Le Mans ’66 není jenom film o souboji Ford vs. Ferrari. Odhaluje i zajímavý příběh pneumatik

Snímek Le Mans ’66, který tento týden vstupuje do českých kin, vypráví příběh legendárního souboje mezi značkami Ford a Ferrari. Odehrává se v roce 1966 během kultovního francouzského vytrvalostního závodu a jedním z jeho klíčových momentů je hlavní role pneumatik Goodyear, na nichž si Bruce McLaren a Chris Amon dojeli pro vítězství.
thumbnail_le-mans-66-2-1100x618.jpg Zdroj: Goodyear

Při vítězné jízdě Bruce McLarena a Chrise Amona nebyl Ford v závodě 24 hodin Le Mans v roce 1966 jedinou zúčastněnou americkou značkou. Jejich slavný černý GT40 Mark II totiž ujížděl na pneumatikách Goodyear – i když do závodu nastoupil na gumách velkého soupeře Goodyearu v tzv. válce pneumatik, společnosti Firestone.

„Vítězství McLarena a Amona dokonalo tah značky Goodyear na místa na stupních vítězů a stalo se naším druhým triumfem na Le Mans za sebou,“ vysvětluje Mike Rytokoski, viceprezident a ředitel marketingu společnosti Goodyear v Evropě. „V Goodyearu jsme stále velice hrdí na to, že jsme v této historické události motoristického sportu sehráli tak klíčovou roli. A jsme rádi, že můžeme tento odkaz uctít oznámením partnerství s filmem Le Mans ‘66.“

Hvězdami filmu Le Mans ’66 jsou držitelé Oscara Matt Damon a Christian Bale. Snímek přibližuje pozoruhodný pravdivý příběh vizionářského amerického konstruktéra vozidel Carrolla Shelbyho (Damon) a neohroženého britského řidiče Kena Milese (Bale), kteří se spolu vydali do boje proti fyzikálním zákonům i svým osobním problémům, aby pro Ford Motor Company stvořili revoluční závodní vůz a svrhli na 24 hodin Le Mans ve Francii v roce 1966 z trůnu do té doby bezkonkurenční závodní vozy Enza Ferrariho.

Závod 24 hodin Le Mans v roce 1966 začal za deštivého počasí a brzy se jasně ukázalo, že to svědčí spíše pneumatikám Goodyear než Firestone. Zatímco první dva zúčastněné vozy Shelbyho amerického závodního týmu – číslo jedna Kena Milese a Dennyho Hulmeho a číslo 3 Dana Gurneyho a Jerryho Granta – netrápily na pneumatikách Goodyear žádné problémy, z McLarenových pneumatik Firestone se začaly na dlouhé rovince Les Hunaudières při rychlosti přes 338 km/h odlamovat kousky běhounu.

Po dojezdu do depa, kde předal řízení Amonovi, proto McLaren vyhledal zástupce Firestonu a vyjednal s ním, aby mohl přejít na značku Goodyear. Když se pak závod druhého dne dojížděl, zbývající Fordy s číslem 2, 1 a 5 – posledním z nich byl vůz Holman & Moody Ronnieho Bucknuma a Dicka Hutchersona – se seřadily, aby dojely do cíle společně.

O vynuceném stejném vítězném čase obou Shelbyho vozů se dodnes vedou diskuse, záznamy však hovoří jasně o tom, že vítězství bylo nakonec přičteno McLarenovi a Amonovi, protože startovali ze vzdálenější pozice a museli tak za stejný čas ujet delší vzdálenost. Kdyby ovšem včas nepřešli na pneumatiky Goodyear, žádný spor by ani nemohl vzniknout.

V následujících letech Goodyear shromáždil celkem 14 vítězství ve 24 hodin Le Mans a stal se závodním velikánem s 368 vítězstvím ve Velké ceně Formule 1 – což je rekord, který se dosud nikomu nepodařilo překonat.

14.11.2019 10:00| autor: Tomáš Malík | zdroj: Goodyear

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist