BMW M4 Coupé Competition: Pouliční závodník

titulka-17-1100x618.jpgCelá galerie 24 Zdroj: archiv redakce

Foto: Autoweb.cz

  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 9

Mluvit o BMW M4 lze znova a znova, jakkoli už jsme toto auto testovali, a stále dokola velebit třeskutý benzinový šestiválec. Vůz, který máme k testu ale nyní, se od standardní M4 odlišuje, a to zásadně, takže povídání nepřejdeme oslím můstkem typu „je skvělé tak jako v minulých testech“ a zaměříme se na detaily, kterými se náš stroj od ostatních odlišuje.

Jsou tady prvky, které nepřehlédnete, respektive kterých si všimnete hned na první pohled, a tím prvním bude asi lak karoserie v jedovatě zelené barvě Verde Mantis. Vypadá skvěle, možná trochu brutálně a neurvale, ale v kombinaci s karbonovými detaily je barevný koncept podle mého názoru fantastický. Vidět hned na první dobrou jsou aerodynamické doplňky, třeba velké žábry v předním nárazníku nebo lízátko, vzadu ční koncovky titanového výfuku, který, jak si řekneme později, hřmí a prská, pokud mu k tomu dáte příležitost. A jistě, asi metr nad výfukem tlačí zadek k zemi křídlo, se kterým by M4 mohla hned vpálit na rošt okruhových závodů.

Okruhy, ať už v rámci soukromého testování, nebo veřejných jízd, jsou podle mého názoru tím nejlepším prostředím, ve kterém by se měla tato M4 vyskytovat. Přesně se s danou výbavou jmenuje auto BMW M4 Competition, otázkou je, jestli je míněno porovnávání sil v rámci závodů, na které se podle mne auto absolutně nehodí, anebo na okresky, veřejné komunikace (přejdeme-li legálnost v té či které dané zemi), čemuž set-up auta také nepřeje.

Za mne se nejlépe zelené BMW M4 Competition Package cítí na ideálně rovném asfaltu závodního okruhu. Pokud na běžné silnici s nerovnostmi a zlomy zadek auta působil nervózně, na cestě hladké jako sklo lepí zadní pneumatiky k zemi a drží v ideální stopě. Přední splitter je také dílem, který předurčuje auto k okruhovému řádění než k jízdě ve městě (retardéry mohou být pro tento karbonový díl poslední štací) či na rozbitých okreskách (větší kámen, větev atd. nepřejede, aniž byste o to splitterem nebrnkli). Přední kola nejsou zatížena hnací silou, silný volant jde příjemně do ruky, auto dává řidiči skrz celé tělo vědět, co se s ním děje. Na běžné silnici to může být nepříjemné odskakování, nežádoucí rány přes nízkoprofilová kola, ovšem na okruhu to bude skvostně příkladná práce, jak má sportovní zadokolka fungovat.

Pokud je klasické BMW M4 výtečným společníkem na každodenní ježdění, pak tohle BMW M4 Competition je parťákem na víkendové dráždění konkurence na závodních okruzích. Což ale neznamená, že by se s ním nedalo jezdit, to v žádném případě, jen je třeba kalkulovat s tím, že daní za doladění aerodynamiky a snížení podvozku je horší průjezdnost městskými centry se zpomalovači.

I přes sportovní potenciál je BMW M4 Competition příjemným společníkem na dálniční přejezdy, a to díky síle, kterou motor s výkonem 450 koní a točivým momentem 550 Nm disponuje. Stačí kdykoli šlápnout na plynový pedál a auto zrychlí na požadovanou rychlost. Stovku zvládá z nuly pod čtyři sekundy, maximálka leží téměř na třistakilometrové hranici, ovšem způsob, jakým se k daným hodnotám vůz dostává, je strhující. Plyn na podlahu, lehká prodleva, burácení, záběr s kopancem do ledvin a auto jede a jede a jede. Tabulková hodnota spotřeby je zbožným přáním a snem šetřílků, reálně jsem brouzdal „za deset“, pokud jsem nejezdil pilu – to si pak motor o svou porci potravy řekl, což je v pořádku.

I v kabině je akcentována zelená, dekor v identickém odstínu, jako má karoserie, je příjemným zpestřením, jinak ovládání je stejné jako v klasické M4 včetně nastavování režimů auta a dalších systémů, ať už komfortních, či bezpečnostních. Anatomické sedačky příjemně vedou, na zadní sezení se vejdou dočasně dva dospělí nebo dvě děti na delší trasu, to platí jako u jiných dvoudvéřových BMW řady 4.

Jedna věc je auto rozjet na intergalaktickou rychlost, druhá je zase zpomalit, díky sofistikovaným karbon-keramickým brzdám to M4 Competition zvládá hravě, se stejnou hravostí funguje i dvouspojková převodovka M DCT s řazením pádly na volantu.

Nedílnou součástí auta, pokud je prošpikujete speciálními komponenty z karbonu, titanu a dalších ušlechtilých materiálů, je cena. Karbonové brzdy bratru dvě stě tisíc korun, křídlo necelých osmdesát, s lakem se do sta tisíc korun nevejdete, výfuk také má svou cenu. Což je prostě fakt, se kterým je třeba počítat, pokud vyjde auto na cca dva miliony, tak pak s příplatkovou výbavou, jaká je zde, se cena posune na 3,17 milionu Kč.

To je částka, za kterou můžete mít třeba Ford Mustang, BMW 3 Touring s menším motorem a slušnou motorku, což pokryje veškeré potřeby na sportování, ultimativní zážitky a praktický transport, ale volba je na každém a BMW M4 Competition smysl, jako je prezentace toho, co BMW umí, má. A mně se líbí, což klidně mohu použít jako jednoduchý závěr.

Klasické a standardní BMW M4 je univerzálním sportovním autem se schopností každodenního dopravního prostředku ve velkém stylu. BMW M4 Competition je nadstavbou, která každodenní provoz zvládá také. S určitými kompromisy, které jsou ale vyváženy unikátním vzhledem a schopnostmi více zaměřenými na okruhové sportování.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový šestiválec
Palivobenzín
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)2979
Převodovkasedmistupňová automatická
Poháněná kolazadní
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)331/450 v 7000
Točivý moment (Nm)550 v 1850–5500 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)280
Spotřeba paliva (l/100 km)8,3
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4671
Šířka (mm)1870
Výška (mm)1383
Provozní hmotnost (kg)1671
Zavazadlový prostor (l)445
Ceny
Základní cena test. verze2 147 600 Kč
Cena testovaného vozu3 172 562 Kč
13.9.2018 2:00| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist