Maserati 8CTF v roce 1939 vrátilo Evropanům po 20 letech vítězství v závodě 500 mil Indy

Po 20 letech se Evropané konečně dočkali vítězství v závodu 500 mil Indianapolis. Uběhlo osmdesát let, kdy vůz Maserati 8CTF nazývaný Boyle Special zvítězil na okruhu v Indianě.
titulka-1100x618.jpgCelá galerie 10 Zdroj: Maserati

Společnost Maserati slaví osmdesáté výročí neuvěřitelného vítězství vozu Maserati 8CTF v závodu 500 mil Indianapolis. V neděli 30. května 1939 přejel automobil Maserati 8CTF řízený 27letým Warrenem Wilburem Shawem jako první cílovou čáru v závodu trvajícím 4 hodiny a 20 minut při průměrné rychlosti 115 mil (cca 185 km) za hodinu.

I dnes patří indianapolský rodák Wilbur Shaw mezi jednoho z pěti nejúspěšnějších řidičů v historii závodu v Indianapolis se třemi výhrami (1937, 1939 a 1940, přičemž ve dvou posledních za volantem 8CTF) a třemi druhými místy (1933, 1935 a 1938) z celkem třinácti účastí.

Pro trojzubec to nebyla první zkušenost se závoděním v USA. Už dříve na začátku 30. let 20. století pozvali pořadatelé Alfieriho Maserati na několik amerických závodů. Později se díky prodeji akcií společnosti skupině Orsi Group v květnu 1937 bratři Maserati mohli zaměřit na navrhování nových závodních vozů.

Tehdy se mezinárodní závodní úřad rozhodl změnit technická pravidla pro vozy Grand Prix: s platností od roku 1938 zavedl přísnější omezení, začal regulovat zdvihový objem, který byl nyní omezen na základě hmotnosti vozidla na maximální objem 3 000 cm³ u motorů přeplňovaných kompresorem. Ernesto Maserati vycházel z těchto pravidel při vývoji a výrobě nového vozu, kterému dal název 8CTF.

Podvozek přejal standardní rozvržení jednomístného závodního automobilu své doby se dvěma ocelovými profilovými vodícími tyčemi a příčníky, zatímco vůz byl vybaven řadovým osmiválcovým motorem s válci ve dvou skupinách po čtyřech, odlitými do monobloku s hlavou válce: odtud název „8CTF“ neboli 8 válců „Testa Fissa“ – pevná hlava.

Zdvihový objem byl 2 991 cm³ s kompresním poměrem 6,5:1 a motor byl přeplňován kompresorem, měl dva karburátory a dva objemové kompresory. Systém časování se dvěma ventily na jeden válec v 90° V uspořádání byl poháněn dvěma rozvody OHC.

Vůz Maserati 8CTF dorazil do Indianapolis po účasti v několika závodech v roce 1938, kde prokázal svůj velký potenciál: hrabě Carlo Felice Trossi vedl v několika kolech závodu Tripoli GP a měl také nejvýhodnější startovní pozici v závodu Coppa Ciano. Legendární Luigi „Gigi“ Villoresi zajel nejrychlejší kolo v závodu Coppa Acerbo.

Tyto výsledky přilákaly několik zákazníků, kteří si auto objednali. Takto prodala společnost Maserati vůz 8CTF americkému týmu Boyle Racing Headquarters v Indianapolis, který vlastnil Ir Michael Joseph „Mike“ Boyle. Boyl, který byl od dětství vášnivým milovník motosportu, si dal za cíl vyhrát nejslavnější americký závod 500 mil Indianapolis s autem, které sám financoval, a které spravoval jeho tým.

Než Boyle koupil Maserati 8CTF, zúčastnil se několika závodů s jinými auty: Summers, Cooper, Smith odjely několik ročníků pod názvem Boyle Products/Henning, Boyle Motor Products nebo IBEW Boyle Racing, ale prakticky bez výsledku.

4.6.2019 7:00| autor: Tomáš Malík | zdroj: Maserati
Více o tématu: autoautomobilMaserati

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist