Nejsilnější motor na světě je diesel

Pochází z Japonska, ale v autech ho nenajdete. Má čtrnáct válců v řadě a výkon téměř 109 000 koní.

Nejvýkonnější motor světa nese název Wärtsilä-Sulzer RTA96-C a v továrně ve městě Aioi ho vyrábí firma Japan Diesel United. Staví se na zakázku pro největší zaoceánské kontejnerové lodě a vedle těžko uvěřitelných parametrů je pozoruhodný i tím, že jde o dvoutaktní diesel přeplňovaný turbodmychadlem. Majitelé lodí mají rádi, když loď pohání jediný motor, takže s novou generací větších lodí bylo nezbytné vyrobit odpovídající motor.

Nový motor existuje ve verzích se šesti až čtrnácti válci a vždy má řadové uspořádání. S narůstající velikostí lodí začali rejdaři požadovat i vyšší výkon. Moderní je i koncepce s jediným hnacím motorem a šroubem. RTA96-C využívá moderní elektronicky řízené vstřikování common-rail, které ma u čtrnáctiválcové verze dvě samostatné jednotky pro sedm válců. Díky common-railu je motor úspornější, v žádném režimu nekouří, má vyrovnanější běh a nižší náklady na údržbu.

Každý válec má vrtání 96,5 cm a zdvih 2,49 metru. Objem jediného válce činí těžko představitelných 1820 litrů a výkon 7780 koní, což u čtrnáctiválcové verze představuje celkový objem 25 480 litrů. Výkon tohoto motoru, stojícího na vrcholu nabídky, je 108 920 koní při 102 otáčkách za minutu. Ještě fantastičtěji ale působí hodnota točivého momentu 7 603 861 Nm při 102 ot/min. To je ekvivalent 71 735 motorů ze Škody Fabia 1,2 HTP.

Hmotnost motoru je 2 300 tun, přičemž samotná kliková hřídel váží 300 tun. Respektuhodná je i délka přes 27 m a výška 13,5 metru. Soucit s majiteli lodě vyvolává spotřeba. Čtrnáctiválec zkonzumuje za hodinu provozu při nejhospodárnější zátěži 6 283 litrů topného oleje. 

Nejsilnější čtrnáctiválcová verze se v následujících letech dostane například do čtyř kontejnerových lodí, které vznikají v Koreji u Hyundai Heavy Industries. Lodě vyplují v prvním čtvrletí 2008 a budou sloužit pro převoz zboží mezi jihovýchodní Asií a Evropou. Jejich provozní rychlost bude 50 km/h.

Jan Cacek

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtrnáctiválcový turbodiesel, objem 25 480 l
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)108 920 koní při 102 ot/min
Točivý moment (Nm)7 603 861 Nm při 102 ot/min
Spotřeba paliva (l/100 km)6283 litrů za hodinu
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)2300
Zavazadlový prostor (l)0.1
25.7.2005 3:33

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist