Legendy minulosti: Porsche 550

Vzniklo jich velmi málo, ale pro Porsche má model 550 Spyder mimořádný význam. Získal totiž první vítězství pro značku ve slavném a sledovaném závodě.

Psal se rok 1956 a Porsche 550 RS Spyder, které řídili Umberto Maglioli a Huschke von Hanstein, získává pro Porsche první vítězství v závodě mistrovství světa na trati Targa Florio, který se tehdy jel na „krátkém“ okruhu o délce 72 km. Jenže to už se psal konec éry modelu 550 Spyder a vlastně šlo o evoluční typ 550A, proto se vraťme na úplný začátek.

V 50. letech ještě Porsche nemělo ve světě takové jméno, vlastně stavělo jen modely Porsche 356, které byly sice úspěšné a oblíbené, ale nebyla to závodní auta. Jenže závodník Walter Glöckler svými přestavbami modelů 356, se kterými i několik závodů v pohoří Eifel vyhrál, objevil ve vozech Porsche potenciál a automobilka se toho chytla. Už v roce 1951 vlastně začaly práce na prvním skutečném závodním voze značky.

Porsche tehdy ještě nemělo dost prostředků, takže se společnost rozhodla spustit dva samostatné projekty (aby mohla případně v budoucnu uplatnit ve výrobě aspoň jeden z nich) – vývoj motoru a šasi. Za motor (projekt 547) byl zodpovědný Ernst Fuhrmann a za návrh šasi (projekt 550) Wilhelm Hild. Porsche chtělo s projektem 550 vstoupit už do závodu na 24 h v Le Mans v roce 1953. Technici tak měli na přípravu auta jen několik měsíců. Inspirovali se v návrhu Waltera Glöcklera a vlastně jen otočili motor v modelu 356 před nápravu.Byl postaven nový trubkový rám a na něj přišla nová karoserie kupé. Vznikla tak dvě první auta s číslem 550-01 a 550-02. Motor byl převzatý z modelu 356 a jednalo se o čtyřválcovou vzduchem chlazenou patnáctistovku. Ta ze sebe uměla dostat po úpravých až 100 koní, ale Porsche z důvodů obavy o spolehlivost zvolil nižší kompresi (9,0 : 1) a motor měl výkon 78 koní. I tak to byl na svou dobu výborný výsledek na tak malou jednotku.

Tovární jezdci Porsche nakonec v Le Mans dokázali s přehledem zvítězit v kategorii do 1500 ccm a celkově dojeli na 15. a 16. místě, neboť jejich vozy byly lehké, spolehlivé a velmi úsporné. Na auto, které vlastně vzniklo na koleni ze skladových dílů na Porsche 356, je to docela úspěch…

U Porsche pokračovaly práce na novém motoru a celém voze. Třetí prototyp nesl označení 550-03 a dostal úplně nový podvozek a rám. Bylo rozhodnuto, že bude použita otevřená karoserie a design aerodynamické „placky“ navrhl Erwin Komenda. Nový motor přešel z rozvodu OHV na DOHC, ale nikoli přes řetěz nebo řemen, nýbrž přes královský hřídel.

Novinka byla označena jako Porsche 550 RS Spyder a byla představena v roce 1953 na autosalonu v Paříži. Automobilka oznámila, že bude auta od roku 1954 stavět pro privátní závodníky a že se jedná o čistě závodní vůz. Přesto bylo vystavené auto spíše silniční – mělo čelní sklo se stěrači, dvě plnohodnotná sedadla a schránku u spolujedce. V roce 1954 se Porsche 550 zúčastnilo i závodu Mille Miglia. Nevyhrálo, ale legendární je moment, kdy s ním Hans Herrmann podjíždí závory těsně před přijíždějícím vlakem, aby nahnal čas (viz ilustrace v galerii). On mohl, měl nižší auto než konkurence.Závod Carrera PanAmericana je zajímavý pro české fanoušky, neboť český emigrant Jaroslav Juhan, který se v Jižní Americe uchytil nejen jako podnikatel a prodejce vozů Porsche, ale i jako závodník, s kupé Porsche 550-1 závod vedl, ale pak pro poruchu odstoupil, takže vyhrálo jiné Porsche 550-2, které pilotoval Jose Herrarte. Právě na počest vítězství v tomto závodě pak automobilka pojmenovala nový model Porsche 356 jako Carrera. Měl dvoulitrový čtyřválec a byl to nejvýkonnější silniční model 356.

Jaroslav Juhan si spravil chuť v roce 1954 při závodě 1000 km Buenos Aires, který vyhrál. V roce 1955 pak dojel šestý v tragickém závodě 24 h Le Mans. To ale reprezentoval Argentinu, nikoli Československo.

Rok 1955 byl vůbec takový podivně smolný a u všeho bylo Porsche 550 RS Spyder. Automobilka totiž začala koncem roku 1954 hotová auta prodávat soukromníkům a jedno z nich (číslo 550-055) si pořídil i herec a závodník James Dean. Asi nemusíme připomínat, že se v něm právě 30. září 1955 zabil, což paradoxně dodává modelu 550 Spyder zvláštní nádech.Porsche 550 RS Spyder nebylo nějak výrazně úspěšné závodní auto, ale ukázalo, že automobilka umí postavit konkurenceschopný závoďák a má pro značku skutečně ikonický status – tady to vlastně všechno začalo. V roce 1956 automobilka nahradila model 550 přepracovanou verzí 550A, která měla výkon asi 135 koní, a později pak velmi úspěšným modelem Porsche 718.

Ačkoli se kvůli tlaku konkurence Porsche 550 RS Spyder přesunulo ze závodní dráhy do soukromých sbírek a později do muzeí, pomohlo vyšlapat cestu automobilce Porsche jakožto jednomu z nejúspěšnějších a nejrespektovanějších výrobců závodních aut. Vždyť nebýt modelu 550, pravděpodobně bychom se nedočkali tak významných aut, jako bylo Porsche 917 nebo Porsche 962.

Pokud máte na Porsche 550 RS Spyder zálusk, budete muset hodně šetřit. Vzniklo 90 aut, ale do světa se jich dostalo jen něco málo přes 70. Letos v březnu byl jeden originál vydražen za 3,7 milionu. Dolarů. Sice si můžete za nějakých 20 až 30 000 dolarů pořídit repliku, ale uznejte, že to není tak úplně ono…

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceplochý čtyřválec chlazený vzduchem
Palivobenzín
RozvodDOHC, královský hřídel
Plněníatmosférické sání
Uloženíuprostřed podél
Zdvihový objem (cm3)1498
Kompresní poměr9,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)85,0 x 66,0
Převodovkačtyřstupňová manuální
Poháněná kolazadní
Podvozek
Brzdy vpředububnové
Brzdy vzadububnové
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)82 / 110 v 6200 ot./min.
Točivý moment (Nm)120 Nm v 5000 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)179,7
Nejvyšší rychlost (km/h)až 220 km/h
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3600
Šířka (mm)1540
Výška (mm)1050
Rozvor náprav (mm)2101
Provozní hmotnost (kg)612
30.11.2012 9:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist