Koubek: Quo Vadis, Defender?

Nejdříve mi promiňte jemný úkrok stranou - krátce k "osobě blízké". Nedávno jsem byl v Anglii, projet se nějakými "starými plečkami" a při té příležitosti jsem se bavil s tamními automobilovými nadšenci.

Nejdříve mi promiňte jemný úkrok stranou – krátce k „osobě blízké„. Nedávno jsem byl v Anglii, projet se nějakými „starými plečkami“ a při té příležitosti jsem se bavil s tamními automobilovými nadšenci. Složitě jsem jim vysvětloval „problém“ s osobou blízkou a jeho pološílené řešení a čekal jsem, jak na mě nevěřícně vyvalí oči a budou kroutit svými britskými hlavami, v jakém komunismu se to na tom východě pořád ještě žije.

Jenže oni jenom smutně pokývali hlavami a řekli „to tady máme taky“. S tím rozdílem, že pokuta za neposkytnutí informací o řidiči v době přestupku je 1000 liber, čili téměř třikrát vyšší, než u nás. A to si vezměte, že v Anglii je nejvyšší počet různých sledovacích (nejen měřících) kamer na hlavu a že je tam dosud v platnosti dálniční maximálka 70 mph, čili 113 km/h. Ano, na dálnici, široké, třípruhové, opravené. Právě v těchto dnech probíhá horečnatá debata, jestli by limit neměl být zvýšen na 80 mph, tedy naprosto pirátských 129 km/h.Tím nechci říct, že máme sklopit uši a držet ústa, protože jinde to mají stejně. Dál trvám na tom, že uzákonění finanční odpovědnosti majitele za automobil, ať ho řídí kdo chce, je nemravné, nesprávné, pomatené a povede pouze k rozjezdu automatických výběrčích systémů, kde počítače zvládnou všechno od změření rychlosti, přes vyhledání majitele vozu v registru, až po odeslání složenky.

Dnes jsem ale chtěl psát o něčem jiném. Že se mi z celého frankfurtského autosalonu nejvíc líbil koncept Jaguar C-X16 jste možná pochopili z mého videa, ale čím víc o celé té akci přemýšlím, tím víc se mi zdá, že ve skutečnosti mi v mozku leží koncept jiný. C-X16 je krásný stroj, to zcela bezesporu, ale jako takový je poměrně předvídatelný. Prostě sporťák od Jaguaru, malý, zaoblený, silný… žádné velké překvápko.

Zato dvě auta, stojící nalevo od něj, překvapivá byla. Mluvím o konceptech Land Rover DC100 a DC100 Sport, které mají předznamenávat nástupce legendárního Defendera. Pokud autoweb sledujete pravidelně, nemohlo vám uniknout, že Defendera mám rád a hluboce ho uznávám – pro jeho schopnosti, jeho drsnou osobnost a jeho tvrdohlavou nekonformnost. Zkrátka a dobře „projedu všude, ale nečekej, že tě při tom budu rozmazlovat nějakými nesmysly“. Nesmysly jako jsou různé navigace, klimatizace, odhlučnění, nebo snad dokonce prostor na nohy, nebo kolem ramen. Fuj, to je jen pro metrosexuály.Koncepty DC100 celou tuhle image berou a s rozběhem jí hází do koše. Leštěné detaily, komplikované kontury, světla s LED diodami, velká litá kola s nízkoprofilovými pneumatikami… prostě módní SUV pro stylového manažera, nikoliv pracovní stroj do obtížného terénu. DC100 Sport jde ještě dál a představuje plážovou buginu/SUV-roadster, nebo co to vlastně má být. Přiznám se, moje první reakce byla „no to snad měl někdo u Land Roveru nepříjemnost s vyměšováním v biografu“.

Jenže se mi nedávno dostaly do ruky výsledky ankety, kterou o těchto konceptech uspořádal anglický Autocar a ze kterých vychází najevo, že většina z 1200 dotázaných vidí v konceptech slušný terénní potenciál, vysoký „street cred“, neboli pozitivní odezvu od kolemjdoucích, velmi slušnou každodenní použitelnost a vynikající design. Situace ovšem už není tak pozitivní v otázce, jestli by takové auto bylo vhodným nástupcem Defenderu – zejména majitelé současné verze v nadpoloviční většině řekli, že ani omylem.Mezi komentáři se často objevovala přání typu „vynechte přestylizované detaily, nejlepší je forma následující funkci“, „design je pěkný, ale málo utilitární“, „Krásné tvary, ale na drsný terén nevypadá dost bytelně“ a podobně. Možná, kdyby se na auto dala rozumnější kola, spousta lidí by ho vzala lépe. Jenže by zas nevypadalo tak „moderně“.

Pokud mě můj profesionální instinkt neklame, Land Rover v nejbližších letech auto založené na konceptu DC100 skutečně vyrábět začne. Přál bych si, aby bylo jednodušší, bytelnější, utilitárnější, ale to zkrátka uvidíme. I přesto si ale myslím, že starý dobrý Defender by se měl vyrábět dál – a nebo ještě lépe, že by měl vzniknout jeho právoplatný nástupce. Extrémně jednoduchý (bez zbytečné výbavy a s rozumnou cenou) a extrémně bytelný terénní vůz do neprostupných končin rozvojových zemí s mizernou infrastrukturou. Automobilku nakonec vlastní indický koncern Tata…

Honza Koubek

7.10.2011 8:20

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist