BMW 430d xDrive Gran Coupé (2015)

Nafta do současných BMW patří, a šestiválec má charakteru snad víc než jeho benzínový příbuzný. Jaké tedy je kompaktní čtyřdveřové kupé s nejsilnějším turbodieselem?

  • Dynamika 9

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8.2

Radosti

Vzhled, dynamika, spotřeba

Starosti

Použitelnost zavazadlového prostoru


Definitivně jsem si uvědomil, proč tady máme novou řadu 4 od BMW. Ono by jistě šlo říct, že 4 Gran Coupé je v podstatě „trojka v liftbacku,“ jenže má-li jen řada 4 Gran Coupe v ceníku na padesát sedm různých motorizací a výbav (a k tomu je tady 4 Coupé a 4 Cabrio), bylo zapotřebí zjevně řadu 3 rozmělnit a zpřehlednit tak nabídku. Což nic nemění na tom, že řada 4 Gran Coupé, navzdory vzletnému označení, je skutečně „jen“ liftback, což ale neznamená, že to není dobré auto.

Mým pohledem je nejenom dobré, ale také vizuálně atraktivní. Mně osobně se splývavé zádě líbí a pokud bych měl volit v nabídce třídy 3/4, raději než 3 sedan bych bral 4 Gran Coupé. Kombi není můj šálek kávy, ale je fakt, že někdy potřebuji hodit do zavazadelníku větší náklad než by prošel zadním otvorem sedanu, nechci ale zase jezdit s méně elegantním kombi. Vzhled je subjektivní, opět připomínám, ale mne se 4 Gran Coupé líbí, ze čtyřdveřových možností modelové řady 3/4 nejvíce.

Interiér

Jen těžko lze něco vytknout autu v kabině, obzvlášť ve specifikaci, kterou jsme měli k dispozici na test, červená kůže vypadla úchvatně a pokud se mrknete na fotky, tak pochopíte, o čem mluvím. Jinak BMW takové, jaké je dnes v kurzu. Příjemné sedačky, volant tak akorát do ruky, velký displej, výtečné uživatelské rozhraní, nastavování režimů jízdy, a tak dále a tak dále, tohle už jsme řešili mnohokrát a stále platí to samé.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Zmíním ale ještě jednou zavazadlový prostor a vrátím se k hodnocení v úvodu testu. Velikost kufru je dobrý, na plochu více než dobrá, ale splývavá karoserie definuje jasně profil a maximální výšku zavazadel, které můžete naložit. O to mi ale nejde – to bych popíral sám své výroky, protože pak pak dává smysl kombi, decentní výtka směřuje k cloně kufru. Ta je pevná (myslím tím že nejde o roletku), což je sice fajn a šik, ale když přepážku vyndám, abych naložil co potřebuji, musím ji někde uskladnit. Pokud ji nechci hodit na dno kufru a nakládat na ni, tak jediné vhodné místo jsem našel za sedačkami.Ale jak říkám, to je jen malichernost.

Pohon

O pohon auta se stará řadový naftový šestiválec s přeplňováním a chtěl bych říct, že tohle je motor, který podle mne k autu pasuje. V létě jsem jezdil s 420d a to přiznám nebylo podle mého názoru dostatečně dynamické auto. Vzhledové jsem cítil příslib něčeho, co pak motor nedokázal nabídnout a pokud naftový dvoulitr se čtyřmi válci považuji za vhodnou klasiku u standardní řady 3, tak ve čtyřce mi to přišlo málo.

Zde mám al k dispozici 258 koní a 560 Nm a auto je tak velmi rychlé. Osmistupňová převodovka spolupracuje se silným motorem skvěle, díky krouťáku je takříkajíc jedno, jaký stupeň tam je, auto má pořád dost síly. A také trakce, pohon všech kol je dnes u BMW jakousi normou a tady se mi hodil – zima pomalu začala ukazovat svou tvář, namrzl silnice po ránu, kluzké spadané listí… já mám prostě čtyřkolky rád a pokud netoužím vyloženě po sportovní jízdě (což u 430 GC netoužím), pohon zadních kol mi nechybí.

Spotřeba

Je dobrá zpráva, že velký motor má dostatek síly na to, aby vytvořil značnou rezervu a nebyl přetěžován, jet rychle neznamená auto škrtit jak Othello a Desdemonu ve finální scéně shakespearovského dramatu. A to se projevuje na spotřebě, jezdit rychle a „pod devět“ mi přijde velmi příjemné. S tím, že o litr, litr a půl by se sebezapřením šlo jistě apetit vozu snížit, ale já se o to dlouhodobě nepokoušel.

Ovladatelnost

Přímé a strmé řízení pobízí k dynamické jízda, trakce je příkladná a už jsem o ní mluvil, k tomu převodovka a motor, které se nenechají nachytat na švestkách s nějakou prodlevou… K ovladatelnosti a jízdě jako také není co vytknout. Podvozek je možná tvrdší, ale u auta tohoto stylu to nevadí a pokud chci měkký koráb, tak si koupím sedan na malých kolech s pneumatikami s vysokým profilem a je to. 

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Verdikt

BMW 430d xDrive Gran Coupe je poměrně praktické auto, a to navzdory podvědomému očekávání, že jde spíše o emotivní záležitost. Ano, má na zadní sedačce pouze dvě místa, ale ruku na srdce, kdo jezdí v pěti? Zavazadlový prostor je až na určité pesvické výjimky praktický, motor silný, ale úsporný. Ano, tohle auto mi dává smysl. A líbí se mi.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcešestiválec
Palivonafta
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)2993
Kompresní poměr16,5:1
Vrtání x zdvih (mm)90.0:84.0
Převodovkaosmistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)190/258 v 4000
Točivý moment (Nm)560 v 1500 - 3000 ot./min
0-100 km/h (s)5,3
Nejvyšší rychlost (km/h)250
Spotřeba paliva (l/100 km)5,3
Objem nádrže (l)57
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4638
Šířka (mm)1825
Výška (mm)1404
Rozvor náprav (mm)2810
Provozní hmotnost (kg)1675
Zavazadlový prostor (l)480
Ceny
Základní cena modelu1 011 400 Kč
Základní cena test. verze1 417 000 Kč
23.11.2015 7:30| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist