Turbo nebo turbo – stojí Subaru WRX STI a Forester XT proti sobě nebo se vzájemně doplňují?

Některé otázky ohledně pořízení nového auta mohou přejít v tak složité dilema, že jde ve výsledku o nepřekonatelný rébus. Subaru má však v tomto ohledu snadné řešení. 

Rozhodnutí, jaké auto si koupit, může svou komplikovaností překonat i legendární gordický uzel, zejména jde-li o kompromisy. Sportovní anebo praktické, dynamické nebo úsporné? Je skvělé, že Subaru vás nikdy před „Sofiinu volbu“ nepostaví a nabídne vcelku snadné řešení. Máme zde vedle sebe nové Subaru WRX STI a Subaru Forester XT, vozy zdánlivě nesourodé, přesto však se společnou DNA, a podle našeho názoru perfektně pokrývající širokou škálu schopností. Potřebujete sportovně laděný automobil se symetrickým pohonem všech kol, výkonným přeplňovaným benzínovým motorem a oslnivou dynamikou? WRX STI je roky prověřenou zárukou jedinečných řidičských zážitků.


Co ale v případě, když rádi řídíte, ale neobejdete se bez vyšší světlé výšky, automatické převodovky a robustní karoserie s velkým praktickým zavazadelníkem za pátými dveřmi? Forester XT je patřičnou odpovědí. Čísla mluví jasně. Pod kapotou Foresteru pracuje plochý přeplňovaný čtyřválec s objemem 2,0 litru a výkonem 240 koní v 5600 otáčkách a točivým momentem 350 Nm dostupným v rozmezí 2400 až 3600 otáček za minutu. Subaru WRX STI vedle toho spoléhá na benzínový boxer o objemu 2,5 litru, výkonu rovných 300 koní v 6000 ot./min. a točivém momentu 407 Nm. Což představuje jistou výhodu sedanu, nicméně Forester XT nelze v žádném případě považovat za pomalý vůz.

Ne když WRX STI zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy, zatímco SUV zvládne stejný sprint za skvělých 7,5 sekundy. Oba stroje mají navíc maximální rychlost daleko za hranicí dvou set kilometrů v hodině. Pochopitelně se nesnažíme tvrdit, že jsou dojmy a zážitky z obou strojů identické. Máme za to, že stojí spíše vedle sebe a doplňují se. Jinak řečeno – tam, kde končí schopnosti jednoho, začíná teritorium druhého, ačkoli společný průsečík logicky mají. Tím je vynikající trakce, nadprůměrná dynamika a maximální radost z jízdy podtržená bezpečností a jistotou masivní přilnavosti. Ty nejzásadnější rozdíly, pro které se budou zákazníci klonit k jedné či druhé variantě? Světlá výška u nového WRX STI byla vzhledem k předchozím generacím snížena a dnes činí 135 milimetrů, zatímco Forester XT nabízí lepší průchodnost terénem díky světlé výšce 220 milimetrů a samozřejmě i díky větším přechodovým úhlům.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Změny rychlostních stupňů probíhají v případě modelu WRX STI prostřednictvím šestistupňového manuálu s přesnými a krátkými drahami, naproti tomu Forester XT nabízí pohodlí automatické převodovky s plynulou změnou převodu a možností řazení pádly pod volantem s využitím předem navolených virtuálních stupňů. Prostor v interiéru rovněž není identický. Sedačky v Subaru WRX STI jsou sportovní a zejména vpředu nabízí skvělou oporu, ve Foresteru XT jsou pro změnu pohodlnější. V neposlední řadě bychom neměli opomenout ani (v našich končinách ostře sledovaný) zavazadlový prostor – ten v STI naprosto vyhovuje běžným potřebám, pojme až 460 litrů nákladu, každopádně Forester hravě převeze 505 litrů, respektive až 1792 litrů zavazadel po sklopení zadních sedadel.

Jak obě auta jezdi? Není nic lepšího, než to zkusit v prostředí, kde jiným značkám dochází dech a síly – vysoko v italských horách na sněhovém okruhu. STI i Forester XT mají ve výbavě takzvaný SI-Drive, systém umožňující volbu jízdních režimů. U WRX STI se o novinku nejedná a změny mezi jednotlivými módy jsou výrazné, Forester pak při přepnutí mezi normálním a ostře sportovním nastavením předčí v rozdílnosti svých povah Dr. Jeckyla a Mr. Hyda.

Oba stroje pochopitelně spoléhají na pohon všech kol, každý ale trochu jiným způsobem. Překypuje-li na asfaltu WRX STI přilnavostí, tak na sněhu se nechá s radostí poslat do přesně a snadno kontrolovaného driftu. Forester naopak díky intervenci aktivních bezpečnostních prvků nejde do smyku s takovým nadšením, je spíše nedotáčivější, o to jistěji však překonává nástrahy v podobě kluzkých povrchů či terénních zlomů. Systém X-Drive, který z Foresteru dělá velmi schopného přemožitele náročného terénu, jsme v našem pomyslném duelu nezkoušeli. Jednak to nebylo zapotřebí, a za druhé by taková vyjížďka – při vší úctě k WRX STI – skončila předvídatelně.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Nutně se musíme dotknout také spotřeby. Je korektní říci, že ani jedno z aut neaspiruje na vítězství v soutěži economy-run, jenže pravdou je i to, že chtít něco takového od sportovních aut s výkonnými motory by bylo přinejmenším pošetilé. Proto asi nepřekvapí, že se při ostrém tempu umí STI i Forester XT přiblížit dvaceti litrům na sto, ovšem v „inteligentním režimu“ SI-Drive a s ukázněnou prací plynového pedálu není problém dostat se v případě Foresteru k deseti litrům, a pokud jde o WRX STI, tak i pod tuto hranici. Máme za to, že s ohledem na potenciál těchto vozů jde o vynikající čísla.

Co říci na závěr? Ač jsou si obě auta hodně podobná svým pozitivním vztahem k nadšeným řidičům, delikátními přístupem k ovládání a skvělou dynamikou, stejně tak jsou odlišné i v tom, jako tyto své schopnosti prezentují. Úvodní otázka – tedy jestli „turbo nebo turbo“ – má proto velmi prostou odpověď. Můžete vybírat poslepu, chcete-li velmi rychlé auto s řidičským potenciálem a neředěnou radostí z jízdy, osobní preference definované potřebou prostoru, komfortu a vzhledu pak rozhodnou, zda sáhnete po sedanu či SUV. I když (jen tak mezi námi) ve výsledku by to oběma slušelo v jedné garáži.

24.3.2015 7:00| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist