Legendy minulosti: Ruf CTR Yellowbird

Věděli jste, že tohle bylo svého času nejrychlejší silniční auto na planetě? Dokázalo porazit i Ferrari F40 či Porsche 959, pokud šlo o maximální rychlost.

Oslava 50 let vozu Porsche 911 si o článek do rubriky Legendy minulosti přímo říká, ale o modelu 911 jsme už psali. Tak co sem tedy vrazit? A když Ondra začal psát novinku o novém majiteli automobilky Ruf, napadlo nás, že bychom se mohli podrobně podívat právě na jeden z nejšílenějších produktů, který tato malá německá firma vyrobila.

Společnost založil už v roce 1939 Alois Ruf jako servis aut, po druhé světové válce si otevřel ještě benzínku a později začal stavět dokonce i autobusy. V šedesátých letech se ale poprvé dostal k servisu vozů značky Porsche a pomalu se začal ubírat právě tudy. Alois Ruf ale zemřel v roce 1974 a vypadalo to se společností bledě, jenže jeho čtyřiadvacetiletý syn se rozhodl v byznysu pokračovat.

DOPORUČUJEME: Legendy minulosti – Porsche 911

Už v roce 1975 představili své první přestavěné Porsche 911 a o rok později upravili model Porsche Turbo, jehož výkon povyrostl ze sériových 260 na 303 koní. Ruf postavil i vlastní pětistupňovou převodovku (Porsche Turbo mělo jen čtyři rychlosti, protože tovární pětikvalt nebyl schopen přenést velký výkon a točivý moment) a už v roce 1981 dostal veledůležitý dokument potvrzující, že může stavět silniční vozy vlastní značky. Přestalo se tak jednat pouze o úpravce a oficiálně tak vznikla samostatná automobilka.V roce 1983 Ruf představil model BTR s přeplňováním a výkonem 375 koní. Velká změna pak přišla v roce 1985, kdy společnost spolupracovala s pneumatikářským gigantem Dunlop na vývoji dojezdové pneumatiky runflat pro vysokorychlostní testování. Vozy Ruf se ukázaly jako velmi vhodné, protože nic jiného tehdy tak rychle nejezdilo.

A tím se dostáváme právě k vozu Ruf CTR, který americký magazín Road & Track pokřtil jako Yellowbird a to mu také zůstalo. Ukázal se v roce 1987 a označení znamenalo „Group C Turbo Ruf“. Přesto auto nikdy oficiálně nezávodilo, byl to čistě silniční vůz a svým způsobem i experimentální.

Cílem bylo postavit velmi rychlé auto a proto Ruf použil užší karoserii standardního Porsche 911 3.2 z roku 1987, nikoli širší model 930 Turbo. Základní Carrera totiž měla nižší hmotnost a hlavně nižší odpor vzduchu. I tak ale Ruf odpor vzduchu dále snížil vlastním designem předního a zadního nárazníku či podlahy vozu.

Vzduchem chlazený motor 3,2 litru byl převrtán na 3,36 litru a především krom jiných vnitřností dostal dvě obří turbodmychadla a dva mezichladiče. Ruf vyřízl do karoserie vzadu po stranách i dva vstupy vzduchu, který proudil právě k mezichladičům. O přípravu směsi se staralo elektronické vstřikování Bosch a o zapalování podobný systém, který byl použit na závodním Porsche 962. Výsledkem byl oficiální výkon 476 koní a točivý moment 553 Nm.

Traduje se, že to je ale číslo, které Ruf změřil u vůbec prvního motoru na brzdě a dál ho tak uváděl. Jak se ale později ukázalo, jednalo se o velmi podhodnocená data, protože běžně se silničním vozům Ruf CTR podařilo změřit výkon přes 500 koní…Ruf použil vlastní pětistupňovou převodovku a mohl tak pro CTR navrhnout jedinečné odstupňování. Nebyl nijak limitován a skutečně mohl spočítat, kam až auto bude moci zajít. A protože si dal záležet i na snížení hmotnosti (díky hliníkovým panelům karoserie byl CTR o asi 200 kg lehčí než tovární Porsche 911), vzniklo skutečně drtivě rychlé auto.

Ruf CTR Yellobird se dostal na stovku za 3,7 sekundy a na oválu Nardo v Itálii dokázal jet rychlostí 342 km/h. Toto číslo sice plno lidí zpochybňovalo, neboť se tvrdilo, že motor neměl tovární nastavení… Rozhodně to ale bylo číslo, na které bylo krátké později i Ferrari F40Porsche 959.

S hmotností 1170 kg byl ale Ruf CTR, i přes masu hmotnosti vzadu, velmi dobře ovladatelný. Sice podle řidičů ve vysoké rychlosti trpěl na nadlehčování přídě a nedotáčivost, ale na Nordschleife držel s časem 8:05 docela dlouho rekord mezi silničními auty. Ruf si dal s nastavením podvozku velmi záležet a nic neponechal náhodě ani v případě brzdové soustavy. Například brzdové kotouče o průměru 330 mm od Bremba by byly dostatečné i na dnešní poměry u mnohem těžších a silnějších aut.Kvůli velkým brzdám musel Ruf vyvinout i vlastní 17″ ráfky, protože za originální 15″ se brzdy nevešly. Ráfky pak šly na odbyt i jako doplněk pro ty „méně“ štastné majitele Porsche Turbo, kteří na Ruf neměli. Tenhdy stál v přepočtu přes 220 000 dolarů a řadil se mezi nejdražší auta na trhu. Byl ale také prakticky nejrychlejší, takže svou cenu ospravedlnil.

Ruf sám od základu postavil pouze 29 aut, víc jich vzniklo přestavbou z vozů, které přivezli zákazníci. Ikonický status modelu CTR Yellowbird, který i dnes působí skutečně velmi rychle, se odráží i v jeho ceně. Když už se nějaký objeví na prodej, chce za něj majitel zpravidla přes pět milionů korun.

Ruf CTR Yellowbird byl nahrazen v roce 1996 modelem CTR2, který byl založen na Porsche 911 993 Turbo. Měl oficiální výkon 520 koní, byl o 200 kg těžší než CTR a také lépe vybaven. Přesto uháněl rychlostí 352 km/h a mohl se měřit jak s McLarenem F1, tak s Ferrari F50 či Jaguarem XJ220. V historii ale pravděpodobně zůstane Ruf nesmazatelně zapsán právě modelem Ruf CTR Yellowbird.

15.2.2013 9:05| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist