Suzuki Grand Vitara (2005 – 2014)

Japonské SUV Suzuki Grand Vitara svými schopnostmi v terénu mile překvapí. Láká ale i na pohledný design a příznivé pořizovací ceny.

RADOSTI
Líbivý nadčasový vzhled, dostatek místa pro posádku, na SUV nečekané schopnosti v terénu, spolehlivý pohon všech kol, pohledná palubní deska, příjemné ovládání.

STAROSTI
Dveře zavazadelníku se otevírají k chodníku a tak překážejí při nakládce, menší odolnost podvozku vůči opotřebení, málo místa vzadu u třídveřového provedení.

Grand Vitara pod kódovým označením JT vyjela v roce 2005. Na trhu ji potkáte především v praktickém pětidveřovém provedení, ale vyráběla se také odvozená zkrácená třídveřová verze. Výroba probíhala v několika zemích, což svědčí o velké oblibě vozu.

U nás se těší značnému zájmu i na trhu s ojetými automobily. Setkat se můžete jak s benzinovými a naftovými verzemi, tak vozidly přestavěnými na pohon LPG. Zde je však nevýhodou nádrž umístěná v zavazadelníku. Grand Vitara má rezervní kolo umístěné na dveřích zavazadlového prostoru a tak použití toroidní nádrže na LPG nepřipadá v úvahu.

Prostor pro posádku nabídne v případě pětidveřové verze místa dostatek. Sedadla jsou celkem pohodlná, ale těm předním by prospělo citelně lepší boční vedení těla. Kladně můžeme hodnotit design palubní desky i logické uspořádání ovládacích prvků. Použité tvrdé plasty si ale vybírají svou daň v podobě občasného povrzávání.


Příjemný je lehký sklon řadicí páky a celkové ovládání vozu. Naopak nepotěší otevírání dveří zavazadlového prostoru směrem k chodníku, takže překážejí při nakládce či vykládce zavazadel. Objem zavazadelníku činí jen 398 litrů, což je hodnota naměřená po krycí plato.

Stálý pohon všech kol disponuje redukcí a uzávěrkou mezinápravového diferenciálu. Díky tomu se Suzuki Grand Vitara vyšplhá i tam, kam řada jiných „es-ú-véček“ ani náhodou nevyjede. Dobře si automobil ale vede i na silnici.

Pod kapotu Grand Vitary se montoval jeden z pěti zážehových motorů nebo turbodiesel. Řeč je o benzinových pohonných jednotkách o objemu 1.6 či 2,0 a 2,4 litru, případně šestiválcích 2.7 V6 a 3.2 V6. Nabídka tedy začíná šestnáctistovkou VVT, která pracuje s výkonem 78 kW. Ta se však montovala výhradně do třídveřové verze. Není se čemu divit, i silnější dvoulitr má totiž s pětidveřovou variantou hodně práce.

Dvoulitrový čtyřválec nabízí výkon 103 kW, což se může zdát jako dostačující. V praxi se ale těžkým automobilem celkem zápasí a tak od něj žádné atletické výkony nelze očekávat. Od dvoulitru odvozený čtyřválec 2.4 VVT s výkonem 120 kW je na tom už lépe, ale setkáte se s ním jen opravdu vzácně. Totéž platí o šestiválci 2.7 V6/136 kW.

Často není k vidění ani silnější šestiválcový benzinový agregát 3.2 V6, k jehož přednostem patří kromě kultivovanosti i výkon 171 kW a nejvyšší točivý moment 291 Nm. Montoval se výhradně s automatickou pětistupňovou převodovkou. Spotřeba šestiválcového motoru se pohybuje někde mezi necelými deseti a čtrnácti litry, podle toho v jakém provozu se vozidlo pohybuje. Čtyřválcový dvoulitr si umí říct ve městě o dvanáct, ale v průměru bude mít spotřebu přibližně o dva litry nižší. Z toho jasně plyne, že šestiválec není pro každého.

Vůz ale může pohánět i turbodiesel. Motor 1.9 DDiS má původ u francouzského Renaultu, disponuje maximálním výkonem 95 kW a nejvyšším točivým momentem 300 Nm. V průměru si řekne asi o 8,5 litru na 100 kilometrů, v městském provozu se spotřebou blíží k hranici deseti litrů.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Automobil s turbodieselem se může potýkat se zaneseným filtrem pevných částic a občas jej trápí i potíže s hadicemi od turba. Nejrozšířenější dvoulitrový benzinový motor zase mnohdy vykazuje zvýšenou spotřebu oleje, což je následek jeho nadměrného opotřebení.

„Téměř každá ojetá Grand Vitara má vůle na podvozku, zejména pak na předním příčném stabilizátoru. Za jízdy je potom podvozek nadměrně hlučný,“ upozorňuje na nejčastější problém vozu Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Některé automobily se ale potýkají také s nadměrně opotřebenými tlumiči pérování, což může vést ke vzniku dalších vůlí.

„Setkat se můžete také s nadměrně opotřebenými ložisky kol. Tento problém prozradí při jízdě typické hučení,“ dodává Topol. K častějším potížím patří také praskání žárovek v potkávacích světlech, jinak s elektrikou nebývají problémy.

Kvalitní je antikorozní ochrana karoserie i podvozku. Pokud je Suzuki Grand Vitara v dobrém stavu a má kvalitní údržbu, nezaskočí nadměrnou poruchovostí. Zástupce AAA AUTO ale upozorňuje na jedno specifikum údržby naftového motoru: „Při výměně rozvodů u turbodieselu by se měl měnit i řemen pomocných agregátů včetně napínáku. Jinak totiž hrozí jeho průnik do rozvodů s následkem vážného poškození motoru.“

Ve zpětném zrcátku
2005 – uvedení vozu ve tří a pětidveřovém provedení na trh, se zážehovými motory 1.6 16V/78 kW, 2.0 16V/103 kW, 2.7 V6/136 kW a turbodieselem 1.9 DDiS/95 kW.
2008 – modernizace a drobná úprava vzhledu, původní šestiválec nahrazen novým 3.2 V6/171 kW.
2012 – facelift a modernizace.
2014 – ukončení výroby a následně nahrazení novým Suzuki Vitara.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovou zkoušku Euro NCAP absolvoval vůz Suzuki Grand Vitara v roce 2007. Pětidveřový model dostal za ochranu posádky při nárazu čtyři hvězdičky z pěti možných a za ochranu dětí cestujících v autosedačkách tři hvězdy z pěti maximálně udělovaných. Ohleduplnost při střetu s chodcem byla techniky Euro NCAP ohodnocena třemi hvězdami ze čtyř dosažitelných.

26.10.2015 5:18| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist