Legendy minulosti: Dodge Viper

I když se říká, že prapůvodní Viper vznikal tajně ze zbytků v koutě garáže, ve skutečnosti to bylo vedení koncernu Chrysler, které takový stroj chtělo.

Na konci 80. let přišel koncern Chrysler s myšlenkou na oživení legendárního sporťáku AC Cobra a už v roce 1988 bylo jasné, jaké auto přibližně vznikne. Návrhem a konstrukcí byl pověřen tým 85 inženýrů a pomáhal jim i Carroll Shelby, který sestrojil původní Cobru. Koncept auta se představil v roce 1989 na autosalonu v Detroitu. V květnu 1990 auto oficiálně dostalo zelenou od automobilky, i když už se vědělo dávno, že bude scháleno. Produkční exemplář se pak představil v listopadu 1991 a začal se i prodávat.

S konstrukcí si Chrysler moc hlavu nelámal, takže vznikla poměrně primitivní platforma, na kterou se nasadila skořepinová karoserie. Otázkou bylo, co s motorem. Ačkoli první prototypy jezdily s osmiválcem, pro produkční auto měl vzniknout větší motor, aby Dodge Viper dostál svého jména a byl důstojným nástupcem Cobry.

Tehdy do koncernu Chrysler patřilo i Lamborghini, ale použití jejich dvanáctiválce z různých důvodů nepřipadalo v úvahu – hlavně tedy kvůli ceně a dostupnosti dílů. Zkrátka, Američané nevěřili spolehlivosti italských motorů. Bylo rozhodnuto, že se vezme blok desetiválce z náklaďáku. Chrysler ho poslal do Lamborghini a nechal podle něj odlít hliníkový kus.Výsledek byl uspokojivý. Desetiválec, který se snad vůbec poprvé objevil v produkčním sportovním silničním autě, měl objem osm litrů a výkon 405 koní a především točivý moment 610 Nm. Z dnešního pohledu je to málo, ale tehdy to bylo akorát. Podvozek totiž tak trochu nestíhal a první generace Dodge Viper, která se vyráběla od roku 1992 do roku 1995 si vysloužila přezdívku „největší a nejtěžší Harley Fat Boy„. Pokud vám motorky něco říkají, asi víte, že Fat Boye řídil Arnold Schwarzenegger ve filmu Terminátor II. A tahle motorka neměla zrovna ráda zatáčky a už vůbec ne, když se muselo zastavit.

Nicméně i přes velmi průměrné jízdní vlastnosti se Dodge Viper velmi rychle stal ikonou. Částečně proto, že se jeho design skutečně povedl a dal se opravdu považovat za moderní reinkarnaci Cobry, ale také proto, že nabízel velmi mnoho výkonu za málo peněz. Na trhu se také brzy objevily kity, které zvedly výkon desetiválce hravě na 500 až 600 koní. S brzdami si úpravci hlavu moc nelámali, protože kdo brzdí, nevyhraje…

Druhá generace se vyráběla v letech 1996 až 2002. Desetiválec s rozvodem OHV zůstal, ale posílil nejprve na 421 koní a později na 456 koní. Trošku se zlepšil i průběh točivého momentu. Teprve v roce 1996 dostal Viper dva čelní airbagy, což byla jediná „luxusní“ výbava. ABS stále chybělo, dokonce i kontrola trakce. Zákazníci brzdy auta velmi kritizovali, ale pozdější zavedení ABS brzdný účinek nijak nezlepšilo. Na auto, které dávalo stovku za 4 sekundy a rozjelo se na skoro 300 km/h, byly brzdy opravdu mizerné. Ale patřilo to k „smrtícímu“ charakteru vozu a zkušení zákazníci se s tím naučili žít.Třetí generace Dodge Viper, kterou měla na startosti divize SRT (Street and Racing Technology), se přejnemovala na SRT-10. Desetiválec zvětšil objem na 8,3 litru, posílil na 500 koní a točivý moment dosahoval 712 Nm. To platilo pro Roadster, uzavřené kupé bylo ještě silnější (510 koní a 725 Nm). Stovka byla otázkou 3,8 sekundy a maximální rychlost vrcholila u 310 km/h. Roadster byl jen o trošku pomalejší.

U třetí generace se významně zlepšily jízdní vlastnosti především použitím tužšího rámu a karoserie. Účinnější byly i brzdy, i když pořád patřily spíše k průměru. Viper si také rád postavil hlavu a trápil se s přehříváním, ale za to mohlo spíše neopatrné zacházení majitelů, kteří mu dávali na okruhu za uši.

Čtrvtá generace vyráběná v letech 2008 až 2010 měla objem dále zvýšený na 8,4 litru a motor dával rovných 600 koní a 760 Nm. Na stovku se Dodge Viper SRT-10 dostal za 3,4 sekundy a rozjel se na 325 km/h. Vlastně to bylo nejrychlejší americké auto, které se vyrábělo sériově. Otázkou je, jestli se dá Ford GT považovat za opravdu sériové auto…Dodge Viper byl i docela úspěšný na závodních okruzích, i když dosáhl jen jednoho významného vítězství ve 24h v Daytoně v roce 2000. Bylo to vůbec poprvé, kdy americké auto založené na sériovém exempláři vyhrálo v celkovém pořadí.

Pak to ale s Viperem vypadalo zle. Nebyly peníze a Chrysler zbankrotoval. Do hry vstoupil Fiat a zpočátku to vypadalo, že se za podobné projekty utrácet nebude. Ale šéf Fiatu Sergio Marchionne řekl, že Viper bude. A tak ho tady máme! Tento týden se představil Dodge SRT Viper páté generace a legenda žije dál.

Dalibor Žák

Technická data: Dodge Viper (1989)

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcevidlicový desetiválec, 90°
Palivobenzín
RozvodOHV
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)7994
Kompresní poměr9,1 : 1
Vrtání x zdvih (mm)101,6 x 98,6
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolazadní
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)298 / 405 v 4600 ot./min.
Točivý moment (Nm)610 v 3600 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)278,5
0-100 km/h (s)4,8
Nejvyšší rychlost (km/h)257
Objem nádrže (l)83
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4369
Šířka (mm)1920
Výška (mm)1173
Rozvor náprav (mm)2443
Provozní hmotnost (kg)1454
6.4.2012 9:40| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist