Auto za jeden plat

Vybrat skutečně levný ojetý vůz a následně se do něj lidově řečeno nevysypat, není zrovna jednoduché. Respektování několika pravidel ale může pomoci.

Důvodů k pořízení laciné ojetiny může být celá řada: první auto pro začínajícího řidiče, dočasné řešení než bude k dispozici vyhlédnutý vůz, nebo jde třeba o nutné přibližovadlo pro motoristu z donucení, tedy pro někoho, kdo by raději využíval služeb hromadné přepravy, ale například z důvodů nevhodných časů spojů nemůže. Důvodem pro pořízení auta za jeden plat může být ale i vztah k danému modelu, například pokud šlo o vůz, na němž motorista v mládí začínal.

Zkrátka to, že někdo sáhne po už přestárlé a levné ojetině, nutně nemusí znamenat, že má děravou kapsu. Současně to ale určitě neznamená ani to, že by si chtěl pořídit bezednou kasičku, do níž bude pořád jen sypat. Takových levných aut je ale většina. Jak se v nich tedy vyznat a v jakých vodách lovit?

Chtě nechtě, začít se musí od ceny, do níž se má vozidlo vejít. Po jiných autech bude zájemce koukat, pokud má v kapse dvacet tisíc a po jiných s deseti tisíci korun. K cílové částce je navíc vždy třeba připočítat alespoň minimum potřebné na základní údržbu vozu, tedy první servis. Nečekejte, že pořídíte laciné auto po výměně oleje, natož třeba rozvodů.


Jak tedy postupovat? Mezi rizikovější vozy budou patřit obvyklé cíle mladých motoristů, pokud tedy po takovém automobilu vyloženě netoužíte, vybírejte jinde. Například místo Hyundaie Coupé zvolte Accent nebo sáhněte po levném kombi třeba od Fordu. Takový Escort kombi není zrovna vyhledávaným vozem mezi začínajícími řidiči.

Na druhou stranu, to ale vůbec neznamená, že by o něj nebyl zájem. Řidičů hledajících levný praktický kombík ve slušném stavu je skutečně hodně a proto budete muset rychle reagovat na případné nabídky, možná i hledat déle. Nižší náklady na první servis přitom bude mít vozidlo s řetězovými rozvody, které se nemusejí měnit. „Pokud zvolíte vůz s rozvody poháněnými řemenem a nebudete znát datum předchozí výměny, určitě je dobré preventivně rozvody vyměnit a předejít tak možnému zničení pohonné jednotky,“ upozorňuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO.

Přitom právě mezi lacinými ojetinami tolik oblíbený kombík Ford Escort má rozvody poháněné řemenem. Kdo se chce vyhnout drahé údržbě, neměl by hledat mezi exotickými modely nebo méně rozšířenými vozy. Tím více je automobil rozšířený, tím levněji na něj pořídíte náhradní díly.

Například na zmiňovaný Escort je většina dílů k mání za velice příznivé ceny, ještě lepší je pak situace v případě domácí Škody Felicia. „Felicia Combi se však prodává za průměrně o něco vyšší ceny než konkurenční kombi Ford Escort. Přitom Escort bývá lépe vybaven,“ upozorňuje zástupce AAA AUTO. Například přítomnost posilovače řízení přitom může být silným argumentem, o klimatizaci nemluvě.

Pokud se už rozhodujete jaké auto vybrat, ideální je neomezovat se na jeden model, ale vybrat dva nebo tři. Stanovte si také minimální požadavky na vůz, jako jsou například čelní airbagy nebo již zmiňovaný posilovač řízení či klimatizace.

Pamatujte, že na fotkách často vypadají vozy výrazně lépe, než ve skutečnosti. Odpovídat nemusí ani popis vozu v inzerci. Řada prodávajících neuvádí vše, obvykle zapomínají dodat, třeba že klimatizaci auto má, ale je nefunkční, oblíbené je také tvrzení, že je nutné ji doplnit. Nefunkčnost se přitom mnohdy skrývá za vadným těsněním či poškozeným chladičem klimatizace po nárazu.

„Než se vypravíte na nějaké auto kouknout, vždy důkladně vyzpovídejte prodávajícího po telefonu. Klidně si napište otázky na papír, než budete volat. Ptejte se jak na servisní historii, tedy poslední výměnu oleje, případně rozvodů, tak na stav automobilu. Hlučnost podvozku, stav brzd, případnou korozi a podobně,“ radí zástupce AAA AUTO.

Dobře si také rozmyslete, jak daleko jste ochotní za vozem vyrazit. Jezdit na druhou stranu republiky kvůli laciné ojetině se v drtivé většině případů nevyplatí, protože řada těchto aut vůbec nestojí za námahu. Dobré je i začít sledovat inzerci dříve, než se rozhodnete skutečně hledat a koupit automobil. Odfiltrujete tak skutečné ležáky, o něž dlouho žádný kupec nezavadil, což má většinou svůj důvod.

Dříve, než vozidlo vyberete, zjistěte si ceny nejčastěji používaných náhradních dílů (koncový tlumič výfuku, táhla stabilizátoru, čepy ramen atd.), až budete stát před vozem a hledat jeho vady, můžete si už kalkulovat přibližné náklady na opravu a podle toho se rozhodnout či žádat po prodávajícím slevu.

Nezapomeňte také, že cenu vozidla může zvýšit tzv. ekologická daň, pokud již nebyla uhrazena. „Úhrada tohoto poplatku přitom musí být vždy uvedena v technickém průkazu. Nevěřte různým prohlášením, jako ekopoplatek vyřešen a podobně, pokud to neznamená jeho zaplacení v minulosti. Dříve šlo vůz od tohoto poplatku osvobodit převodem na motoristu, který byl držitelem průkazu ZTP, po úpravě zákona je ale toto osvobození nepřenositelné a tak další majitel bude muset tento poplatek uhradit – pokud tedy sám není držitelem průkazu ZTP,“ varuje Jindřich Topol z AAA AUTO.

Dobré je také přečíst si nějakou recenzi daného ojetého vozu, třeba zde na Autowebu, kde najdete výčet nejčastějších závad. Budete tak vědět, na jaká místa se zaměřit a co kontrolovat.

Příklady vyhledávaných levných ojetin
pod 10 000 Kčnad 10 000 Kč
Ford Escort kombiŠkoda Felicia Combi
Škoda FeliciaFord Focus
Renault MéganeVolkswagen Golf

 

21.10.2016 2:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist