Koenigsegg Jesko: Švédský hypersport se chystá pokořit hranici 483 km/h

Podaří se novému vozu překonat další magický rychlostní milník?
koenigsegg-jesko-1-1100x618.jpgCelá galerie 5 Zdroj: Koenigsegg

Rychlost je zatím spíše teoretická, nikdo ji zatím neměl možnost otestovat. Nicméně Koenigsegg má s extrémní rychlostí zkušenosti – přece jen současný rekord 445 km/h drží právě jeho Agera RS. Počítačové simulace přitom předpovídají, že by měl vůz Jesko hranici 300 mil, tedy 483 km/h zvládnout.

Pod kapotou nového švédského hypersportu se setkáme se silně upraveným motorem původem z modelu Agera, půjde tedy o dvěma turby přeplňovanou V8 s objemem 5,0 litru, nově s plochou klikovou hřídelí, která je oproti předchozí prostorové o 5 kg lehčí a umožňuje tak vytočit motor až do 8500 otáček za minutu. O tlumení vibrací motoru se pak stará aktivní uložení motoru známe z Regery. Turbodmychadla jsou stejné velikosti a napomoci k eliminaci prodlevy má napomoct malá nádrž s natlakovanými výfukovými plyny a malým kompresorem, který pomocí trysky bude vypouštět pod tlakem 20 barů plyn přímo před turbíny dmychadel. Při použití biopaliva E85 by měl vůz podávat výkon 1578 koní.

Takový výkon potřebuje samozřejmě odpovídající převodovku. Tu si Koenigsegg navrhl a postavil sám a mělo by se jednat o celkem unikátní kousek. Automobilka mu přezdívá Light Speed Gearbox. V základu by mělo jít o devítistupňový automat, uvnitř jsou ale dvě trojce převodů a šest spojek, které by měly umožnit přeřadit okamžitě na kterýkoliv jiný stupeň – tedy i mimo posloupnost stupňů. Pádla pod volantem budou dvoupolohová. Pokud pádlo pouze namáčknete, podřadí vůz o jeden stupeň dolů. Pokud pádlo domáčknete podřadí automaticky na nejvhodnější stupeň k plné akceleraci. Přeřazení by přitom mělo trvat mezi 20 až 30 milisekundami.

Extrémní výkony rovněž vyžadují extrémní disky a pneumatiky. Disky jsou vyrobeny z karbonu, ve předu najdeme rozměr 20 palců  o váze 5,9 kg, vzadu pak jsou pak disky ještě o palec větší a váží 7,7kg. O obutí se postaral Michelin. Ve standardu budou obuty pneumatiky Pilot Sport Cup 2s, jako příplatek pak Cup 2 Rs. Každé kolo je vyráběné ručně a jeho dokončení zabere 40 hodin práce. Cena sady kol je pak téměř 1,5 milionů korun.

Produkce bude omezena na 125 kusů při tempu zhruba 40-50 ks za rok. A proč právě název Jesko? Christian Von Koenigsegg takto pojmenoval vůz po svém otci, který mu ve 22 letech pomáhal firmu založit a dlouhá léta jej podporoval. Po celou dobu vývoje Von Koenigsegg před svým otcem název vozu tajil – dokonce tak důkladně, že svůj PR tým nechal vyrábět falešné zprávy, aby zvědavého otce trochu svedl z cesty. Sympatický způsob, jak vzdát svému otci hold.

6.3.2019 10:00| autor: Martin Kusyn | zdroj: Top Gear

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist