Toyota Sequoia 5.7 i-FORCE V8: Křížem krážem Floridou

Strávit dovolenou na Floridě je nejlepší v nějakém americkém osmiválci bez střechy, obřím pick-upu nebo ještě větším SUVčku. Já se vydal třetí cestou v podobě Toyoty Sequoia.
img_2019-1100x618.jpgCelá galerie 49 Zdroj: Autoweb.cz

Foto: Autoweb.cz

  • Dynamika 9

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 3

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 7.6

Jestli existuje národ, který miluje převážení vzduchu víc než Češi, jsou to nepochybně Američané. Jak jsem k téhle úvaze došel? Snad nikde jinde na světě nejezdí tolik velkých aut. Amerika zkrátka miluje obří káry, ať už to jsou pick-upy, nebo SUV.

A tak když jsem se rozhodoval, jaké auto by se mi nejvíce líbilo při mých cestách po Floridě, dlouho jsem neváhal. Jistě jsem uvažoval o nějakém muscle-caru, jenže americké půjčovny nabízejí jenom čtyř- a šestiválce. Osmiválec je výsadou pouze exkluzivních hraček, které vyjdou opravdu draho.

Dostupný osmiválec tak najdete jenom pod kapotou užitkových vozidel, ve kterých je V8 stejný fenomén jako naftový dvoulitr v Evropě. Pohání tady úplně všechno – od kompaktních sporťáků přes autobusy a náklaďáky až po rychlé čluny prohánějící se po městských kanálech.

Když jsem si mohl vybrat, jestli usednu do Toyoty GT86, nebo modelu Sequoia, ani chvilku jsem nepřemýšlel. Ne že bych pohrdal možností prohánět se slunnou Floridou v jednom z nejúžasnějších sportovních náčiní poslední dekády. Jenže Hachiroku důvěrně znám, a tak vím, že by mě na místních rovných a placatých silnicích příliš nebavila. Akorát by mě za pokládání gumových koblížků kdesi na parkoviště ještě na týden zavřeli…

Naopak autem, které se dokonale hodí do místního prostředí, je obrovské SUVčko, jakým je právě Toyota Sequoia. Přiznám se, že jsem si musel nejprve vygůglit, co je to vlastně zač, protože kromě pick-upu Tacoma americkou nabídku Toyoty příliš neznám. A nakonec jsem nelitoval ani minutu.

První setkání mě opravdu ohromilo. Tahle věc monumentálností skutečně dostojí svému jménu. Sekvoje vždyzelená je totiž nejvyšším druhem stromu na světě. Přestože znáček na masce chladiče, která z podhledu působí opravdu majestátně, má japonský původ, tahle Toyota je každým coulem (tedy spíš yardem) americká.

S délkou 5,2 metru, rozvorem 3,1 metru a hlavně šířkou ležícího basketbalisty je tohle pořádný macek, který by se na evropské silnice jenom stěží vešel. Impozantní rozměry trochu narušuje mírně diskutabilní design. Musím se přiznat, že mi Sequoia nepřipadá jako zrovna hezké auto.

Postrádá eleganci Cadillacu Escalade, jehož art deco design 40. let naprosto zbožňuji, „gangsta“ styl Chevroletu Suburban, ze kterého jde strach, nebo frajerskou nonšalanci Dodge Durango, jehož zadní lampy v noci září jako obří brýle Ray Ban.

Sequoia svoji typicky japonskou vizáž možná úplně nezakryje, musím ale uznat, že v hnědé perleti s názvem Toasted Walnut Pearl je to celkem pohledné auto, minimálně zepředu. Uvnitř je to ovšem „amík“ jako poleno.

Pozná se to podle velmi diskutabilní kvality zpracování, která je tomuto kraji vlastní. Plasty v odstínu opálení Donalda Trumpa jsou levné a lacině zapáchají, falešné dřevo evokuje 90. léta, tlačítka jsou obrovská, na dotyk se viklají a evropského řidiče rozesmějí všudypřítomné nápisy místo piktogramů. Na druhou stranu si Američané na nějaké leštěnky nepotrpí.

Mnohem důležitější skutečností je, že se na loketní opěrce velikosti regionálního letiště můžete pořádně rozvalit a uvnitř si můžete zahrát na schovku. Ostatně majetek se tu ztrácí úplně všude. Tohle je prostě Amerika a naprosto stěžejní je, aby bylo uvnitř hodně místa a výbavy. A té je tu přehršel.

Přestože je Sequoia jednou z vlajkových lodí Toyoty, nečekal jsem, že tu najdu takové vychytávky jako hlídání pruhů, radarový tempomat nebo odvětrávání sedaček. Koneckonců jsme na Floridě… Naopak vyhřívání sedaček je poněkud zcestné.


Čtenáře také zaujalo:
Proč se v Americe jezdí lépe než v Evropě? Deset důvodů, kvůli kterým se chci přestěhovat

V porovnání s rozmařilou výbavou působí titěrný displej navigace s příšernou grafikou v podivuhodném kontrastu. Zkrátka hlavní je, aby tu všechno prostě bylo, na formu a kvalitu se tolik nehledí. A vlastně mi to tolik nevadí, protože si užívám velmi plavnou jízdu.

Za volantem se rozvaluji způsobem, za který by mě učitelka ve škole pokárala, a nechávám se natřásat gumovým podvozkem přichyceném k rámové konstrukci. Odpružení je skutečně komfortní, tomu také odpovídají schopnosti v zatáčkách.

Navzdory pokrokovému zavěšení pomocí dvojitých lichoběžníků na obou nápravách je ovladatelnost žalostná. Pod tíhou 6 000 a jedné libry k tomu se podvozku podlamují kolena a navíc signály od volantu putují vágním řízením k předním kolům pomaleji než dopis Českou poštou. Krájet zatáčky rozhodně nebudete.

V přímce ovšem „Sekvoje“ překvapivě upaluje. Masivní vidlicový osmiválec o objemu 5,7 litru totiž produkuje velmi slušných 386 koní. Žádná tři-osm-šestka to však není, naopak disponuje moderním rozvodem DOHC. Paliva ale spořádá po kýblech.

Volným tempem 60 MPH, tedy naší stovkou, si řekne o 16,4 l/100 km. To je absolutně nejnižší hodnota, na kterou jsem se dokázal dostat. Normálně sežere spíš něco kolem 18 až 20 litrů paliva. Ale což, benzin tu stojí polovinu, takže se žádný horor nekoná.

Sequoia překvapí i hodně slušnou terénní výbavou, protože tohle není jenom obří městský mastodont. Vzduchový podvozek můžete výškově regulovat, připojitelná čtyřkolka a redukční převodovka potom slibují, že žádné dobrodružství mimo zpevněný asfalt neskončí fiaskem.

Tedy alespoň tady na Floridě ne. Nejvyšší bod se tyčí do výše 105 metrů nad mořem a není to ani kopec, nýbrž most přes úžinu. Dokonce je nižší než nejvyšší dosud žijící sekvoje s příznačným názvem Hyperion, která roste v Redwoodském národním parku v Kalifornii a měří 115,5 metru.

Off-road si tu neužijete, nezapadnete-li někde mezi aligátory v bažinách Everglades, zato tahání přívěsu je tu na denním pořádku. Každý druhý tu vlastní alespoň nějakou menší loďku, protože voda je všude kolem a slunce pálí 30 stupni i v prosinci.

Tahání přívěsů je uzpůsobena i šestistupňová automatická převodovka se speciálním režimem Tow/Haul určeným právě pro chvíli, kdy zapřáhnete nějaký náklad. Toyota Sequoia utáhne až 7 000 liber, to je 3 175 kilo. A to už je slušná jachtička…

K tomu ještě můžete spoustu harampádí naházet dovnitř. Šestimístně uspořádání je nejenže komfortní pro všechny pasažéry, dokonce i v nejzazší řadě, navíc do kufru nacpete 535 litrů zavazadel. Sklopením všech sedaček potom získáte vyloženě dodávkovou kapacitu 3,4 kubíků!

Toyota Sequoia navzdory svému japonskému původu dokonale naplňuje definici amerického SUV, které je především obrovské, výkonné, komfortní a vybavené. Všechno ostatní jako kvalita interiéru přechází do pozadí, protože na takových maličkostech v Americe prostě nesejde. Důležitější je, jak velký kelímek z fastfoodu nacpete do držáku.

Pohledem Evropana přivyknutého sofistikovaným SUV německých značek je Sequoia na úrovni středověkého kočáru, jenže americkým reáliím dokonale vyhovuje, tím víc, když vezete na letiště šestici kufrů napěchovanou výprodejovým oblečením z outletů. Do GT86 bych to všechno jenom těžko nacpal…

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcevidlicový osmiválec
Palivobenzin, min. 91. okt.
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)5 663
Kompresní poměr10,2 : 1
Vrtání x zdvih (mm)94,0 x 102,0
Převodovkašestistupňová automatická + redukční převodovka
Poháněná kolazadní + připojitelná všechna čtyři
Podvozek
Vpředudvojité lichoběžníky
Vzadudvojité lichoběžníky
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením, 353 mm
Brzdy vzadukotoučové s vnitřním chlazením, 345 mm
Pneumatiky vpředu275/55 R20
Pneumatiky vzadu275/55 R20
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)280 / 381 v 5 600
Točivý moment (Nm)544 v 3 600
Výkon/hmotnost (k/t)142
Nejvyšší rychlost (km/h)neuvedeno
Spotřeba paliva (l/100 km)18,1 / 13,8 / 16,8
Objem nádrže (l)100
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)5 210
Šířka (mm)2 029
Výška (mm)1 895
Rozvor náprav (mm)3 099
Provozní hmotnost (kg)2 722
Celková hmotnost (kg)3 311
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)neuvedeno
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)3 175
Zavazadlový prostor (l)535 - 1 886 / 3 401
Ceny
Základní cena modelu1 124 918,- Kč (5.7 i-FORCE V8 2WD SR5)
Základní cena test. verze1 486 688,- USD (5.7 i-FORCE V8 4WD Platinum)
18.1.2019 1:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist