BMW 525xd

Potřebujete opravdu SUV, když jsou v nabídce dieselová rodinná auta se stálým pohonem všech kol?

Jakýkoli model auta, který lze alespoň částečně považovat za „rodinný“, se v současnosti lépe prodává s dieselovým motorem. Možná to neplatí stoprocentně a ne, opravdu tu nemám štos statistik, které by to naprosto bez pochyb dokazovaly, ale klidně se vsadím.

Není na tom nic divného, ani odsouzeníhodného. Do rodinného auta nabroušený benzínový motor nepotřebujete, potřebujete pohodu a nízkou spotřebu. Moderní diesely jsou navíc často velmi kvalitní a kultivované motory. Pokud bych si měl vybírat mezi těmi nejlepšími, velmi pravděpodobně bych skončil v autosalonu BMW. Pro fajnšmekry mají titánské sekvenčně přeplňované třílitry, které dokážou na dálnici zesměšnit kdejaký ostrý hatchback, ale i klasický třílitr s jedním turbodmychadlem stojí za to. Nakonec, ten jsme chválili už mnohokrát. Teď je čas podívat se na zoubek ještě o půl litru menšímu motoru.

BMW řada 5 velká fotogalerie

BMW řada 5 fotogalerie

Nachytal jsem vás? Motor v BMW 525d nemá dva a půl litru, jak napovídá číselné značení (a jak tomu bylo ještě před nějakými dvěma lety). Je to třílitr, stejně jako v 530d, jenom naladěný na trochu nižší výkon, konkrétně 145 kW/197 koní oproti 173 kW/235 koním u 530d. Pro běžný provoz je ale důležitější, že i když motor ztratil 180 Newtonmetrů, pořád mu jich ještě zbývá 400. A to stačí i na docela ostrou jízdu.

Na druhé straně je tu ovšem spotřeba, kterou výrobce uvádí ve městě 8,8 l/100 km, tedy skoro o půl litru nižší, než u silnějšího motoru. Kombinovaná spotřeba 6,8 litru se sice zdá trochu příliš optimistická, ale k mému překvapení jsem při trochu opatrnějším zacházení s plynovým pedálem dokázal udržet průměr na 7,0 litrech. A to je na takhle velké auto s pohonem všech kol víc než slušný výkon.

Když už jsme u té čtyřkolky – xDrive funguje velmi dobře, ale možná ještě víc než u jiných aut by si potenciální zájemce měl položit otázku, jestli pohon všech kol skutečně potřebuje. Jistě, auta s pohonem pouze zadní nápravy mají v zimě pověst zrádných a nepříliš kompetentních vozidel, ale podle mých zkušeností se nezakládá na pravdě. S moderní elektronikou jsem se s běžným bavorákem (tedy zadokolkou) dokázal vyhrabat do zasněženého kopce, pod kterým skončilo několik stejně moderních předokolek. Pokud k vaší haciendě skutečně vede neudržovaná, často namrzlá a zasněžená cesta, xDrive mohu jen doporučit – dokáže si poradit i s naprostou ledovkou. Pokud ale jezdíte především po udržovaných silnicích, xDrive jen zbytečně přidá pár kilogramů do přídi, takže vyváženost v zatáčkách není tak dokonalá, jako u zadokolky.

Pětkové BMW se sice nemusí líbit každému, ale faktem zůstává, že je kvalitně postavené, prostorné a pokud si nezvolíte nesmyslně velká kola a podvozek z M-paketu, také příjemně pohodlné auto. Stejně jako u většiny jiných BMW si sednete za volant, rozjedete se a během několika chvilek se vám v mozku objeví neodbytná myšlenka, že přesně takhle by mělo fungovat dobré auto.

Zavání to trochu chvalozpěvem, vím o tom. Takže to trochu zchladíme: za všechny dobré věci se platí a označit za extra výhodnou koupi, nebo dokonce levné auto, tohohle bavoráka skutečně nelze. Model 525xd začíná na překvapivých 1 315 800 Kč, ale jakmile si zaškrtnete pár nezbytných příplatkových položek, jste daleko za milionem a půl. A když se trochu rozvášníte, jste na dvou. Kvalitní věci prostě nejsou zadarmo.

Honza Koubek

7.2.2008 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist