způsobené druhou světovou válkou skončil stejný vůz 8CTF, který dříve řídil Shaw, v závodě v Indianapolis na třetím místě.

Čtěte také: Nový supersport s trojzubcem ve znaku vzdá hold legendárnímu Stirlingu Mossovi

Za volantem tehdy seděl Ted Horne. Následoval ho další vůz 8CTF řízený Emilem Andresem. Horne si třetí místo zopakoval ještě v roce 1947 a v následujícím roce 1948 skončil čtvrtý. Tyto impozantní výsledky potvrzují neuvěřitelnou sportovní životnost původního designu vyvinutého Ernestem Maseratim v roce 1938, který si svou konkurenceschopnost udržel na nejvyšší úrovni po celé jedno desetiletí.

Ohromující výkon značky Maserati na okruhu v Indianapolis položil základy zrození nové italské legendy v USA. Její prestiž byla tak vysoká, že v roce 2014 navrhla Americká asociace historických vozů model 8CTF jako první vůz neamerické výroby k trvalému zápisu do Knihovny kongresu USA.

Tento dokument zařazený do „Norem pro dokumentaci dědictví“ ministerstva vnitra byl vložen do NHVR (Národního registru historických vozů) a HAER (Záznamů historického amerického inženýrství). Kromě toho jeden ze tří vozů, které kdy byly vyrobeny, konkrétně vůz, v němž v letech 1939 a 1940 zvítězil v Indianapolis 500 Wilbur Shaw, získal původní nátěr a byl vystaven v Indianapolis Speedway Museum.

Závodní úspěchy vozu 8CTF ovšem nebyly omezeny pouze na tradiční americké ovály. Tento model značky Maserati zvítězil i v dalším slavném závodě – konkrétně v závodě do vrchu v Pikes Peak v Coloradu, kde se na stupně vítězů postavil v letech 1946 a 1947 Luis Unser.

Závod v Pikes Peak vedl po stoupající trase dlouhé přibližně 20 km. Tuto trasu tvořily především nezpevněné cesty a nacházelo se na ní 156 zatáček testujících schopnosti řidiče i vozu. Startovalo se v nadmořské výšce 1440 m a cíl byl v nadmořské výšce 4300 m. Tyto výsledky byly zcela výjimečné a prokázaly vysokou konkurenceschopnost vozu v naprosto odlišných disciplínách.

1.6.2020 10:07| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist