Volvo S60 D3

Pravděpodobně jste si už položili otázku, jestli vás bude nové Volvo S60 zajímat, když vás baví řídit.
  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 7

  • X-Factor 7

  • Celkové hodnocení 7.6

RADOSTI
Charakterní a kultivovaný motor; pohodlný a příjemný podvozek; nízká spotřeba

STAROSTI
Nad spolehlivostí a smyslem bezpečnostních asistentů visí otazník; příliš lehké řízeníVolvo to má těžké. Všichni ho chtějí házet do jednoho pytle s Audi a BMW, kdežto automobilka sama volá opak: „Ne ne! My nejsme prémiová značka. My jsme jen obyčejný výrobce aut…“ Volvo má možná s vlastní identitou trochu problémy, ale to ještě neznamená, že neumí udělat zajímavé auto, když se snaží. Nové Volvo S60 má otevřít kapitolu, ve které budeme Volva chápat jako dynamická a pro řidiče atraktivní auta, ne jen jako nudné rodinné přepravníky.

Osobně jsem ale nikdy neměl i s druhým přístupem problém. Pamatuji si na Volvo XC70 D5, které mě bavilo tím, jak dokázalo řidiče přesvědčit, že je vlastně jedno, jestli má o desetinku horší nebo lepší hodnoty zrychlení či spotřeby než konkurence. Líbí se mi, když jde auto svou cestou a upřímně přiznává, že nechce soupeřit s Němci a hádat se s nimi nad tabulkami technických údajů. Ale to bych až moc odbočil…

Volvo S60 fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Volvo S60 fotogalerie

Nové Volvo S60 je o něčem trochu jiném a pravděpodobně by mělo na řidiče působit intenzivněji, motivovat ho. To se ale nedá říci o aktuálním počasí, protože v téhle zimě bych raději trávil chvilky doma v teple Gran Turismem 5 než měřil na mosteckém polygonu zrychlení, brzdnou dráhu a čas na kolo, což jsou čísla, která vám stejně o Volvu S60 neřeknou všechno. Tohle auto totiž musíte vyzkoušet, abyste odhalili všechny přednosti. A nedostatky.Na palubě
Uvnitř vás přivítá kabina typická pro Volvo, i když design centrální konzole se poněkud pozměnil. Teď tu najdete jeden velký výdech ventilace a multifunkční displej. S tím jedním výdechem to může působit trochu jako Kiklop, ale rušivě to nepůsobí. Přístrojová deska je pro značku charakteristická a přehlednosti se nedá vlastně nic vytknout. Na ergonomii jednotlivých ovladačů si také rychle zvyknete a jediné, co zabere víc času, je nastavení ventilace, palubního počítače a elektronických asistentů.

Například pro vypnutí stabilizačního systému (resp. jeho omezení) se musíte složitě proklikávat menu počítače, stačil by na to přece obyčejný umělohmotný knoflík. Také jsem nikde nenašel tlačítko pro nastavení teploty pro všechna sedadla jedním ovladačem. Musíte snížit teplotu u řidiče a pak i u spolujezdce, což není zrovna bezpečné, když musíte trávit dvakrát více času pohledem na přístrojovou desku.

Podobné problémy ale trápí plno aut a celkově se pobytu na palubě Volva nedá nic vytknout. Cítit se tu budete dobře i díky široce nastavitelným sedačkám se slušným bočním vedením a volantu, který si můžete nastavit dle libosti. Znáte mě, v ideální pozici za volantem se dost často rýpám a kvůli špatnému nastavení nenechám nit suchou třeba na Mazdě MX-5. Ale tedy ve Volvu je vše v pořádku.

Jízda
Volvo S60 má pod kapotou zajímavost – dvoulitrový pětiválec. Zatímco většina dnešních motorů o objemu 2,0 l si vystačí se čtyřmi válci, Volvo vsadilo na netradiční koncepci. Osobně se mi ale tento přístup líbí, protože motor nerachtá tím typickým zvukem DIG DIG DIG DIG a spíše příjemně vzdáleně chrochtá. Do kabiny také nepropouští vibrace a celý pohon působí kultivovaně a jemně.Při jízdě se tato jednotka chová velmi příkladně a nebál bych se ji přirovnat třeba k řadovým naftovým šestiválcům od BMW. Nemyslím silou a výkony, ale projevem a kultivovaností. Motor postrádá výrazný turboefekt a od nějakých 1400 ot./min. jeho síla narůstá velmi lineárně a reakce na plyn je příjemná – nikoli přehnaná nebo naopak ospalá.

S pohonnou jednotkou dobře spolupracuje šestistupňový manuál, který má sice delší dráhy řazení, ale jde velmi lehce a přesně. Sice by k charakteru auta více seděl automat, ale to by nejprve Volvo muselo vyvinout pořádnou automatickou převodovku, která by zapadala do jednadvacátého století.

Při běžné jízdě sotva budete postrádat sílu a výkon, na předjíždění 163 koní a 400 Nm bohatě stačí. Problémy ale nastanou, jakmile začnete motor vytáčet. Když se podíváte na křivku průběhu výkonu, zjistíte, že motor má nejvyšší výkon v překvapivě nízkých 2900 ot./min. Pocitově sice síla uvadne později, ale stejně budete muset řadit někde před 3500 ot./min. Musíte se tomu přizpůsobit a asi vás to zpočátku zaskočí, takhle „nízkoobrátkový“ motor se dnes jen tak nevidí. Točivý moment 400 Nm, ale dostanete kdekoli mezi 1400 a 2850 ot./min., takže udržujte motor v této oblasti a Volvo S60 D3 pojede skutečně svižně.

Podvozek je nastaven velmi příjemně a není přehnaně rozhoupaný. Volvo S60 D3 se sice citelněji naklání, ale nikdy neztratí jistotu a nenechá se vyvést z míry. Líbí se mi, že si auto s rozbitou silnicí poradí a zároveň poskytuje dostatek přilnavosti, když jedete rychle na kvalitním povrchu. Problémem muže být jen nedostatek trakce při výjezdech z utažených zatáček – na dvojku auto rádo protáči vnitřní nezatížené kolo. Také se nemůžete úplně spolehnout na řízení, které je velmi lehké, ale hlavně bez jakékoli odezvy. Nemůžete tak přesně odhadnout zbytek přilnavosti na předních kolech, takže lépe uděláte, když pojede klidněji – tak na tři čtvrtiny potenciálu auta. Volvo bude mnohem vyrovnanější, jakmile totiž začnete přehánět rychlost nájezdu do zatáček, nastoupí výrazná nedotáčivost a stabilizační systém vám dá poměrně ostře najevo, že děláte něco špatně.

Měření
Do naměřených hodnot se nám opět projevilo počasí – mokro a zima nepřejí objektivitě. Volvo slibuje zrychlení na stovku za 9,2 sekundy, ale my naměřili o sekundu horší čas, tedy 10,26 sekundy. Lepší je to s pružným zrychlením, které o skutečné dynamice Volva S60 D3 vypovídá lépe. Na trojku se z 50 na 80 km/h dostalo Volvo jen za 3,33 sekundy, což je velmi dobré.Brzdy těžko mohou na mokru předvádět zázraky a brzdnou dráhu s délkou 46,36 metru nepovažujme za katastrofu. Všiml jsem si ale poněkud tupé odezvy brzdového pedálu a velkého ponořování přídě. Brzdy ale poměrně dlouho odolávaly vadnutí, i když v horkém letním počasí by se asi na našem polygonu poroučely mnohem dříve.

S časem na kolo, který má hodnotu rovných 38 sekund, se sice Volvo S60 řadí k nejpomalejším autům, ale také k těm, která se musela poprat s nejnáročnějšími podmínkami. Rádi sem Volvo znovu přivezeme na jaře, až bude sucho a tepleji. Auto se totiž jeví i při rychlé jízdě jako překvapivě schopné a neznervózní. Nepřítelem je jen velmi lehké řízení bez odezvy, které nedovoluje dobře odhadnout zbývající trakci předních kol.

Bezpečnostní asistence?
Volvo si zakládá na bezpečnosti a občas mám pocit, že to přehání a nevěří řidičům. Do auta totiž cpe poslední dobou více a více „asistentů“, které vám dávají najevo, že neumíte řídit a koukat kolem sebe a kdybyste tu všechny ty BLISy, CWABy a LDWy neměli, tak už jste pravděpodobně dávno po smrti… Ale abych to zas tak nepřeháněl, systém BLIS, který sleduje dění v mrtvém úhlu, konečně ve Volvu S60 funguje tak, jak má. Zatímco ve starších modelech často trpěl nepřesnostmi hlavně ve špatném počasí, tentokrát i pod nánosem špíny a námrazy vždy reagoval přesně a odhalil schované auto.

Systém s asistencí udržení v jízdním pruhu LDW (Line Departure Warning) jsem nevyzkoušel, protože jsem za volantem Volva S60 neusnul (i to svědčí částečně o schopnostech auta zapojit řidiče do děje). Co jsem ale vyzkoušet musel byl systém zabraňující kolizi jak s autem, tak s chodcem. Prvně jmenovaný hlídá vzdálenost od překážky před vámi a když nereagujete včas, auto nejprve vyšle varovný signál a potom začne i samo brzdit. Ale má to svá úskalí. Často spouští planý poplach a jednou se mi to stalo při předjíždění nákladního auta. Když jsem již plně opustil jízdní pruh a zahájil předjíždění, rozblikalo se červené varovné světlo, které se odráží jako head-up displej, a z reproduktoru se ozval velmi hlasitý tón. Být slabší povahy, asi bych strhl řízení někam do stromu nebo nevím, co ještě… Strašně jsem se lekl. No, ještě, že se to dá vypnout.

A druhá věc, který nefunguje pořádně, je systém zabraňující kolizi s chodcem. K autu jsme dostali i nafukovacího panáka, takže jsme to na polygonu vyzkoušeli. Volvo začne brzdit, ale pozdě, a tak panáka přejede. A stala se mi i jedna nepříjemnost v provozu. Odbočoval jsem v křižovatce doprava a po chodníku podél vozovky šla větší skupinka chodců. Uprostřed oblouku auto spustilo varovný alarm a samo zastavilo. Zezadu do mě málem vrazila dodávka, jejíž řidič naštěstí včas zareagoval, vyhnul se mi, pak zastavil a začal mi nadávat do tupců a hovad. Vysvětlujte mu pak, že vaše auto zastavilo samo… Tento „pomocný“ systém také naštěstí můžete vypnout. Zkrátka, na tyto „asistenty“ se nespoléhejte jako na spásu, která vás dostane kdykoli z problému. Věřte především sami sobě.Ceny a výbavy
Úplně základní cena za Volvo S60 T3 s benzínovým motorem 1,6 l s turbem o výkonu 150 koní začíná na 765 000 korunách. Motor D3 je jako druhý nejlevnější a stojí ve stejné specifikaci 820 000 korun. Benzínová šestnáctistovka s výkonem 180 koní ve verzi T4 stojí o 10 000 korun více a diesel D5 o výkonu 205 koní vás vyjde dráž o 105 000 korun.

Testované auto nebylo vybaveno nějak přehnaně, dokonce postrádalo i vyhřívání sedadel, které mi v mrazivém ránu velmi chybělo. Zas to ale přibližovalo testovaný model tomu, co si lidé kupují. Ke spokojenosti stačí stejně jen klimatizace, tempomat a solidní audio systém. Nejvíce mě ale na testovaném autě překvapila spotřeba paliva. Při cestě na mostecký polygon jsem zaznamenal překvapivé číslo 4,5 l/100 km. Jedná se o hodnotu mimo město a dálnice, ale i při jízdě městem se spotřeba nepřehoupne přes 7 litrů na 100 km. Při delších cestách se určitě vejdete do šesti litrů, aniž byste se museli nějak výrazně omezovat s plynovým pedálem.

Verdikt
Volvo S60 je dobrý počin a pokud zvolíte motorizaci D3, získáte skutečně povedené auto s dostatečně silným a zároveň pozoruhodně úsporným motorem. Jestli chcete vystoupit z davu, je Volvo S60 konečně autem, které nevyžaduje kompromisy a dokáže řidiče bavit. Ne tím, že by mělo nejpreciznější řízení nebo nejpohotovější reakce, ale tím, že jako celek funguje překvapivě dobře – tedy, pokud vypnete všechny ty podivné bezpečnostní „asistenty“. Divím se sám sobě, ale tomuto Volvu bych dal přednost před mnoha německými soupeři.

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
Podmínky při testumokro, -2°C
0-100 km/h (s)10,26
50-80 km/h na x.stupeň (s)3,33 na 3. st.
100-0 km/h (s)3,44
100-0 km/h (m)46,36
Spotřeba v testu (l/100km)8,5
Čas na kolo (s)38,00
Motor
Konstrukceřadový pětiválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1984
Vrtání x zdvih (mm)81 x 77
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)120 / 163 v 2900 ot./min.
Točivý moment (Nm)400 v 1400 - 2850 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)105,1
0-100 km/h (s)9,2
Nejvyšší rychlost (km/h)220
Spotřeba paliva (l/100 km)7,2 / 4,2 / 5,3
Objem nádrže (l)67,5
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4628
Šířka (mm)1865
Výška (mm)1484
Rozvor náprav (mm)2776
Provozní hmotnost (kg)1551
Celková hmotnost (kg)2090
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1600
Zavazadlový prostor (l)380
Ceny
Základní cena modelu765 000 Kč
Základní cena test. verze820 000 Kč
13.12.2010 6:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.
TOPlist