Smart Fortwo (2007 – 2014)

Dvoumístný automobil Smart Fortwo určitě není pro každého. V autobazarech jej nepotkáte tak často jako jiné mini vozy, své zákazníky si však najde.

RADOSTI
Výměnné panely karoserie, nezaměnitelný vzhled, snadné parkování, dostatek místa pro dva cestující, dobré jízdní vlastnosti.

STAROSTI
Menší zavazadlový prostor, omezená nabídka ojetin na trhu, vzhledem k užitné hodnotě a stáří vozu vysoká cena.

Mnohým motoristům to nepřijde, ale v roce 2007 vyjel dvoumístný automobil Smart nové generace. Druhá řada se od první generace více než opticky liší technicky. Dostala totiž nové litrové motory. Přesto pozornější motoristé novější vůz odhalí snadno, díky odlišné masce a při pohledu do interiéru najdou zcela jinou palubní desku, než měl předchůdce.

Klady v podobě úsporného provozu nebo snadného parkování zůstaly zachovány. Rozměry automobilu umožňují i kolmé parkování v řadě stojících aut. O tuto výhodu přišel Smart Fortwo až ve své třetí generaci odhalené v roce 2014.


Ale vraťme se ke druhé řadě. Karoserie verzí kupé i kabrio staví na osvědčených základech, tedy pevném prostorovém rámu Tridion a plastových výměnných „body panelech“. Změnit barvu vozu tak lze snadno a s nevelkou finanční investicí.

Interiér zaujme nápaditou palubní deskou, která ladí tvary i zbarvením s exteriérem vozidla. Potěší pohodlná sedadla a nabídka místa pro dva cestující, kteří se opravdu nebudou tísnit. Zavazadelník disponuje objemem 220 litrů.

Kola v rozích karoserie a tužší nastavení odpružení jsou zárukou jistoty auta v zatáčkách. Do těch se Samrt Fortwo vrhá s velkou vervou, což je dáno i pohonem zadních kol. Není třeba bát se nedotáčivosti, auto jde pěkně za volantem. Zvyk však vyžaduje robotizovaná převodovka, která v některých situacích působí trochu váhavě. Při rozjezdech v kopci je navíc třeba přidržet brzdu, aby vůz nezacouval, než se rozjede.

Druhá generace automobilu vyjela v benzinovém i naftovém provedení, k dispozici byl také elektromobil. Ten se však na trhu vyskytuje jen velmi zřídka, jasnou převahu mají benzinové verze. Častěji než na elektromobil narazíte na verzi mhd, tedy Micro Hybrid Drive. Jedná se o vůz s benzinovým atmosférickým litrovým tříválcem osazeným systémem Start-Stop. Motor této verze může mít výkon 45 nebo 52 kW.

Kromě tohoto provedení se obě výkonnostní verze nabízely i bez systému Start-Stop. Litrový benzinový tříválec ale vyjel také v silnějším provedení osazený turbodmychadlem, pak disponuje výkonem 62 kW. Na jeho základě stojí nejrychlejší provedení Brabus, pracující s výkonem 72 kW. Benzinový tříválec přitom není dílem Mercedesu, ale japonského Mitsubishi.

Mercedes má na svědomí tříválcový turbodiesel o objemu 0,8 litru a výkonu nejprve 33, později 40 kW. Sice jde o nejlínější motor z nabídky, přesto svými vlastnostmi naprosto dostačuje. Proti benzinovému provedení má turbodiesel přibližně o litr nižší spotřebu, ale ani cca 4,5 l/100 km o které si benzinový agregát řekne, není hodnota, která by zájemce odradila.

Tomáš Svoboda, ředitel služeb Auto ESA k tomu dodává: „Vzhledem k nízké spotřebě zážehových motorizací není v případě Smartu hlad po verzích s turbodieselem. Benzinové motory navíc platí za spolehlivější, i když ani s turbodieselem nejsou zásadní problémy.“

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

K častějším závadám patří praskání žárovek ve světlometech nebo vůle na přední nápravě, zejména v silentblocích uložení ramen. „Pozor si dejte také na úniky motorového oleje a vůle v řízení,“ pokračuje ve výčtu poruch zástupce Auto ESA. Automatizovaná převodovka pracuje spolehlivě, maloobjemové motory jsou však náchylnější k celkovému opotřebení.

Největší pozornost je třeba věnovat prostorovému rámu, pokud byl poškozen při nehodě, obejděte vůz velkým obloukem. „Prostorový rám se v případě poškození vůbec nemá opravovat, ale rovnou celý vyměnit. To je samozřejmě cenově náročná operace. Proto při výběru vozu věnujte stavu rámu velkou pozornost a v případě pochybností raději hledejte jinde,“ varuje Tomáš Svoboda z Auto ESA.

A ještě jedna věc by vám neměla uniknout. Někteří motoristé osazují Smart disky kol, které neodpovídají uvedeným v technickém průkazu pro danou motorizaci. To by byl ale problém při evidenční prohlídce, kterou před přihlášením automobilu budete muset absolvovat. Investice do nových kol by pak cenu auta mohla nepříjemně navýšit.

Ve zpětném zrcátku
2007 – uvedení druhé generace modelu Fortwo ve verzích Coupé a Cabrio se tříválcovými benzinovými motory 1.0/45 kW, 1.0/52 kW, 1.0 T/62 kW a tříválcovým turbodieselem 0.8/33 kW.
2008 – rozšíření nabídky o sportovně laděné provedení Brabus ve verzích Coupé i Cabrio, se sníženým podvozkem, šestnáctipalcovými koly vpředu a semnáctipalcovými vzadu a přeplňovaným tříválcovým litrovým motorem o výkonu 72 kW.
2009 – uveden elektromobil Smart Fortwo Electric drive s výkonem 30 kW (později 22 kW), verze s turbodieselem nyní o výkonu 40 kW.
2014 – ukončení výroby druhé generace a nahrazení třetí řadou modelu Fortwo.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérový test Euro NCAP absolvoval Smart Fortwo 2. generace v roce 2007. Za bezpečnost posádky při nárazu dostal čtyři hvězdičky z pěti možných, ohleduplnost při střetu s chodcem byla techniky Euro NCAP ohodnocena dvojicí hvězd ze čtyř maximálně udělovaných.

Ceny vybraných náhradních dílů na Smart ForTwo 1.0
Přední brzdový kotouč680 Kč (fri.tech.)
Přední brzdové destičky (sada)730 Kč (fri.tech.)
Přední tlumič pérování2095 Kč (Bilstein)
Ložisko zadního kola2330 Kč    (SNR)
Rozvodová sadarozvod řetězem
Třídílná spojková sada9330 Kč (LUK)
Olejový filtr165 Kč (Müller)
Vzduchový filtr339 Kč (Müller)
Kabinový (pylový) filtr369 Kč (Müller)
Autobaterie1238 Kč (Caryon 45Ah 410A)
Zdroj: www.kvalitnidily.cz

29.6.2015 6:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist